تبریز آماده مونتاژ خودروهای اروپایی

دنیای‌اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به جلسه سفیر اتریش با قطعه‌سازان و ابراز تمایل برای ایجاد خط تولید خودرو در تبریز گفت: علاقه‌مندیم یک ماشین مدل بالای بیس اروپایی در اینجا مونتاژ و به‌تدریج ساخت داخل شود. اسماعیل جبارزاده در دیدار با «فریدریش ایشتیفت» سفیر اتریش در ایران اظهار کرد: تبریز به اندازه کل ایران شاعر مدفون شده در مقبره‌الشعرا دارد و آذربایجان‌شرقی در هنرهایی نظیر موسیقی، خط، نقاشی و... دارای مکاتب هنری خاص است که علاقه‌مندند آثار هنری خود را در هفته فرهنگی تبریز در وین به نمایش بگذارند و به تبادل افکار و اندیشه خود با هنرمندان اتریشی بپردازند.

وی در ادامه به معرفی اجمالی استان و برشمردن ظرفیت‌های صنعتی، تجاری و فرهنگی آن پرداخت و ابراز کرد: تبریز از گذشته‌های دور یکی از مراکز مهم تجاری ایران واقع در جاده ابریشم بوده و بازار تبریز نمایانگر گذشته تجاری این دیار است. استاندار آذربایجان‌شرقی صنعت فرش را از صنایع دستی بسیار ارزشمند تبریز عنوان و خاطرنشان کرد: فرش تبریز برای مردم کشورهای اتریش و آلمان کاملا شناخته شده است و بخش کشاورزی استان در تولیداتی مثل غلات، میوه و خشکبار بازار پررونقی در این کشورهای اروپایی برای خود دست و پا کرده است.

توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان

جبارزاده رویکرد جدید صنعت استان را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: دو ماه پیش در تبریز نمایشگاهی با حضور ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان برگزار شد که اکثریت سرمایه‌گذاران این شرکت‌ها را اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها تشکیل می‌دادند.

وی با بیان اینکه از نظر توریسم و صنعت گردشگری جاذبه‌های خوبی در استان برای گردشگران خارجی موجود است و روستای صخره‌ای کندوان با قدمت چندین هزار ساله گردشگران را به تماشا می‌خواند، اضافه کرد: مایلیم از کشور اتریش توریست‌هایی برای دیدن تبریز و جاهای دیدنی استان به اینجا مسافرت کنند و در آینده آژانس‌های مشترکی بین تبریز و اتریش جابه‌جایی مسافران دو کشور را با همکاری بخش خصوصی به‌عهده

گیرند.

استاندار آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در سفری که اخیرا همکارانمان به اتریش داشته‌اند وضعیت حفاظت محیط زیست در این کشور را بسیار مطلوب ارزیابی کرده‌اند و بر این اساس آماده‌ایم از تجربیات همکاران اتریشی در زمینه پسماندها و پروژه‌های زیست‌محیطی بهره‌مند شویم.

جبارزاده افزود: با تمام ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد آماده همکاری با کشور اتریش هستیم و با توجه به سیاست ریاست‌جمهوری روحانی در مورد توسعه روابط با کشورهای اروپایی، اتریش می‌تواند یکی از کشورهای مدنظر دولت در این ارتباط باشد.

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: برای تقویت عقد خواهرخواندگی تبریز و وین هم علاقه‌مند به برگزاری هفته فرهنگی تبریز در وین هستیم.

توسعه مناسبات با تعامل مدیریت شهری

شهردار تبریز ‌نیز در دیدار با سفیر اتریش گفت: شهرداری تبریز از توسعه زمینه‌های متقابل همکاری در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با مدیریت شهری اتریش استقبال می‌کند. صادق نجفی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۶ هزار واحد تولیدی در تبریز فعالیت دارند، به سابقه ارتباطات صنعتی شهر تبریز با فناوری‌های اروپایی اشاره کرد و افزود: ارتباط طرفین، با ایجاد زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌تواند همچنان استمرار

یابد.

وی تصریح کرد: تجارب شهرداری وین در حوزه پسماند و تبدیل زباله به انرژی می‌تواند موضوع مهم تعامل دو شهر باشد.

شهردار تبریز اظهار کرد: قابلیت‌های معماری شهرهای اتریش می‌تواند در روند شهرسازی تبریز به‌خصوص در قسمت بافت فرسوده موثر و کاربردی ‌باشد. نجفی یادآور شد: بحث‌های صورت‌گرفته با گروهی از ایرانیان مقیم اتریش درخصوص تله‌کابین تبریز، هم‌اکنون در حال پیگیری است.

شهردار تبریز با تاکید بر تقویت مناسبات خواهرخواندگی دو شهر، به برگزاری هفته نکوداشت تبریز اشاره ‌کرد و گفت: نکوداشت تبریز می‌تواند نقطه آغاز دیگری بر ارتباط مستمر دو شهر تبریز و وین باشد.

وی گفت: آماده‌ایم تا با برگزاری هفته‌ها و مناسبت‌های متعدد، تبادل تجربه و فرهنگ دو شهر را به صورت عملی محقق کنیم.

نماینده شهرداران کشور با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی و همچنین روند رو به رشد شاخص‌های متعدد ‌کلان‌شهرهای کشور گفت: بهترین راه توسعه ارتباط دو کشور، تقویت مناسبات شهرهای دو کشور است.