دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، شفاف‌سازی را یکی از اولویت‌های اصلی سازمان از طریق رسانه‌ها دانست و گفت: در حوزه معدن که حساسیت نسبت به آن بالا است لیست تمام معادن استان را در سایت سازمان قرار داده‌ایم و براساس آمار، بیشتر معادن استان در اختیار بومی‌ها است. مهندس محمد دره وزمی بعد از پنج ماه و ۱۲روز فعالیت در سمت ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در نشستی صمیمی با خبرنگاران استان به تشریح برنامه‌های این سازمان پرداخت.

وی بخش نخست سخنانش را به حوزه معدن اختصاص داد و خام فروشی و عدم شفافیت را نقطه ضعف حوزه معدن در استان کردستان در گذشته دانست و افزود: پیدا کردن راهکاری برای فرآوری و جلوگیری از خام‌فروشی ازجمله برنامه‌های این سازمان است.

وی تعداد معادن دارای پروانه بهره‌برداری استان کردستان را ۳۴۰ واحد معدنی عنوان کرد و با اشاره به اینکه ۵۰ درصد آن تعطیل است، گفت: ۶۰۵ میلیون تن ذخایر معدنی با ۱۸ گونه معدنی ازجمله آهن، طلا، سرب، روی، باریت، فسفات، سیلیس و سایر موارد در استان کردستان وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه تعداد و میزان ذخایر معادن استان به نسبت معادن کشور درصد کمی دارد، گفت: درصد کمی از مساحت استان کردستان مورد عملیات اکتشافی قرار گرفته است.

به گفته وی در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش قیمت جهانی سنگ‌آهن، بسیاری از افراد به سمت ثبت معدن سنگ‌آهن روی آوردند و از این رو با افزایش ثبت معادن سنگ‌آهن روبه‌رو بودیم.

دره وزمی همچنین از سنگ مرمر استان کردستان به‌عنوان بهترین و باکیفیت‌ترین نوع سنگ مرمر در ایران و خاورمیانه نام برد و گفت: متاسفانه در استان کردستان، خام فروشی رایج شده و تنها می‌توانیم سنگ را برش بزنیم و آن را صادر کنیم، اما می‌خواهیم با ایجاد صنایع فرآوری از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: ما دولت و معدن‌کاران را قانع کردیم که فرآوری مواد معدنی از طریق ایجاد این صنایع در استان به نفع اقتصاد استان است و اشتغال و رونق اقتصادی را به دنبال

دارد.

دره‌وزمی، نگاه دولت برای توسعه کردستان را مثبت دانست و گفت: ما در استان تلاش می‌کنیم این نگاه مثبت را به فعلیت برسانیم و در این راه نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم.

او به بحث اکتشاف معادن در استان کردستان نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه سه پهنه در استان شناسایی شده که دو مورد به مزایده گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه تاییدیه اکتشاف معادن در مساحت ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع از زمین‌های استان کردستان اخذ شده است، گفت: این مجوزها برای اراضی شهرستان‌های سقز و بیجار اخذ شده است.

او افزود: در قروه هم یک پهنه را به مزایده می‌گذاریم و با این اکتشافات مشخص می‌شود روی چه بخشی از معدن سرمایه‌گذاری کنیم.

دره وزمی در ادامه شفاف‌سازی را یکی از اولویت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان دانست و گفت: به این منظور لیست تمام معادن استان را روی سایت سازمان قرار داده‌ایم و مشخص می‌شود هر معدن به اسم چه کسی ثبت شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه استان کردستان مشکلات خاصی مانند توسعه‌نیافتگی دارد، گفت: نباید خط‌کش بومی و غیربومی بگذاریم اگرچه ما در سازمان اولویت را به افراد خارج از استان نمی‌دهیم و دوست داریم معادن را به افراد بومی بدهیم.

او افزود: برای توسعه کردستان نیاز به جذب سرمایه‌گذار داریم و این موضوع بومی و غیربومی نمی‌شناسد.

دره وزمی گفت: هیچ جای قانون نگفته که به افراد غیربومی معدن واگذار نشود اما ما اولویت را به بومی‌ها می‌دهیم و از سرمایه‌گذاران بومی می‌خواهیم در بحث فرآوری معادن سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یکی از مشکلات استان را در حوزه معدن در گذشته واگذاری معادن به افرادی که اهل فن نبوده و سرمایه لازم را برای سرمایه‌گذاری در این بخش نداشته‌اند، دانست و گفت: افرادی که معادن را ثبت کرده‌اند به‌دلیل نداشتن سرمایه آن را به افراد دیگری واگذار کرده‌اند.

دره وزمی در ادامه خواستار تلاش همه‌جانبه برای توسعه کردستان شد و گفت: ما برای کار کردن آمده‌ایم و عزممان را برای کار جزم کرده‌ایم و برای توسعه کردستان تلاش می‌کنیم و راه ما هم راه توسعه است و انتظار داریم همه در این راه کمک کنند.

او اظهار کرد: کردستان برای توسعه و جبران عقب‌افتادگی نیاز به همدلی و تلاش مجدانه دارد و نباید تنها منتظر دولت باشیم، بلکه باید شهروندان نیز کمک کنند تا کردستان توسعه یابد.

وی در مورد وضعیت معدن قلعه گاه موچش که موضوع نامه‌نگاری‌های اخیر است نیز گفت: این معدن در چارچوب قانون بدون اینکه حق کسی اجحاف شود به فردی بومی واگذار شده و این فرد بعد از مدتی آن را به فردی غیربومی فروخته و از نظر قانون ایرادی

ندارد.

به گفته وی براساس قانون، معدن تا یک بار قابل انتقال است و اگر ایرادی به این موضوع وارد باشد ایراد از قانون است.