پایش طرح‌های عمرانی  در جنوب کشور

دنیای‌اقتصاد، بندرعباس: معاون امور دولت و هماهنگی استان‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: طرح‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور به استان هرمزگان در بخش راه و شهرسازی به‌طور مستمر در حال پیگیری است. احمد مجیدی عنوان کرد: اگر عمر مفید راه‌ها را ۲۵ سال محاسبه کرده و چهار درصد ارزش آن صرف نگهداری راه‌ها شود، سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه‌ها در کشور نیاز است و این در حالی است که کل اعتبارات نگهداری راه در کشور سالانه هزار میلیارد تومان است.

معاون امور دولت و هماهنگی استان‌های وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: در بخش راه روستایی حدود ۵۰ درصد از ۱۰۲ هزار کیلومتر راه آسفالته در روستاهای با جمعیت بالا احداث شده که راه‌های دارای هشت سال قدمت نیازمند روکش هستند که هم‌اکنون اعتباری برای این کار وجود ندارد.

مجیدی با اشاره به میزان سوانح جاده‌ای در کشور تصریح کرد: سوانح و حوادث جاده‌ای از مهم‌ترین چالش‌های بخش حمل و نقل است و سال گذشته ۵ هزار و ۵۰۰ موتورسوار در کشور جان خود را در این حوادث از دست دادند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۸۵ که تعداد خودروها در کشور ۶ میلیون بود، ۲۸ هزار نفر در سوانح جاده‌ای جان خود را از دست دادند، اما با تلاش‌های بسیاری که صورت گرفت درحالی‌که تعداد خودروها هم‌اکنون به ۱۶ میلیون رسیده، اما تعداد کشته شدگان سوانح جاده‌ای به ۱۸ هزار نفر در سال رسیده است.

معاون امور دولت و هماهنگی استان‌های وزارت راه و شهرسازی در ادامه به وضعیت بخش راه‌آهن در کشور اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز در حال حاضر ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط آهن در کشور وجود دارد که ۹ هزار کیلومتر دیگر در حال ساخت است و هزار و ۷۰۰ واگن مسافری در کشور فعال است که ۷۰۰ واگن فرسوده هستند و تعداد کل واگن‌ها باید به ۳ هزار برسد که باید برای اجرای آن ۱۲ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی می‌دادیم.

مجیدی اظهار کرد: قرار بود ۳۰ درصد حمل‌ونقل کالا و بار در کشور توسط راه‌آهن انجام‌شود، اما این رقم در حال حاضر ۵/۱۰ درصد است که علت عدم استقبال از حمل و نقل بار توسط قطار در کشور نبود اختلاف قیمت سوخت است و این درحالی است که در سایر کشورها حمل و نقل بار توسط قطار به‌صرفه‌تر است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی احداث ۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی برقی است، عنوان کرد: با احداث این خطوط سرعت قطارها به ۱۲۰ تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

معاون امور دولت و هماهنگی استان‌های وزارت راه و شهرسازی در ادامه به وضعیت حمل و نقل هوایی اشاره کرد و افزود: از ۲۴۷ هواپیمای ثبت‌شده در کشور، ۱۰۰ هواپیما زمین‌گیر هستند و از آنها استفاده نمی‌شود و با مذاکراتی که صورت گرفته گشایش‌هایی در این عرصه صورت گرفته و قرار شده قطعات یدکی این هواپیماها تامین شود.

مجیدی با تاکید بر اینکه باید در پروازها تنوع کیفیت و قیمت وجود داشته باشد، اظهار کرد: باید شرایطی فراهم کنیم تا مردم خود بتوانند، نوع هواپیما و زمان آن را انتخاب کنند.

وی با اشاره به وضعیت حمل‌ونقل دریایی، بیان‌کرد: در این زمینه نیز ۱۸۶ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا داریم که هم‌اکنون ۱۳۹ میلیون تن در حال بهره‌برداری است و ۸۸ درصد تناژ صادرات و واردات کالا در کشور از طریق دریایی انجام می‌شود و ظرفیت تردد مسافری دریایی در کشور نیز ۱۶ هزار نفر است.

معاون امور دولت و هماهنگی استان‌های وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور به استان هرمزگان به‌طور مستمر در حال پیگیری است، تصریح کرد: ما به‌طور هفتگی در مورد طرح‌هایی همچون اجرای فاز دوم توسعه بندر رجایی که ظرفیت آن را از ۳ میلیون به ۶ میلیون «تی ایی یو» می‌رساند و همچنین احداث بزرگراه بندرعباس به عسلویه، بندرعباس به جاسک و توسعه فرودگاه جاسک جلسات هفتگی برگزار و گزارش ارائه می‌دهیم.

مجیدی همچنین به وضعیت مسکن مهر در هرمزگان اشاره کرد و گفت: از ۵۶ هزار واحدی که در هرمزگان احداث آن آغاز شد، حدود ۳۰ هزار واحد تکمیل و افتتاح شده است، اما در این بخش عده‌ای با مشکل کمبود آورده مواجه هستند که در نظر داریم تا آنها بتوانند در این شرایط واحد خود را بفروشند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی به دنبال رفع مشکل مسکن است، اما بانک مرکزی به‌دلیل تورمی که مسکن مهر ایجاد کرد و هیچ پولی از این طریق به بانک‌ها تزریق نشد دیگر به چنین طرحی اعتقاد ندارد.