افتتاح فازیک قطارشهری شیراز

دنیای‌اقتصاد، شیراز، محمد صداقت: فاز یک خط یک مترو شیراز پس از ۱۲ سال انتظار با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری افتتاح شد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح فاز یک خط یک مترو شیراز از تلاش دست‌اندرکاران این پروژه تشکر کرد و افزود: ظرفیت بالای جابه‌جایی مسافر از امتیازات حمل‌ونقل ریلی است.

وی ادامه داد: موقعیت استثنایی ایران در جنوب، خلیج‌فارس و دریای عمان و در شمال و همچنین وجود کشورهایی که به وارد کردن کالاهای خود از طریق دریا نیازمند هستند، ضرورت توسعه حمل‌ونقل ریلی را در کشور افزایش می‌دهد.

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: حجم عظیم بار و مسافر، این موضوع را اعلام می‌کند که باید توسعه حمل‌ونقل ریلی در اولویت سیاست‌ها قرار گیرد.

جهانگیری با بیان اینکه تفاوت میزان انرژی در حمل‌ونقل ریلی با حمل‌ونقل جاده‌ای بسیار زیاد است، اضافه کرد: در حال حاضر حمل کالاها و جابه‌جایی مسافر به صورت جاده‌ای هزینه زیادی را به کشور تحمیل می‌کند که یکی از این هزینه‌ها سوخت و انرژی

است.

وی با بیان اینکه قطار شهری (مترو) به حل مشکل ترافیک کلانشهرها کمک می‌کند، اظهار کرد: اولویت دولت این است که خطوط ریلی در نقاط حساس کشور ایجاد شود و در جایی که نیاز است این خطوط، برقی شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: اگر مسیر تهران - مشهد برقی شود، مردم ترجیح می‌دهند برای سفر به مشهد از این مسیر استفاده کنند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: برای ایجاد خطوط حمل‌ونقل ریلی در کشور چندین میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که ما از حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آنان در این راستا استقبال و این سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: ما ضمن حمایت از حضور سرمایه‌گذاران در بخش حمل‌ونقل ریلی آماده‌ایم تا در این زمینه وام ارزی پرداخت کنیم.

جهانگیری افزود: اگر حمل‌ونقل ریلی در کشور توسعه یابد کارخانه‌های لکوموتیوسازی نیز فعال خواهند شد که این امر به اشتغال کمک می‌کند.

وی ادامه داد: امروز قطار شهری شیراز به عنوان سومین شهر دارای این فناوری، فعال می‌شود و ما قطار شهری کرج، کرمانشاه، اهواز و قم را نیز در برنامه داریم که برای بهره‌برداری آن نیازمند به ۲۷ هزار میلیارد تومان منابع هستیم. معاون اول رئیس جمهوری گفت: در گذشته برای توسعه قطار شهری توافقی صورت گرفته بود که بر اساس آن ۵۰ درصد اعتبار آن از سوی دولت و مابقی توسط شهرداری‌ها تامین می‌شد.

جهانگیری افزود: اگر شهرداری‌ها ۵۰ درصد سهم خود را تامین کنند دولت نیز ۵۰ درصد لازم را تامین خواهد کرد که ما امیدواریم تا سال ۹۵ یک خط مترو در شهرهای برنامه‌ریزی شده فعال شود.

وی ادامه داد: همچنین منابع فاینانس باید به کمک این طرح‌ها بیایند که مجلس شورای اسلامی در بودجه امسال اجازه داده تا ۱۰۰ میلیون دلار در زمینه بهینه‌سازی انرژی استفاده کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار امیدواری کرد: حمل‌ونقل ریلی به عنوان یک تحول بزرگ به سرعت دنبال شود.

جهانگیری با اشاره به قطار شهری شیراز افزود: ادامه خط یک قطار شهری شیراز باید پیگیری و حداکثر در اوایل سال ۱۳۹۶ تکمیل شود.

وی ادامه داد: در زمینه حمایت از خط دو متروی شیراز نیز وزارت کشور باید بررسی‌های لازم را انجام دهد.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه شیراز از شهرهایی است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، گفت: دولت نه تنها سهم ۵۰ درصد خود را پرداخت می‌کند، بلکه تاکنون بیش از ۵۰ درصد برای قطار شهری شیراز پرداخت کرده است.

جهانگیری در ادامه با اشاره به موضوع مطرح شده از سوی رئیس شورای شهر شیراز درباره بافت‌های تاریخی این شهر گفت: در این باره باید بگویم، شیرازی‌ها بیش از دیگران نسبت به بافت تاریخی خود حساسند، شیراز و اصفهان همانند نگین ایران می‌درخشند و نمی‌توان با عجله درخصوص بافت تاریخی آنها تصمیم گرفت. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در بخش بافت تاریخی باید به نظر سازمان میراث فرهنگی توجه کرد، گفت: باید احیای بافت تاریخی شیراز با حفظ عناصر اصلی تاریخی آن انجام شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به موضوع اشتغال و صنعت در استان فارس اظهار کرد: شیراز از مهم‌ترین کانون‌های توسعه ایران است، چرا که دانشگاه‌ها و سرمایه انسانی فراوانی دارد. جهانگیری ادامه داد: شیراز باید با استفاده از پتانسیل و ظرفیت‌های خود نه تنها استان خود را متحول کند، بلکه استان‌های مجاور نیز باید از ظرفیت‌های این استان بهره ببرند. وی افزود: انتظار داریم بخش خصوصی به صورت جدی وارد کار شود؛ در دولت جدید بخش خصوصی به مجموعه دولت اعتماد کرد و در همین مدت کوتاه نیز بخش دیگری از این گره‌ها باز شده است.

بر اساس این گزارش طول خط یک مترو شیراز ۵/۲۴ کیلومتر است که فاز اول این خط به طول ۵/۱۰ کیلومتر در این مراسم افتتاح شد.

ظرفیت جابه جایی مسافر در فاز اول خط یک قطار شهری شیراز، ۵۰ هزار مسافر در روز است و در صورت بهره‌برداری کامل از کل پروژه، امکان جابه‌جایی ۱۸ هزار مسافر در هر ساعت فراهم خواهد شد.

این خط به دو فاز تقسیم شده که فاز اول آن یعنی از میدان نمازی تا احسان در سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.