دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان کرمانشاه معتقد است ایران درخصوص بسته‌بندی کالاهای صادراتی خود ضعیف عمل کرده است. ناصر مرادی با اشاره به اهمیت صادرات برای اقتصاد یک کشور، گفت: صادرات از چندجنبه اهمیت دارد که اولین فایده آن حمایت از تولید است.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد تولیدکنندگان داخل مازاد تولید دارند و حتما باید بازارهای جدیدی برای تولیدات خود پیدا کنند، از این رو صادرات منجر به رونق تولید داخل هم خواهد شد.

دبیر کانون کارآفرینان استان کرمانشاه به ارزآوری حاصل از صادرات برای کشور اشاره و خاطرنشان کرد: تا کی باید به دلارهای نفتی وابسته باشیم؟

مرادی با رد این عقیده که برخی فکر می‌کنند صادرات قیمت کالاهای تولیدی را در داخل کشور بالا می‌برد، یادآوری کرد: در بسیاری از موارد تولیدات داخل آنقدر زیاد هست که تنها مازاد آن به خارج از کشور ارسال می‌شود.

وی معتقد است: تولیدکننده، صادرکننده، وارد کننده و مصرف کننده خود می‌توانند بازار تولیدات را مدیریت کنند و ممنوعیت‌های صادراتی به این بهانه که در داخل کمبود کالا پیش می‌آید، لزومی ندارد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان کرمانشاه به مشکلات پیش روی صادرکنندگان نیز اشاره کرد و قوانین دست‌و پاگیر را مهم‌ترین این مشکلات برشمرد.

مرادی تصریح کرد: قوانین خلق‌الساعه نیز از دیگر مشکلات تولیدکنندگان است. مثلا یک شبه برای کالایی عوارض در نظر گرفته می‌شود یا کالای دیگری منع صادرات می‌شود.

به گفته وی طی سال اخیر وضعیت قوانین دست و پاگیر با روی کار آمدن دولت جدید بسیار بهبود یافته است.

مرادی از لغو جوایز صادراتی نیز انتقاد و تاکید کرد: در کشوری مانند ترکیه که رقیب اصلی ما در بازار عراق است، ۱۶ درصد جایزه صادراتی در نظر گرفته می‌شود، اما ما چنین مشوق‌هایی در کشور نداریم.

وی گفت: تولیدکنندگان ما با مشکلات فراوان و ریسک بالا کالاهای خود را به کشور بحران زده‌ای مانند عراق صادر می‌کنند، پس حتما باید حمایت‌های خاصی برای آنها در نظر گرفته شود.

مرادی اظهار کرد: در کشورهای دیگر سود تسهیلات بانکی برای صادرکنندگان چهار یا پنج درصد است، اما این رقم در ایران ۲۲ درصد است و عملا تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما را از گردونه رقابت حذف می‌کند.

وی در خصوص حضور ایران در بازارهای جهانی افزود: تبلیغات و حضور در بازارهای جهانی نیازمند همکاری دولت و بخش خصوصی است. بخش خصوصی باید پای کار بیاید و دولت نیز حمایت کند.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان کرمانشاه عنوان کرد: تولیدات داخل نیز باید بر اساس شناخت بازار هدف، خواسته‌ها و نیازهای این بازار باشد و با قیمت مناسب قدرت رقابت کافی داشته باشد.

مرادی گفت: متاسفانه ما در مواردی مانند بسته‌بندی کالاهای صادراتی خصوصا در بخش صادرات کالاهای کشاورزی خوب عمل نکرده‌ایم، وگرنه حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.