انبوه‌سازان دنبال تسهیلات ارزان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور گفت: افزایش سالانه نرخ خدمات ساختمان این صنعت را با چالش مواجه کرده است. فرشید پورحاجت افزود: در سال رکود تورمی و با توجه به ریسک و مخاطرات صنعت ساختمان در کمک به تولید انتظار می‌رفت بانک‌ها در این زمینه حمایت کنند. وی اضافه کرد: از آنجایی که افزون بر ۲۰ درصد اشتغال کشور در حوزه صنعت و ساختمان بوده و بیش از ۳۰ درصد صنعت کشور مرتبط با صنعت ساختمان است تسهیلات ارزان‌قیمت باید در اختیار این صنعت قرار گیرد تا رونق و شتاب بیشتری داشته باشد.

رئیس انجمن صنفی مسکن و ساختمان خوزستان ادامه داد: با تسهیلات افزون بر ۲۲ درصد بانک‌ها افراد صاحب خانه نخواهند شد و پروژه‌های در دست اجرا در بخش ساختمان با شرایط موجود زمان زیادی خواهد برد تا به اتمام برسد.

پورحاجت یادآوری کرد: با وجود اینکه افزون بر ۷۰ درصد درآمد شهرداری‌ها از بابت صدور پروانه ساختمان است اما این نهاد آنگونه که باید و شاید از صنعت ساختمان و مسکن حمایت نمی‌کند. وی افزود: در کلان‌شهرها شهرداری‌ها برای صدور پروانه‌های ساختمانی ۲۰درصد تخفیف قائل می‌شوند اما در اهواز این‌گونه نبوده و نرخ خدمات سازمان نظام مهندسی با جغرافیای خوزستان متناسب نیست. پورحاجت درباره افزایش قیمت مسکن در سال آینده هم اظهار کرد: قیمت مسکن بسته به تورم افزایش می‌یابد اما این افزایش کمتر از نرخ تورم خواهد بود. وی درباره سهم خوزستان در بازار مسکن کشور عراق هم گفت: در تولید مسکن در عراق خوزستان سهم ناچیزی داشته است؛ صنعت ساختمان لکوموتیو توسعه بوده و بسیاری از صنایع را به دیگر کشورها می‌تواند صادر کند.

پورحاجت تاکید کرد: بازار مسکن عراق را با وجود تمام ظرفیت‌های موجود در خوزستان نتوانسته‌ایم به دست آوریم.

وی همچنین درباره نقش بخش خصوصی در ساماندهی صنعت مسکن گفت: نیازی به پرداخت پول از طرف دولت نیست و بخش خصوصی می‌تواند این مسوولیت را تقبل کرده و تا ۸۰ درصد نیاز اعتباری این صنعت را تامین کند. فرشید پورحاجت گفت: صنعت ساختمان با مشکلات متعددی مواجه است که مهم‌ترین آنها تولید مسکن است. نرخ خدمات دستگاه‌های خدمات‌رسان به بخش مسکن مانند شهرداری، توزیع برق، بانک‌ها، نظام مهندسی ساختمان و... هرسال افزایش می‌یابدکه این امر باعث می‌شود صنعت ساختمان روبه چالش رود.

وی با اشاره به اینکه باید به دولت کمک کنیم که قیمت مسکن افزایش پیدا نکند، تصریح کرد: شورای شهر اهواز طی مدت یک سال درجریان مشکلات ما در بخش ساخت‌وساز‌ها قرار گرفته‌اند، ولی تاکنون قدم مثبتی دراین زمینه‌بر نداشته‌اند.

پورحاجت گفت: قشر متوسط جامعه برای تهیه مسکن با مشکل مواجه هستند و این انتظار را از بانک‌ها و دولت داریم که همکاری بیشتری کنند تا قشر متوسط جامعه به‌دست فراموشی سپرده نشوند؛ چراکه اگر به تولید مسکن کمک نشود سال آینده با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود.

این مقام مسوول، نرخ بالای سود وام بانک مسکن و بوروکراسی اداری را ازدیگر مشکلات انبوه‌سازان برشمرد وخاطرنشان کرد: درآمد شهرداری‌ها از فروش پروانه ساختمانی است، ولی هیچ کمکی به انبوه‌سازان نمی‌کنند. صدور پروانه ساختمان زمانبر است و برای پایان کار هم بیش ازیک ماه معطل شهرداری می‌شویم و این باعث می‌شود حجم زیادی از سرمایه‌ها که باید به موقع وارد چرخه تولید شود در بوروکراسی اداری بماند. پورحاجت گفت: در بدترین شرایط جغرافیایی کشور زندگی می‌کنیم که گرمای هوا، کار را طاقت‌فرسا می‌کند ولی هیچ‌گونه تسهیلاتی ازسوی شهرداری دریافت نمی‌کنیم. این در حالی است که در شهرداری تهران بابت هر صدور پروانه ۱۵ تا ۲۰درصد تخفیف به تولیدکنندگان مسکن می‌دهند.