دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: مجوز راه‌اندازی پژوهشکده دریاچه ارومیه از وزارت علوم صادر شده است؛ بنابراین لازم است مسوولان ستاد احیای دریاچه ارومیه در راه‌اندازی آن در آذربایجان‌غربی اهتمام ورزند. میرعلی محمدی به چگونگی راه‌اندازی پژوهشکده دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی اشاره و اظهار کرد: دانشگاه ارومیه در سال ۹۲ تصمیم گرفت مرکزی را برای مطالعات بر روی دریاچه ارومیه با عنوان «پژوهشکده دریاچه ارومیه» تشکیل دهد.

وی گفت: مجوز راه‌اندازی این مرکز مطالعات توسط دانشگاه ارومیه از وزارت علوم دریافت شده است و برای اینکه موازی‌کاری صورت نگیرد پیشنهاد شده است که پژوهشکده‌ای که از چندین سال قبل برای انجام مطالعات بر روی آرتمیا در پردیس دانشگاه ارومیه تشکیل شده و دارای ساختمان مناسب و تجهیزات و امکانات لازم است در اختیار این امر قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: آینده‌پژوهی یکی از وظایف ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه است که برعهده سازمان حفاظت محیط زیست نهاده شده و پیشنهادهای لازم از سوی دانشگاه ارومیه به این سازمان ارائه شده و مقرر شده در آینده‌ای نزدیک موافقت لازم در این باره اعلام شود.

محمدی با بیان اینکه سازمان محیط زیست در نظر دارد جداگانه به امر پژوهش درباره دریاچه ارومیه بپردازد و دانشگاه ارومیه نیز با این موضوع مخالف است گفت: از استاندار و مسوولان ذی‌ربط خواستاریم که اقدامات لازم را برای فراهم‌سازی مقدمات پژوهش و پایش و ارزیابی دریاچه ارومیه انجام دهند. وی بیان کرد: اخیرا این پژوهشکده در تبریز ایجاد شده و در سازمان محیط‌زیست نیز مستقر است و ما نیز درصدد هستیم مطالعات و پژوهش‌هایی را که از چندین سال پیش در رابطه با دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی انجام می‌شود، ادامه دهیم.