بومی‌سازی تجهیزات نفتی

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان آغاز به‌کار کرد. معاون وزیر نفت در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: در نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و حفاری خوزستان بالای ۹۰ درصد قطعات تولید داخل است.

رکن‌الدین جوادی اظهار کرد: شور خودکفایی و ساخت داخل خیلی زنده است و این جای خوشحالی دارد که دانش‌آموختگان و صنعتگران در این مکان حاضر هستند.

وی با بیان اینکه قطعات، بالای ۹۰ درصد تامین داخل هستند، افزود: در بخش ساخت نیز ۴۰ تا ۶۰ درصد داخلی بوده و این خود گام بزرگی در صنعت نفت است.

استاندار خوزستان نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات نفت در استان گفت: این نمایشگاه باید دارای نوآوری و خلاقیت باشد و نباید در این‌گونه نمایشگاه‌ها اقلام و کالاهای تکراری عرضه کنیم.

عبدالحسن مقتدایی، اظهارکرد: حمایت از تولیدات داخلی کلافی سردرگم است که سلایق افراد به این مساله گره خورده و برخی افراد به تولیدات داخلی و برخی تولیدات غیر داخلی تمایل دارند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری قطعات بومی‌سازی شده در مناطق نفت‌خیز جنوب از مرز ۱۲ هزار قلم عبور کند که این مساله در نوع خود بی‌نظیر است.

بیژن عالی‌پور اظهار کرد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت ایران و مهم‌ترین بخش بالادستی صنعت نفت کشور یکی از معدود شرکت‌هایی است که به سبب توسعه مستمر، همواره حجم عظیمی از پروژه‌های عملیاتی و پشتیبانی تولید را در دستور کار دارد.

وی افزود: این شرکت متناسب با برنامه‌های بلندمدت خود به‌طور متوسط حدود ۸۰۰ پروژه و زیر پروژه فعال را در دست اجرا داشته و در شرایط عادی در هر سال حداقل یکصد پروژه را به اتمام رسانده است. بدیهی است اجرا و تکمیل بهنگام این پروژه در کنار تعمیر و نگهداری تاسیسات متنوع نفت و گاز، نیازمند تامین بهنگام کالا و تجهیزات استاندارد و با کیفیت است. عالی‌پور تاکیدکرد: نگاهی به عملکرد دستاوردهای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در زمینه ساخت داخل نشان‌دهنده این واقعیت است که نقش این مجموعه عظیم در تحول و تکوین نهضت خودکفایی و گشودن افق‌های جدید پیش روی سازندگان و تولیدکنندگان کالای ایرانی بسیار چشمگیر و نمایان بوده است.

وی عنوان کرد: برخورداری برنامه منسجم و هدفمند برای بهره‌گیری حداکثری از توان تولیدکنندگان داخلی و ورود به عرصه‌های جدید نیازمند تعامل سازنده میان شرکت‌های بزرگ دولتی و بخش‌خصوصی است و این مساله امری است که نمایشگاه درپی ایجاد و گسترش بستر مناسب برای تحقق آن است، اگرچه پیشرفت‌های موجود نتیجه از خودگذشتگی و تلاش دلسوزانه سازندگان در کنار همه همکاران مرتبط در صنعت نفت بوده است، اما پوشیده نیست که نهال نوپای ساخت داخل در کشور ما تا رسیدن به رشد و کمال قطعی و تبدیل به درختی تنومند راهی دشوار، پر پیچ و خم و البته خوش فرجام در پیش دارد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق‌ نفت‌خیز جنوب گفت: حضور ۲۲۰ شرکت و سازنده برتر تجهیزات صنعت نفت در این نمایشگاه، منهای ۷۰ شرکتی که به دلیل کمبود فضا موفق به حضور نشدند، نشان‌دهنده اقبال و توجه سازندگان و امیدواری آنها به مثمر ثمر بودن حضورشان در این عرصه است. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران نیز گفت: توانمندی و اقتدار در مجموعه نفت نتیجه همکاری و همدلی این مجموعه با هم است، بنابراین راه توسعه کشور در همراهی و همدلی بخش‌های مختلف با هم و بدون نگرش سیاسی است.

حیدر بهمنی اظهارکرد: با همکاری و همراهی بین‌بخشی می‌توانیم به‌منظور بهبود کیفیت تولید در کشور حرکت کنیم و مشکلات اقتصادی که امروز به بحران تبدیل شده است را از پیش رو برداریم.

وی در ادامه افزود: سازندگان تجهیزات نفتی همیشه پشتیبان صنایع نفت بوده‌اند و با پشتیبانی این سازندگان توانستیم در برابر تحریم‌ها مقاومت کنیم. اگر سازندگان تجهیزات نفتی را نداشتیم امروز توان تولید چهار میلیون بشکه نفت برایمان مقدور نبود.

بهمنی بیان‌کرد: در حال حاضر ۱۲۰ دستگاه حفر چاه حفاری در کشور فعال است که بیش از سه هزار و ۶۰۰ حلقه چاه را حفاری کرده است. همچنین ۱۷ هزار نیروی با تحصیلات عالیه به‌طور مستقیم در این صنعت مشغول به‌کار هستند.

وی افزود: فعالیت‌های صنایع نفت به قدری چشمگیر است که کارکنان آن با روحیه جهادی، توانایی ساخت یک کارخانه در مدت ۴ ماه را دارند. این موضوعات عاملی است که صنعت نفت ما را علاوه‌بر خودکفایی داخلی، به موفقیت‌هایی در سطح فرامرزی رسانده است؛ به‌طور نمونه هم‌اکنون از کارشناسان صنعت نفت ایران برای دانش فنی در مناطق مختلف فرامرزی استفاده می‌شود.

بهمنی تصریح‌کرد: ۸۰ درصد اقتصاد کشور ما به نفت وابسته است، بنابراین نیاز به صنعت نفت واقعیتی انکارناپذیر است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران بیان‌کرد: سازندگان تجهیزات نفتی همیشه حامی صنعت نفت بوده‌‌اند و تا به امروز که مدعی خودکفایی هستیم حاصل اتکا به این بخش است.