بودجه کشاورزی کردستان دو برابر می‌شود

دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: بخش کشاورزی یکی از شاهرگ‌های حیاتی و مهم‌ترین راه توسعه کردستان محسوب می‌شود. این بخش می‌تواند علاوه‌بر ایجاد اشتغال ثابت به رونق اقتصادی و افزایش میزان درآمد خانوارها نیز کمک زیادی کند، اما به گفته مسوولان کشاورزی میزان اعتبارات فعلی متناسب با جایگاه این بخش نیست. آنچه را برای داشتن یک کشاورزی توسعه‌یافته مورد نیاز باشد می‌توان در کردستان یافت، از خاک حاصلخیز گرفته تا آب و میزان بارش‌های آسمانی، از تجهیزات کشاورزی مدرن تا مردمانی سختکوش و پرتلاش که مجموعه این عوامل می‌تواند بخش کشاورزی استان را به بخشی توسعه‌یافته تبدیل کند.

کردستان بر اساس آمارها و شاخص‌ها یکی از استان‌های کمتر توسعه‌یافته محسوب می‌شود که درآمد سرانه مردم این استان نصف میانگین کشوری است و از این رو بخش کشاورزی می‌تواند به تسریع در روند توسعه این استان کمک کند.

استان کردستان با مساحتی بیش از ۷/ ۱ درصد از کل کشور دارای ۳۵ درصد جمعیت ساکن روستا است و اقتصاد کشاورزی شاهرگ حیاتی این استان است، بر اساس حساب‌های منطقه‌ای سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی در کشور ۸/ ۹ درصد است که این رقم در استان کردستان معادل ۳/ ۲۰ است. از جمعیت یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفری استان کردستان، بهره‌برداری از بخش کشاورزی را ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ نفر بر عهده دارند و ۱۱۳ هزار و ۴۵۱ نفر در یک میلیون و ۱۱۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

بهره‌برداران کردستانی از محل زراعت و باغبانی در اراضی این استان سالانه ۲ میلیون و ۳۵۵ هزار محصول زراعی، باغی، دامی و آبزی تولید می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از کمبود اعتبارات این بخش به‌عنوان یکی از چالش‌ها و موانع توسعه نام می‌برد و معتقد است: اعتبارات بخش کشاورزی باید متناسب با جایگاه و نقش این بخش و همچنین میزان اشتغال ایجاد شده اختصاص یابد.

کریم ذوالفقاری می‌گوید: کشاورزی مهم‌ترین راه توسعه استان کردستان است و انتظار داریم مسوولان ارشد استان با نگاه ویژه‌ای به این بخش بنگرند تا زمینه‌های توسعه هموار شود.

او با اشاره به جمعیت حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان کردستان می‌گوید: از این جمعیت ۵۰۰ هزار نفر در روستاها ساکن هستند و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت شهری نیز روستایی شهرنشین هستند، یعنی درآمد آنها عمدتا از بخش کشاورزی تامین می‌شود و با این احتساب می‌توان گفت یک میلیون نفر از جمعیت استان کردستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد جمعیت کردستان در روستاها ساکن هستند، بر اختصاص اعتبارات مورد نیاز به روستاها تاکید کرد و گفت: باتوجه به نیازهای مبرم مناطق روستایی به ایجاد زیرساخت و همچنین به‌عنوان یکی از نقاطی که تولید در آن انجام می‌شود باید اعتبارات استان براساس نیازها و نقش و جایگاه مناطق شهری و روستایی اختصاص یابد.

او با تاکید بر اینکه باید ۵۰ درصد اعتبارات استان کردستان در روستاها هزینه شود، گفت: بر مبنای این تقسیم‌بندی باتوجه به نقش و جایگاه بخش کشاورزی از این ۵۰ درصد باید۳۰ درصد به بخش کشاورزی اختصاص یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان میزان اعتبارات بخش کشاورزی استان از محل اعتبارات استانی را اکنون تنها ۹درصد اعلام کرد و گفت: در چند سال گذشته میزان اعتبارات این بخش بین ۶ تا ۹ درصد بود که از مسوولان استان درخواست اصلاح این درصد را داریم.

ذوالفقاری سهم بخش کشاورزی را از اعتبارات استانی بسیار کم دانست و افزود: اگرچه سهم بخش کشاورزی استان کردستان از محل اعتبارات ملی دو برابر اعتبارات استانی است اما برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای نیازمند افزایش اعتبارات استانی هستیم. وی گفت: بعد از سفر رهبر معظم انقلاب نگاه ویژه‌ای از سوی مرکز به بخش کشاورزی استان کردستان شده و همچنین براساس روابط بسیار خوب مسوولان بخش کشاورزی استان با بدنه وزارت جهاد کشاورزی، سالانه اعتبارات خوبی از سوی وزارتخانه به استان اختصاص می‌یابد، اما برای تحقق اهداف توسعه‌ای در بخش کشاورزی باید این اعتبارات افزایش یابد. وی با تاکید بر افزایش حداقل ۲۰ درصدی اعتبارات استانی بخش کشاورزی افزود: این بخش برای ایفای نقش خود در راستای توسعه کردستان نیازمند افزایش اعتبارات از ۹درصد به حداقل

۱۸ درصد یعنی به اندازه دو برابر است، چرا که اعتبارات فعلی به هیچ وجه جوابگوی نیازها نیست.