دنیـای‌اقتصـاد، ارومیه، امیررضا علیار: مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی گفت: پروژه ملی احداث ساختمان پزشکی قانونی آذربایجان غربی از پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی برخوردار است. افتخاری درباره احداث ساختمان جدید پزشکی قانونی که در محل نبش باغ رضوان ارومیه در حال اجرا است، افزود: احداث این پروژه با عنوان ساخت ساختمان اداره کل پزشکی قانونی استان از مصوبات سفرهای دور دوم ریاست جمهوری به آذربایجان غربی است که شامل ساختمان اداری و ساختمان آزمایشگاه‌ها است.

وی افزود: فاز مطالعاتی این پروژه با توجه به‌ویژه بودن آن در حدود یک و نیم سال طول کشید، این ساختمان مجهز به فیلترهای مخصوص و سیستم دفع فاضلاب مجزا از فاضلاب شهری است.

افتخاری با بیان اینکه این پروژه در مرحله بتن‌ریزی و اسکلت قرار دارد، افزود: پیشرفت فیزیکی این طرح در حال حاضر ۳۵ درصد است.

وی در ادامه در مورد مسوول احداث این پروژه گفت: با توجه به اینکه این پروژه یک پروژه ویژه محسوب می‌شود، احداث آن به‌عهده سازمان پزشکی قانونی قرار داده شده است و اجرای آن تا پایان سال ۹۴ به اتمام می‌رسد.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی زیربنای این پروژه را حدود چهار هزار متر مربع عنوان کرد و گفت: هزینه صدور مجوز از سوی شهرداری برای این طرح ۵۷۰ میلیون تومان بود که با رایزنی‌های انجام شده با شهرداری ۳۷۰ میلیون تومان تخفیف از شهرداری گرفته شد و تنها ۲۰۰ میلیون تومان برای احداث این پروژه به شهرداری ارومیه پرداخت شد.

افتخاری در ادامه گفت: در حال حاضر زباله‌های عفونی پزشکی قانونی با هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان آرامستان‌ها جمع‌آوری و در مقطع زمانی خاص در سایت‌های ویژه‌ای که به همین منظور در نظر گرفته شده است، دفن می‌شوند.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی درادامه گفت: در یک طرح سراسری نرم‌افزار تخصصی معاینات در پزشکی قانونی آذربایجان غربی به‌کار گرفته شده است که با راه‌اندازی این نرم‌افزار استفاده از برگ کاغذ به شدت کاهش یافته و معاینات و سایر وظایف پزشکی قانونی در کمترین زمان ممکن انجام می‌گیرد.

وی گفت: احراز هویت با استفاده از نرم‌افزار تخصصی پزشکی قانونی دقیق و کاملا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و با این کار پرونده‌های فیزیکی جمع‌آوری و از حجم آنها کاسته می‌شود.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر خدمات الکترونیکی در برخی از شعبه‌های امور حقوقی استان ارائه می‌شود اما مشکل اصلی در کلانتری‌ها است چرا که هنوز کلانتری‌ها به این سیستم مجهز نیستند.

وی در توضیح این مطلب گفت: افراد پس از نزاع به کلانتری‌ها مراجعه می‌کنند و به‌منظور استفاده از سیستم الکترونیکی لازم است که نامه از سوی کلانتری به‌صورت الکترونیکی به پزشکی قانونی ارسال و سپس نتیجه به صورت الکترونیکی از پزشکی قانونی به قاضی ارسال شود، در این صورت امکان ارتکاب بسیاری از تخلفات کاهش می‌یابد.

افتخاری گفت: نرم‌افزار تخصصی فعلا در حوزه معاینات مورد استفاده قرار گرفته است و در آینده در حوزه متوفیات، کمیسیون‌ها و آزمایش‌ها نیز از این نرم‌افزار استفاده می‌شود.

وی در ادامه به بیان کمبودهای پزشکی قانونی استان اشاره کرد و گفت: دستگاه رادیولوژی پرتابل و دستگاه در حوزه DNA از مهم‌ترین نیازهای پزشکی قانونی استان محسوب می‌شود.

وی گفت: برای شناسایی محل دقیق گلوله در جسدی که مشکوک به برخورد گلوله است از دستگاه رادیولوژی پرتابل استفاده می‌شود که هم‌اکنون این دستگاه در استان موجود نیست.

افتخاری ناوگان حمل‌ونقل این دستگاه را نیز بسیار ناقص دانست و گفت: با توجه به نیاز مبرم به خودرو اعزام به صحنه جرم و لوازم و تجهیزات کامل به‌منظور دست یافتن به بهترین عملکرد اکیپ اعزام شده به صحنه جرم، پزشکی قانونی آذربایجان غربی از این امکانات بی‌نصیب است.

افتخاری در ادامه درباره آموزش‌های درون‌سازمانی و خارج سازمانی این دستگاه نیز گفت: پزشکان و پرسنل پزشکی قانونی استان به صورت مستمر دوره‌های آموزشی مختلف را سپری می‌کنند، آموزش‌های بدو خدمت نیز از جمله آموزش‌های درون‌سازمانی ارائه‌شده در استان است.

آموزش عملی واحد پزشکی قانونی در دانشگاه‌ها برای دوره‌های کارشناسی حقوق، علوم قضایی و مامایی از جمله آموزش‌های خارج سازمانی اداره کل پزشکی قانونی استان محسوب می‌شود.

وی افزود: اقدامات در زمینه پژوهشی در حد مطلوبی فعال نیست و تنها در دو یا سه سال اخیر فعالیت‌های پژوهشی در پزشکی قانونی استان راه‌اندازی شده است.

وی فقدان علاقه در پزشکان و نبود وقت کافی را از دلایل توسعه‌نیافتگی فعالیت‌های پژوهشی پزشکی قانونی دانست و گفت: با توجه به این امر از چند پژوهشگر برای فعال کردن کمیته پژوهشی دعوت شد تا اولویت‌های پژوهشی پزشکی قانونی استان دنبال شود.

افتخاری افزود: با اقدامات صورت گرفته سال گذشته چند طرح پژوهشی نوشته و اجرا شد و امسال هم ۶ تا ۷ طرح پژوهشی برای تایید و استفاده از منابع سازمان به‌منظور عملیاتی شدن، به تهران فرستاده شده است.