تنش آبی در کردستان

دنیای‌اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به اینکه در دشت‌های قروه و دهگلان شاهد افت ۳۰ متری آب زیرزمینی هستیم، گفت: با ادامه روند بی‌توجهی به الگوهای مصرف و عدم رعایت مصرف و صرفه‌جویی، تا پنج سال آینده دیگر در این دشت‌ها آبی نخواهیم داشت. اقبال شانظری در جلسه مدیریت بحران آب استان کردستان در سنندج افزود: ۹۰ درصد آب استان کردستان در بخش کشاورزی و تنها ۱۰ درصد در بخش شرب مصرف می‌شود و با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی امسال هم سال آبی امیدوارکننده‌ای نداریم و تاکنون نیز بارش موثری نداشته‌ایم و صرفه‌جویی تنها راهکار عبور از این وضعیت است.

وی با اشاره به کاهش نزولات جوی در سال جاری به نسبت سال گذشته گفت: به‌دلیل تغییر اقلیم و کاهش نزولات جوی، ۴۳ درصد میزان روان‌آب‌های سطحی استان کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه امسال با بهره‌برداران بخش کشاورزی در مورد رعایت الگوهای مصرف آب در تنش بودیم، گفت: شرکت آب منطقه‌ای کردستان برای اختصاص میزان آب مصرفی مورد نیاز کشاورزان اقدام به نصب ۱۲۰۰ کنتور هوشمند در چاه‌های آب کشاورزی دشت‌های قروه و دهگلان کرده است و این اقدام همچنان ادامه دارد.

وی خواستار اختصاص اعتبارات مورد نیاز برای خریداری و نصب کنتورهای هوشمند مورد نیاز در دشت‌های شرقی استان شد و گفت: با توجه به اینکه در بحث نصب کنتورها، منافع کشاورزان مطرح است از این رو این قشر رغبت چندانی به خرید و نصب به موقع کنتورها ندارند و به‌دلیل حساسیت و ضرورت کار، شرکت آب منطقه‌ای می‌خواهد راسا اقدام به خریداری و نصب این کنتورها کند و برای این کار نیز اعتبار نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه منابع آب در دشت‌های قروه و دهگلان مورد سوءاستفاده قرار گرفته است، گفت: بحث اصلاح پروانه‌ها و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای کردستان است و در این راستا همکاری و حمایت سایر دستگاه‌های ذی‌ربط را نیاز داریم.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در ادامه با اشاره به اینکه امسال برای اولین سال بحث ساماندهی چاه‌های آب کشاورزی و نصب کنتورهای هوشمند آغاز شده است، گفت: این برنامه در یک سال به اتمام نمی‌رسد و همچنان ادامه دارد و از این رو نیازمند همکاری و حمایت بیشتر دستگاه‌های مرتبط هستیم.

شانظری در مورد وضعیت آب شهر سنندج نیز گفت: سد قشلاق سنندج اکنون ۱۱۸ میلیون مترمکعب آب دارد و کمتر از هشت میلیون مترمکعب آن قابل مصرف است که کفاف کمتر از دو ماه شهر سنندج را می‌دهد.

به گفته وی قرار است سال آینده ۴۰ میلیون مترمکعب آب از سد آزاد به سد قشلاق سنندج تزریق شود که در آن صورت مشکل کم‌آبی شهر سنندج برطرف خواهد شد.

وی گفت: متاسفانه هیچ اقدامی در جهت کاهش مصرف آب در سنندج نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مشکلات آب تنها مختص به امسال نیست، گفت: در سال‌های آتی نیز باید این مساله را مدیریت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در ادامه به وضعیت آب شهر بانه نیز اشاره کرد و گفت: ۵/۱ میلیون مترمکعب آب در سد بانه موجود است. هرچند امسال ۵۰۰ هزار مترمکعب آب اضافی دارد اما در ماه اخیر در این شهر شاهد مشکلات کیفیت آب بودیم.شانظری به در دست احداث بودن سد عباس‌آباد بانه به‌منظور تامین آب شرب این شهر اشاره کرد و گفت: قرار است بخشی از اعتبارات این حوزه به استان اختصاص یابد که در این صورت بخشی از مشکلات اعتباری مربوط به تامین آب شهر بانه را از این طریق می‌توانیم برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه این سد در سال آینده نیز به بهره‌برداری نمی‌رسد، گفت: به‌منظور تامین آب شرب مورد نیاز مردم بانه، این سد را به صورت موقت آبگیری می‌کنیم و از طریق خط انتقال در حال احداث به تصفیه‌خانه شهر منتقل می‌کنیم تا مشکل آب شرب این شهر برطرف شود.وی گفت: کمبود اعتبار، اجرای خطوط انتقال و احداث سدها را در استان کردستان با مشکل روبه‌رو کرده است.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان همچنین به تامین آب شرب شهر دیواندره اشاره کرد و گفت: برای تامین آب شرب این شهر از منبع آب سد سیاه زاخ مشکلی نداریم.

شانظری به کیفیت نامناسب آب شرب شهر سقز که از محل سد شهید کاظمی بوکان تامین می‌شود نیز اشاره کرد و افزود: با بهره‌برداری از سد چراغ ویس، آب این سد را وارد مدار مصرف می‌کنیم و از این طریق مشکل کیفیت و کمیت آب شهر سقز نیز رفع خواهد شد.

وی به اختصاص ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار به سد چراغ ویس سقز از محل اعتبارات دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: این میزان اعتبار جدا از منابع اعتباری سال ۹۳ است که در صورت اختصاص می‌تواند به تسریع در احداث این سد منجر شود.

وی در ادامه به احداث خط انتقال ۲۱ کیلومتری از محل سد چراغ ویس به سمت تصفیه‌خانه موجود شهر سقز نیز اشاره کرد و خواستار اختصاص به موقع اعتبارات مورد نیاز برای رفع مشکلات به آب شهر سقز شد.

شانظری همچنین از بدهی ۲۰۰ میلیارد ریالی شرکت آب منطقه‌ای کردستان به پیمانکاران خبر داد و گفت: نیاز جدی به اعتبار در جهت تسویه حساب با پیمانکاران و ادامه اجرای طرح‌ها داریم.به گفته وی با بهره‌برداری از سد چراغ ویس مشکل کمیت و کیفیت آب شهر سقز به‌صورت کامل برطرف می‌شود.