جهش ترانزیت  در بنادر هرمزگان

دنیای‌اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از ۶ برابر شدن حجم ترانزیت کالاهای غیرنفتی، افزایش ۴۵ درصدی پهلوگیری کشتی‌ها و رونق ۴۵ درصدی ترانشیپ در بنادر تجاری این استان طی چهار ماه سال‌جاری خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی طی نشستی ضمن تشریح عملکرد چهار ماه نخست سال ۹۳ در مجموعه کل بنادر استان هرمزگان اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون، در مجموع ۳۲ میلیون و ۲۰۲هزار و ۱۶۶ تن کالای نفتی و غیرنفتی از طریق بنادر تجاری استان تخلیه و بارگیری شد. وی ادامه داد: از کل عملیات انجام شده در سطح بنادر استان طی این مدت، ۲۰ میلیون و ۷۴۳ هزار و ۴۱۸ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۱۱ میلیون و ۴۵۸ هزار و ۷۴۸ تن نیز به مواد نفتی اختصاص دارد. به گفته ایدنی، این کالاها با استفاده از ۳۴۵ هزار و ۱۱۷ دستگاه کامیون و یک‌هزار و ۲۵۸ واگن قطار به اقصی نقاط کشور و منطقه جابه‌جا شد.

رونق ۴۵ درصدی ترانشیپ

عالی‌ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان با اشاره به اینکه طی چهار ماه گذشته بالغ بر ۵۳۴ هزار تن کالای غیرنفتی از طریق این بنادر ترانشیپ شده است، از رشد ۴۵ درصدی این بخش از فعالیت‌های تجاری خبر داد. وی گفت: طی مدت یاد شده، ۹ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۷۹۸ تن از چنین کالاهایی به خارج از کشور صادر شد. ایدنی اضافه کرد: در همین مدت، همچنین بیش از ۴ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۴۴ تن کالای غیر نفتی وارد کشور شد که این رقم نشانگر کاهش ۲۹ درصدی است.

رشد ۵۰۰ درصدی ترانزیت غیرنفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان حجم ترانزیت کالاهای غیرنفتی طی چهار ماه نخست سال‌جاری را یک میلیون و ۹۳۸ هزار و ۵۷۹ تن عنوان کرد و از ۶ برابر شدن این بخش از فعالیت‌های بندری و رشد چشمگیر ۵۰۰ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

وی حجم کاپوتاژ این‌گونه کالاها را افزون بر ۴ میلیون و ۲۲۴هزار و ۲۲۷ تن عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن، ۴ درصد رشد داشته است.

آخرین وضعیت عملیاتی مواد نفتی

ایدنی در ادامه از صادرات سه میلیون و ۵۷۳ هزار و ۳۹۹ تن انواع مشتقات و فرآورده‌های نفتی از طریق پایانه‌های نفتی بنادر این استان به خارج از کشور سخن به میان آورد که رشد ۱۰ درصدی داشته است.

به گفته این مقام مسوول، همچنین ۵۱۹هزار و ۳۳۴ تن مواد نفتی طی چهار ماه سال ۹۳ از طریق بنادر این استان، وارد کشور شد.

وی میزان ترانزیت مواد نفتی در این بنادر را بیش از ۱۸۰هزار تن با رشد ۲۶ درصدی و حجم کاپوتاژ این‌گونه مواد را ۷ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۹۸۷ تن عنوان کرد.

ثبت بیش از ۵/۵ میلیون نفر- سفر

وی همچنین ضمن یادآوری این مطلب که هرمزگان در کشور به‌عنوان پایتخت مسافرت‌های دریایی شناخته می‌شود، گفت: طی مدت یاد شده، حدود ۵میلیون و ۵۰۳ هزار نفر- سفر در بنادر مسافری و چندمنظوره این استان به ثبت رسید.ایدنی تعداد شناورهای ورودی به بنادر تجاری این استان از ابتدای سال‌جاری تاکنون را بیش از ۵۶ هزار و ۶۵۵ فروند اعلام کرد و افزود: از این میزان، یک‌هزار و ۹۳۳ فروند شناور بالای هزار تن (رشد ۱۶ درصدی) و ۵۴ هزار و ۷۲۲ فروند از کشتی‌های پهلو گرفته در بنادر تجاری هرمزگان، زیر هزارتن (رشد ۴۶ درصدی) وزن داشته‌اند.

رونق ۴۵ درصدی پهلوگیری شناورها

ایدنی در پایان ضمن اشاره به رونق تردد شناورها در بنادر تجاری این استان طی چهار ماه گذشته، گفت: پهلوگیری کشتی‌ها در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در مجموع ۴۵ درصد رشد داشته است.