حفاری 169 حلقه چاه نفت و گاز در یک سال

دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت ملی حفاری گفت: این شرکت در یک سال گذشته با بهره‌گیری از تلاش کارشناسان و متخصصان در زمینه حفر چاه‌های نفت و گاز، تعداد ۱۶۹ حلقه چاه شامل ۱۴۸ حلقه خشکی و ۲۱ حلقه دریایی در بیش از ۱۰ استان نفت خیز کشور با متراژ بیش از ۳۲۶ هزار متر تکمیل و در مدار تولید قرار داده است. حیدر بهمنی اظهار کرد: از میان این ۱۶۹ حلقه چاه حفر شده، تعداد ۷۰ حلقه توسعه‌ای، ۸۳ حلقه تعمیری/تکمیلی، ۱۴ حلقه توصیفی و ۲ حلقه اکتشافی بوده است.

وی تصریح کرد: متخصصان صنعت حفاری با تلاش مضاعف و در نهایت ایمنی و استاندارد، تعداد ۲۶ حلقه چاه را با ۳۴۳ روز جلوافتادگی از برنامه‌های پیش‌بینی شده تکمیل و به واحد‌های متقاضی تحویل دادند که این امر از نظر اقتصادی و تولید بسیار پرارزش است.

بهمنی با بیان اینکه صنعت حفاری با زنجیره‌ای از تخصص‌های گوناگون معنا می‌یابد، افزود: شرکت ملی حفاری با در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات مدرن و بهره‌گیری از کارشناسان مجرب تمامی خدمات فنی و مهندسی شامل نمودارگیری درون چاهی، سیمانکاری، اسید کاری ویژه و گسترده، لوله مغزی سیار، تزریق نیتروژن، لوله‌گذاری چاه، حفاری فروتعادلی، مغزه‌گیری، حفاری افقی و جهت‌دار، حفاری با هوا، نمودارگیری از سیال حفاری، چاه پیمایی و تکمیل چاه را ارائه می‌دهد.

ارائه ۷۹۰۰ خدمات فنی و ویژه

وی اظهار کرد: کارشناسان ملی حفاری در یک سال گذشته، بیش از ۷۹۰۰ خدمات فنی و ویژه به چاه‌های نفت و گاز در دستگاه‌های ملکی و استیجاری و شرکت‌های خصوصی فعال در کشور ارائه کرده‌اند. همچنین طی همین مدت ۷۰ حلقه چاه با متراژ بیش از ۳۵۰۰۰ متر به صورت جهت‌دار و افقی حفاری شده است.

بهمنی در مورد فعالیت‌های شرکت ملی حفاری ایران در میدان مشترک پارس جنوبی نیز گفت: حفاری فاز ۱۸ پارس جنوبی در بهمن سال ۹۲ و فاز ۱۷ پارس جنوبی در فروردین سال ۹۳ تکمیل و تحویل شد. هم‌اکنون نیز مدیریت، برنامه‌ریزی، هدایت، طراحی، مهندسی، اجرا و تامین کالا، مواد و خدمات فنی و مهندسی ۲۲ حلقه چاه گازی در فاز ۱۴ پارس جنوبی و ۴ حلقه در فاز یک در دست اجرا است.

وی تصریح کرد: ملی حفاری در راستای پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت کشور در زمان پیش گفته با به‌کارگیری یک دستگاه حفاری دریایی جکاپ، ۷ حلقه چاه در فاز ۱۲پارس جنوبی تعمیر و تکمیل کرد و به‌منظور تولید گاز بزرگ‌ترین فاز پارس جنوبی را در اختیار شرکت بهره‌بردار قرار داد. بهمنی در مورد سایر پروژه‌های حفاری فعال در میدان‌های مشترک، گفت: هم‌اکنون پروژه حفاری۵۰ حلقه چاه در میدان آزادگان جنوبی، ۲۲ حلقه در میدان یاران، ۷ حلقه چاه در میدان آذر و تعدادی دیگر چاه در آزادگان شمالی در دست اجرا است.

توجه به بازسازی و ارتقای کیفی ناوگان

به گفته وی، تعمیرات اساسی، کنترل کیفیت، برنامه‌ریزی و تعمیرات پیشگیرانه دستگاه‌های حفاری، بازرسی‌های دوره‌ای، ارتقای فنی سیستم‌ها، به‌کارگیری آخرین دستاوردها در صنعت حفاری، از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در بخش بازسازی، نوسازی و ارتقای کیفی دستگاه‌های حفاری به‌منظور روز آمد سازی امکانات و تجهیزات، جلوگیری از انتظارات، افزایش بهره‌وری و راندمان کار مورد توجه قرار گرفته است. بهمنی افزود: به همین منظور در یک سال گذشته، دستگاه‌های حفاری ۱۳ قدر، ۷۵ نصر، ۶۱ و ۸۴ فتح، دستگاه‌های حفاری دریایی شهید مدرس و رجایی مورد بازسازی، نوسازی و ارتقای کیفی و تغییر سیستم قرار گرفتند.

افزایش ناوگان عملیاتی

وی از افزایش ناوگان حفاری خبر داد و گفت: در تیر ماه سال جاری، دستگاه حفاری سنگین ۹۲ فتح به ناوگان حفاری خشکی پیوست و هم‌اکنون نیز دستگاه‌های حفاری ۷۲، ۷۳، ۳۰ و ۹۳ فتح مراحل ساخت و راه‌اندازی را در برنامه دارند. بهمنی، افزایش ناوگان حفاری در خشکی و دریا، حمایت از صنایع داخلی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بهره‌وری بهینه از منابع انسانی، کسب علوم و فنون روز، حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی، ارتقای فنی دستگاه‌های حفاری، دانش محوری، تمرکز بر رشد کمی و کیفی، راهبری پروژه‌های کلید در دست، دستیابی به استانداردهای روز، حفظ و گسترش سهم بازار داخل و توسعه فعالیت‌ها، حضور موثر در میادین مشترک، ایجاد سیستم‌های یکپارچه اطلاعات بر پایه سیستم‌های فرآیندگرا، افزایش ضریب ایمنی، اصلاح ساختار و اجرای هلدینگ را از برنامه‌های شرکت ملی حفاری ایران برای ترسیم آینده‌ای روشن، برشمرد.