دنیای‌اقتصاد، ساری، سمیه کریمی: رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۵۸۰ میلیارد تومان اعتبار بلاعوض و تسهیلات برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در استان اختصاص یافت. دلاور حیدرپور با بیان اینکه به‌رغم کمبودهای شدید مالی، اعتبارات استانی در بخش کشاورزی تزریق شد، افزود: این اعتبارات در اختیار متقاضیان قرار گرفت و ۲۶۰ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض و ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبارات ماشین‌آلات برای توسعه کشاورزی مکانیزاسیون در اختیار کشاورزان قرار گرفت. وی در ادامه با اشاره به افتتاح ۵۹ طرح خدماتی زیربنایی و تولیدی کشاورزی به مناسبت هفته دولت با هزینه ۱۳۸ میلیارد تومان در استان افزود: از ۵۹ طرح، ۱۸ پروژه تولیدی است که شامل مرغداری، گاوداری، ماهیان سرد آبی و گرم آبی است و ۴۱ پروژه زیربنایی شامل جاده، مزارع، و پوشش انهار می‌شود. وی اعتبار لازم برای توسعه ماشین‌آلات بخش کشاورزی را ۳۸۰ میلیارد ریال برشمرد و گفت: این ماشین‌آلات برای توسعه محصول برنج بوده که امید است گام مهمی در مکانیزه کردن محصول برنج و کشاورزی استان باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی برای سه سال و هر سال ۱۵ میلیارد تومان برای تامین آب، توسعه باغات و اراضی شیبدار استان در اختیار اراضی و توسعه باغات قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در برنج، گوشت، کیوی، گوشت مرغ و جوجه یک روزه در کشور رکورددار هستیم، افزود: ۲۴۰ میلیارد ریال یارانه شیر با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار دامداران استان قرار گرفته است. حیدرپور تاکید کرد: سهم کشاورزی مازندران در ارزش افزوده کشور ۵/۱۰ درصد و سهم تولید ناخالص ملی کشور ۲۳ درصد است. وی در ادامه گفت: ۱۱ درصد تولید گوشت و مرغ کشور در اختیار مازندران است و اشباع شدن تولیدات گوشت و مرغ در کشور تولیدکننده را با مشکل مواجه کرده است.

این مقام مسوول تاکید کرد: از توزیع یک هزار و ۲۶۰ تن برنج خارجی در استان جلوگیری شده و در سال جدید هم هیچ ثبتی برای واردات برنج در کشور صورت نگرفته است و در همین زمینه هم تعرفه واردات برنج در سال جاری ۲ برابر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه ۹۰درصد محصولات کشاورزی مازندران سالم است، افزود: سرانه مصرف سموم شیمیایی استان حتی از خیلی کشورها هم کمتر است و میزان سم مورد استفاده در کشور هم به ۳۰ هزار تن نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه تعدادی از کشاورزان به‌دلیل نا آگاهی از زمان مصرف کود شیمیایی و بی مبالاتی در این زمینه به برخی از محصولات ضرر زده‌اند، گفت: این ناآگاهی نباید به تمام محصولات و کشاورزان تعمیم داده شود.