کردستان  در مسیر توسعه

دنیای‌اقتصاد، سنندج، اسرین مقصودی: استاندار کردستان با اشاره به اینکه کردستان در مسیر توسعه قرار دارد بر رفع موانع در بخش‌های مختلف تاکید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کردستان؛ عبدالمحمد زاهدی در نشستی به مناسبت هفته دولت با تاکید بر اینکه توسعه، امروز نیاز کردستان است، افزود: باید زمینه‌های فرهنگی توسعه فراهم شود و به خواست عمومی مردم استان تبدیل شود.

وی ادامه داد: توسعه نیازمند مشارکت در جنبه‌های مختلف است و نظریه‌پردازی و تصمیم‌سازی برای مدیران می‌تواند اولین جنبه آن باشد که این امر از طریق مشارکت صاحب‌نظران و اندیشمندان محقق خواهد شد.

زاهدی در تشریح این مساله افزود: تاکنون با صاحب‌نظران و اندیشمندان زیادی مشورت شده اما با تشکیل مرکز هم‌اندیشی استان، نظرات آنان به صورت منسجم در جهت نظریه‌سازی برای مدیران و برنامه‌ریزی در راستای توسعه استان به‌کار گرفته می‌شود. استاندار کردستان موانع پیشرفت استان را در دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دسته‌بندی کرد و گفت: مشکل نرم‌افزاری به سیستم اداری استان باز می‌گردد که آن هم نه در نیروی انسانی که مربوط به نظام تعریف شده سیستم اداری است که موجب هرز رفتن انرژی می‌شود.

وی بر آموزش کارکنان دستگاه‌های اجرایی نیز تاکید کرد و گفت: آموزش مقوله بسیار مهمی است که باید روی آن سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم چون در استان کردستان نیروی انسانی مستعد تحصیلکرده زیادی داریم، اما این نیرو در نظام اداری باید یک جهت توسعه‌گرا پیدا کند.

زاهدی عمده‌ترین مانع سخت‌افزاری پیشرفت استان را زیرساخت‌های حمل‌ونقل دانست و اظهار کرد: حل مشکلات حمل‌ونقل کمک شایانی به توسعه استان می‌کند.

مشکل کم‌آبی جدی است

استاندار کردستان در ادامه به مشکل کمبود آب اشاره کرد و گفت: در کردستان چند سد نیمه تمام داریم که برخی نیاز داخل استان و برخی نیاز استان‌های همجوار را تامین می‌کند و با توجه به نیاز استان اولویت تکمیل با سدهایی است که نیاز داخل استان را تامین می‌کنند که امیدواریم با تامین اعتبار تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسند.

زاهدی با اشاره به اینکه در بحث تامین آب کشاورزی و شرب مشکل داریم، افزود: برخی از شهرهای استان از جمله بانه و قروه با مشکل کم‌آبی مواجه هستند و هم‌اکنون آب شرب مردم ۳۰ روستای استان نیز با تانکر تامین می‌شود و از این رو مشکل کم آبی در استان جدی است.

مشکل بیکاری قابل حل است

وی در پاسخ به پرسشی در مورد سهمیه فرصت‌های شغلی استان در سال ۹۳ با این توضیح که برای این مساله سهمیه مشخصی وجود ندارد و بر اساس شاخص‌های هر استان تصمیم‌گیری می‌شود، تاکید کرد: اگر در استان گفتمان توسعه شکل بگیرد مشکل اشتغال نیز قابل حل خواهد بود.

استاندار کردستان در ارتباط با مشکلات اعتبارات استان نیز گفت: کمبود اعتبارات در کشور و به تبع آن در استان یک واقعیت است. هزار و ۵۰۰ پروژه نیمه‌تمام در استان داریم که هفت هزار میلیارد تومان نیاز دارند در صورت تلاش فراوان تنها می‌توان ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان آن را تامین کرد.

وی میزان اعتبارات عمرانی استانی را در سال جاری ۱۵۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از محل سایر ردیف‌ها می‌توانیم این مبلغ را به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برسانیم که نسبت به رقم هفت هزار میلیارد تومان رقم ناچیزی است.

وی گفت: پروژه‌های نیمه‌تمام بلای توسعه زیرساختی کشور است چرا که هزینه ساخت را بسیار بالا می‌برد.

نگرانی از افزایش جمعیت شهری

استاندار کردستان همچنین با اشاره به بحث سکونتگاه‌های غیررسمی گفت: در این خصوص یک تیم مشاوره در حال بررسی است اما از طرف دیگر شهرداری‌ها نیز باید از ساخت و ساز در این مناطق جلوگیری کنند و خود مردم هم باید همکاری کنند، زیرا هرچه جمعیت در این نقاط بیشتر باشد خدمت‌رسانی کمتر خواهد بود.

وی در ادامه جمعیت ۶۶ درصدی شهرنشینی در کردستان را نگران‌کننده دانست و افزود: به‌رغم تمام کارهای خدماتی که پس از پیروزی انقلاب در روستاها انجام گرفته در خصوص اشتغال‌زایی در روستا کاری صورت نگرفته و این امر سبب مهاجرت روستاییان به شهرها شده است.

معرفی کردستان در قالب برنامه‌های فرهنگی

زاهدی درخصوص عملکرد و برنامه‌های فرهنگی دولت تدبیر و امید در کردستان به افتتاح رسمی شبکه سراسری نسیم از کنار دریاچه زریوار در مریوان اشاره کرد و افزود: در جشنواره فرهنگی اقوام که در آینده نزدیک در تهران برگزار خواهد شد کردستان در قالب برنامه‌های جذاب به تمام کشور معرفی می‌شود و در این راستا از عناصر فرهنگی و هنری باید به خوبی بهره گرفته شود.

کردستان عراق ظرفیت خوبی برای اشتغال‌زایی است

استاندار کردستان در ادامه اقلیم کردستان عراق را یک موقعیت و فرصت مناسب برای حل مشکل تولید و اشتغال استان دانست و افزود: اقلیم کردستان عراق به کالا و خدمات ما نیاز دارند. چون استان از توان علمی، تولیدی و خدماتی خوبی برخوردار است می‌توانیم در بازار اقلیم کردستان عراق حضور چشمگیری داشته باشیم و کالا و خدمات صادر کنیم. وی گفت: علاوه‌بر این بازار باید سوریه را نیز در برنامه ببینیم و برای آبادانی این کشور نیز با برنامه پیش برویم.

زاهدی ضمن ابراز امیدواری نسبت به توسعه ارتباط با اقلیم کردستان ادامه داد: اگر بتوانیم کالاهایی را که کشورمان به اقلیم صادر می‌کند در داخل استان کردستان تولید کنیم بخشی از معضل بیکاری نیز در استان حل می‌شود.