دنیای‌اقتصاد، اصفهان، علیرضا پویانسب: استاندار اصفهان از شکل‌گیری نخستین مدیریت حوضه آبریز کشور در حوضه زاینده‌رود خبر داد و گفت: با اجرای برنامه ۹ ماده‌ای، می‌توان زاینده‌رود را طی دو تا پنج سال احیا کرد. رسول زرگرپور با بیان اینکه حوضه آبریز زاینده‌رود یکی از حوضه‌‌های بسیار بحرانی کشور است، اظهار کرد: وزارت نیرو تابستان گذشته دو استان اصفهان و کرمان را در وضعیت قرمز اعلام کرد که یکی از دلایل اصلی‌ آن، نبودن سند آمایش منابع آب بالادستی است، زیرا نوع بارگذاری مصرف منطبق با منابع نیست و مصرف فاصله زیادی از منابع موجود گرفته است.

وی با بیان اینکه طی هفت سال گذشته حوضه زاینده‌رود با خشکسالی مفرط مواجه بوده و تا ۳۵ درصد کاهش بارندگی داشته است، یادآور شد: در دولت گذشته مدیریت یکپارچه حوضه آبریز به مدیریت چندگانه تبدیل شد و پیش‌بینی می‌شد این کار اثر منفی خود را برجای خواهد گذاشت.

زرگرپور با انتقاد از برداشت‌های غیرمجاز بسیار وسیع در این حوضه، ادامه داد: در این وضعیت اگر حتی شرایط عادی بارش هم باشد، این حوضه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب کسری منابع آب دارد و در شرایط خشکسالی این کمبود آب به ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد که این امر زاینده‌رود را به بحرانی‌ترین حوضه آبریز کشور تبدیل می‌کند.

وی بیان کرد: با همکاری وزارت نیرو و نهادهای مرتبط در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری، نخستین مدیریت حوضه آبریز کشور در حوضه‌ زاینده‌رود در حال شکل‌گیری است و این می‌تواند الگویی برای پیاده‌سازی در سایر نقاط کشور باشد. استاندار اصفهان به تصویب مصوبه ۹ ماده‌ای مدیریت حوضه آبریز زاینده‌رود در شورای‌عالی آب اشاره کرد و افزود: از سه ماه گذشته با حمایت کامل وزارت نیرو، این برنامه پیشرفت مناسبی داشته و با اجرای آن، امیدواریم طی دو تا سه سال آینده حوضه زاینده‌رود جانی دوباره بگیرد.