دنیای‌اقتصاد، مشهد، احسان میرزاده: رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی از تدوین برنامه پنج ساله سوم استراتژیک سازمان اقتصادی رضوی و شرکت‌ها و موسسات تابعه خبر داد. مهدی عزیزیان با بیان این مطلب گفت: به‌منظور تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله آستان قدس رضوی نیاز به یک برنامه منسجم و مدون ضروری است تا مسیر حرکت، پویایی، رشد سازمان و واحدهای تابعه روشن شود. وی برنامه‌ریزی برای تقویت روند اجرایی و تحقق اهداف را از ضروریات یک سازمان فعال و پویا عنوان کرد و گفت: برنامه‌ریزی استراتژیک در سازمان اقتصادی رضوی براساس فرآیندهای بومی و براساس الگویی خاص انجام می‌شود که با همت مدیران و کارشناسان سازمان و واحدهای تابعه و نیز با همکاری متخصصان و مشاوران خارج از سازمان، تهیه و تدوین می‌شود.

مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی افزود: تدوین برنامه استراتژیک در سازمان اقتصادی از سال ۱۳۸۴ آغاز و در سال ۱۳۸۸ پایان یافت و برنامه پنج ساله دوم استراتژیک سازمان اقتصادی برای دوره ۱۳۹۳-۱۳۸۹ تدوین و مورد اجرا گذاشته شده است.

وی ادامه داد: روند طرح‌ریزی و اجرای برنامه دوم به‌طور دقیق و مستمر توسط کمیته‌های تخصصی در سطح سازمان مورد اندازه‌گیری و پایش قرار گرفته است به‌طوری‌که باوجود همه محدودیت‌ها، مشکلات اقتصادی و بین‌المللی و چالش‌های محیطی، بحمدالله شرکت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی توانسته به تمام اهداف تعیین شده در برنامه دوم دست یابد.

عزیزیان عنوان کرد: اصلاح ساختار مدیریت و نیروی انسانی واحدهای تابعه، افتتاح ۳ کارخانه جدید تولید هبلکس، احداث سیلوی ۳۰ هزار تنی گندم در شرکت آرد قدس رضوی، راه‌اندازی خطوط تولید فاکتور ۸ در شرکت سامان داروی هشتم، اجرای طرح‌های بزرگ ملی در واحدهای عمرانی از جمله «کنارگذر شمالی مشهد»، «پل هرات در افغانستان»، «پل فرات در سوریه» و... از جمله مهم‌ترین طرح‌ها، پروژه‌ها و دستاوردهای برنامه دوم استراتژیک است.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی گفت: کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی مربوط به تدوین برنامه سوم استراتژیک سازمان و شرکت‌ها و موسسات تابعه از بهمن‌ماه سال گذشته، آغاز شده است و پس از پایان مراحل مطالعاتی در سطح سازمان، با ابلاغ سند خط مشی‌ها و سیاست‌ها و قالب تدوین برنامه سوم به شرکت‌ها و موسسات تابعه در خردادماه سال جاری وارد مرحله اجرایی شده است.

عزیزیان تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مشکلات جاری از جمله تحریم‌های بین‌المللی، رکود اقتصادی، تورم و نوسانات بازار ارز و... که کسب‌وکارهای گوناگون با آن مواجه بوده و هستند، برنامه سوم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: به‌منظور ارتقای سطح کیفی و تخصصی برنامه‌ها، در تدوین برنامه سوم پنج ساله استراتژیک، کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های پنج‌گانه صنایع غذایی، صنایع قند، عمران و ساختمان، مالی و اقتصادی و کشاورزی و دامپروری و برای نخستین بار متشکل از مدیران مجموعه‌ها و کارشناسان و صاحب‌نظران تشکیل شده‌اند تا برنامه شرکت‌ها از نظر کیفی و تخصصی مورد ارزیابی قرار گیرد.

عزیزیان در پایان یادآور شد: سیاست‌های مشخص شده در برنامه‌ سوم، با توجه کامل به اسناد بالادستی برنامه شامل چشم‌انداز ۲۰ ساله آستان قدس رضوی، چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور و مبتنی بر استفاده از تجارب به‌دست آمده طی دو دوره برنامه‌ریزی و اجرای برنامه استراتژیک و ارتقای نقاط قوت برنامه دوم بوده که از طریق اصلاح فرآیندها، توسعه قابلیت‌ها و حداکثر‌سازی ارزش در شرکت‌ها، موسسات و کارگروه‌های تخصصی تدوین خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال‌جاری مراحل تهیه، تایید و تصویب را طی خواهند کرد.