مسکن مهر  معطل آورده نقدی

دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: با وجود میانگین پیشرفت۷۵ درصد پروژه‌های مسکن مهر در استان زنجان، نبود توان پرداخت مابقی مبلغ تعهد از سوی متقاضیان و بی‌توجهی به تقریبی بودن برخی از هزینه‌ها در قرارداد پیش‌فروش، افزایش قیمت‌ها در واگذاری واحدها و اعتراض متقاضیان، تحویل ندادن برخی شهرک‌ها به شهرداری و نیز تامین خدمات زیربنایی برخی پروژه‌ها برای تحویل دادن موجب شده تا تکمیل آنها به‌عنوان میراث دولت مهر به کندی پیش رود. با این حال در سومین جلسه شورای مسکن استان که به ریاست استاندار زنجان برگزار شد، معضلات سد راه برخی پروژه‌ها در شهرهای مختلف استان مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای جلسه مدیرکل راه و شهرسازی این استان با اعلام اینکه واگذاری بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی در قالب مسکن مهر قرارداد استان بوده، عنوان کرد: از این تعداد واحد بیش از ۲۸ هزار واحد پی سازی شده و مابقی در مرحله اسکلت‌بندی، سقف کاری و سفیدکاری قرار دارد.

کلیم‌الله وثوقی گفت: بیش از ۵۸۱۶ واحد در دست ساخت است که از این تعداد تا خاتمه امسال۱۳۳۴ واحد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گفته وی، تا پایان نیمه نخست سال آینده نیز ۳۲۴۸ واحد به متقاضیان واگذار خواهد شد و تا انتهای سال ۹۴ نیز ۱۲۳۴ واحد به مرحله بهره‌برداری می‌رسد. البته در این جلسه موضوع نحوه تامین خدمات زیربنایی شهرک ۷۳ هکتاری مورد بررسی قرار گرفت و اینکه شرکت‌های خدمات‌رسان از چه شیوه‌هایی و با چه زمان‌بندی برای حل این مشکل گام بردارند.

صادر نشدن پروانه‌های ساختمانی ازسوی شهرداری زنجان و پاسخ ندادن بانک مسکن به استعلام‌های ارجاع شده دیگر موضوعی بود که از سوی مدیر کل راه و شهرسازی استان مطرح شد و خواستار بررسی این موضوع ازسوی استاندار بود.

پرداخت‌نکردن به موقع آورده از سوی متقاضیان دیگر موضوعی بود که وثوقی به آن اشاره کرد و در این باره گفت: متاسفانه عدم همکاری موجب شده تا با وجود اعلام بخشنامه برای تسویه حساب به موقع و اخذ دفترچه اقساط شاهد هستیم که متقاضیان تحرکی در این باره ندارند.

این امر موجب شده تا گواهی پایان کار و آتش‌نشانی و استانداردسازی آسانسور بلوک‌ها در تنظیم سند عرصه‌ها از سوی ثبت اسناد و املاک استان با تعلل مواجه شود.

این مقام مسوول به ابلاغ دستورالعمل جدید بیمه‌های ساختمانی پروژه‌های مسکن مهر استان اشاره کرد و افزود: رقم این رشته بیمه‌ای در هر مترمربع ۵۲۰۰ تومان اعلام شده و نحوه محاسبات آن در مفاصای سال باید روشن شود.

وثوقی درباره همکاری نکردن متقاضیان برای تحویل واحدها در کمترین زمان ممکن اعلام کرد: باید قبول کرد که برخی هزینه‌ها در قرارداد پیش‌فروش استخراج شده از سامانه مسکن مهر بوده و در ادامه کار برخی موارد بر قیمت افزوده شده است. برای نمونه در پروژه ۱۶۰ واحدی پردیس، شهرداری زنجان باید ۱۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع هزینه صدور پروانه ساختمانی دریافت می‌کرد که این رقم به مرز ۴۶ هزار تومان رسیده است. مواردی از این دست موجب شده متقاضیانی که هنوز مسکن خود را تحویل نگرفته‌اند، معترض شوند.

ازجمله دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه تعلل در واگذاری پروژه ۴۰ واحدی آدونیس قیدار ویژه معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی استان با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد بود.

البته جلسه‌ای که با حضور مسوولان بهزیستی در محل بانک مسکن تهران برگزار شد، تزریق ۲ میلیون تومان به‌ازای هر واحد برای خاتمه کار پروژه مطرح شد.

در این رابطه مدیرکل راه و شهرسازی استان عنوان کرد: به‌دلیل بالا آمدن آب‌های سطحی در قیدار اجرای طرح سپتیک فاضلاب این پروژه به ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد. در این خصوص استاندار مطرح شدن موضوع را به جلسه ستاد مدیریت بحران استان موکول کرد.

همخوان نبودن واحدها با متقاضیان واحدهای مسکن مهر در شهر ابهر دیگر موضوعی بود که مدیرکل راه و شهرسازی استان در این رابطه پیشنهاد واگذاری مابقی واحدها به متقاضیان مسکن مهر در شهرستان خدابنده را مطرح کرد. عدم تحویل شهرک ثمین به شهرداری زنجان از سوی شهرک ساز برای خدمات‌رسانی جزو موضوعات مطرح شده از سوی وثوقی در این جلسه بود.

تجمیع خدمات زیربنایی

در ادامه این جلسه معاون امور عمرانی استاندار زنجان درباره ساخت پروژه‌های مسکن مهر پیشنهاد کرد: برای ساخت مسکن مهر۱۸۰۰ واحدی که نزدیک به یک سوم مساحت سایت می‌شود، تغییر در طراحی‌ها به گونه‌ای باشد که عملیات زیربنایی در قسمت جنوبی متمرکز شود. جواد رحمتی، برخی توقعات و انتظارات مطرح شده از سوی متقاضیان مسکن مهر را نابجا بیان کرد و گفت: با وجود برخی مشکلات در ساخت این پروژه‌ها باید قبول کرد که کیفیت به‌کار رفته از استانداردها پایین نیست و نباید توقعات بیشتر شود.

وی اضافه کرد: در برخی پروژه‌ها محوطه‌سازی به مرحله بهره‌برداری رسیده؛ اما برای اتصال به معابر شهری مشکلاتی سد راه شده است.

رحمتی با تاکید بر اینکه متقاضیان انصرافی از تسهیلات مسکن برخوردار نخواهند بود، ادامه داد: تسهیلات به افرادی که قراردادهای واگذاری مسکن را امضا کرده‌اند، تعلق می‌گیرد و افرادی که امتیاز واگذاری را فروخته‌اند، چشم‌انتظار نباشند.

فازبندی پروژه ۷۳ هکتاری

در این جلسه استاندار زنجان نیز با تاکید بر اجرای پروژه۷۳ هکتاری در فازبندی‌های مشخص گفت: با توجه به بالا رفتن هزینه‌های انشعابات برای سال آینده فازبندی اجرای پروژه معقولانه است.

جمشید انصاری، درباره پرداخت‌نکردن آورده توسط برخی متقاضیان افزود: در این مورد بانک مسکن، راه و شهرسازی استان و شرکت‌های خدمات‌رسان راهکاری را برای پرداخت منابع متقاضیان پیدا کنند تا پیشرفت پروژه‌ها قوت بگیرد.

وی تعیین زمان ۳ ماهه برای پرداخت اقساط متقاضیان را متذکر شد و تاکید کرد: در صورتی که در زمان مقرر متقاضی اقدام نکند، راه و شهرسازی استان نسبت به واگذاری یا جایگزین‌کردن متقاضی دیگر اقدام کند.

پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه‌ها برای صدور گواهی پایان کار از سوی شهرداری دیگر موضوعی بود که استاندار زنجان به آن اشاره کرد و گفت: ۵ درصد مابقی تکمیل منوط به اخذ استانداردهای مربوطه ازجمله نصب آسانسور و رعایت موارد آتش‌نشانی باشد. البته استاندار این را نیز گفت که رعایت تمامی این موارد نمی‌تواند دلیلی بر مجوز سکونت خانوارها در واحدها تلقی شود.

دریافت ۳۶ هزار تومان به‌ازای هر مترمربع از سوی شهرداری در پروژه ۱۶۰ واحدی پردیس زنجان از متقاضیان جزو مواردی بود که استاندار دستور پیگیری آن را صادر کرد. وی درباره نحوه سازوکار تحویل پروژه آدونیس قیدار برای معلولان بیان کرد: با توجه به جلسات برگزار شده در تهران قرار شد ۸۰ میلون تومان از متقاضیان برای تحویل دریافت شود. البته مدیر ساخت و مسکن راه و شهرسازی استان زمان دقیق تحویل این واحدها را در پاسخ نماینده بهزیستی استان حاضر در جلسه نداد. ظاهرا در این پروژه به‌دلیل تامین نشدن منابع مالی سپتیک فاضلاب، هنوز راه درازی برای تحویل در پیش است.

خروجی پساب‌ها به‌دلیل بالا بودن آبهای سطحی معضلات زیست‌محیطی را برای شهر به وجود خواهد آورد که باید از هم‌اکنون علاج واقعه کرد. در این جلسه سرپرست شهرداری زنجان درباره عمل نکردن به تعهدات در پروژه ثمین بر این موضوع پافشاری کرد که تعهدات شهرداری از سوی راه و شهرسازی رنگ واقعیت نگرفته و باید حق و حقوق مدیریت شهری پرداخت می‌شد.

این جلسه در حالی برگزار شد که هنوز ازسوی دولت سازوکار مشخصی برای نحوه تخصیص منابع برای خدمات زیربنایی پروژه‌های مسکن مهر تعریف نشده؛ هرچند در جلسه وزیر راه و شهرسازی با استانداران سراسر کشور توزیع منابع در قالب استانی به راه و شهرسازی یا تخصیص به دستگاه‌های مربوطه در دست بررسی است.