دنیای اقتصاد، کیش، حسین بختیاری: تغذیه و بهداشت دو عامل مهم و اثرگذار در فرآیندهای تولیدی صنعت طیور محسوب می‌شود از این رو شرکت‌های بزرگ داخلی و خارجی صنعتی به‌عنوان تولیدکننده مواد افزودنی‌های خوراک طیور، دارو و واکسن‌های مرغداری و دامداری در این زمینه محصولات جدیدی را به بازار عرضه کرده‌اند که اطلاع صنعتگران و استفاده آنان از این محصولات، موفقیت فراوانی را برایشان رقم خواهد زد. از همین رو دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته از ۲۹ ماه جاری به مدت سه روز در فضایی به وسعت ۱۴ هزار مترمربع در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی‌کیش برپا می‌شود.

این نمایشگاه به‌عنوان یکی از رویدادهای موفق کشور در حوزه صنعت دام، طیور و آبزیان اهدافی همچون ایجاد فضایی مناسب در جهت ارتقای سطح کیفی محصولات پروتئینی و صنایع وابسته را دنبال می‌کند.

امیر ارسلان آذری نیا، مدیر روابط عمومی نمایشگاه صنعت دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته در این باره گفت: شرکت برگزار کننده‌ این نمایشگاه نماینده رسمی VIV هلند می‌باشد که در واقع توانسته با حامیان اصلی این نمایشگاه، سازمان منطقه آزاد کیش، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امورخارجه و سازمان دامپزشکی‌کشور بستری را فراهم کند تا در این نمایشگاه بتوانند‌‌۱۶۰ شرکت داخلی و ۶۰ شرکت خارجی از‌کشورهای فرانسه، هلند، آلمان، اتریش، آمریکا، چین، سوریه، قطر، ارمنستان، ازبکستان، نیجریه، روسیه، افغانستان، عراق، پاکستان و هند آخرین دستاوردهای خود را در زمینه قفسه‌های صنایع مرغداری، تجهیزات، تاسیسات، ماشین‌آلات تولید خوراک دام و طیور، ماشین‌آلات جوجه‌کشی، صنایع کشتارگاهی، فرآوری و قطعه‌بندی گوشت، صنایع داروهای دامپزشکی و واکسن‌ها، اتوماسیون و افزودنی‌های خوراک دام و طیور ارائه کنند.

آذری‌نیا در پایان گفت: شیوع بیماری‌ها، به‌ویژه بیماری‌های تنفسی همواره از دغدغه‌های مهم دامپزشکان و دامپروران و صاحبان این صنعت بوده است. روش‌های شناخت، پیشگیری، شناسایی و درمان این بیماری‌ها نیز در ویترین معرفی این نمایشگاه و موضوعات سمینارهای آن مورد توجه قرار خواهد گرفت.

صنعت دامپروری با جایگاه مهم و راهبردی طی سال‌های اخیر به‌دلیل فعل و انفعال‌های بازار جهانی چالش‌های ناشی از بروز پدیده خشکسالی در اکثر مناطق جهان، شیوع بیماری‌های طیور در سال‌های گذشته، افزایش کم‌سابقه قیمت محصولات و کالاها و نهاده‌های بخش کشاورزی با چالش و تهدیدات جدی روبه‌رو شده و تلاش‌های انجام گرفته به‌طور کامل نتوانسته است این صنعت را در شرایط با ثبات قرار دهد.

بی‌تردید شرایط موجود ایجاب می‌کند تا اهتمام ویژه، همفکری گسترده و راهکار مطالعه شده‌ای برای بررسی ابعاد مختلف تهدیدات فعلی انجام پذیرد.

آذری‌نیا گفت: قصد داریم با توجه به موقعیت منحصربه‌فرد جزیره کیش تعاملی بین تامین‌کنندگان خارجی و دست‌اندرکاران داخلی برقرار کنیم و بستری برای جلب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی فراهم سازیم. در این نمایشگاه تلاش می‌شود با توانمندسازی رقابت ایران در بازارهای صادراتی دستاوردهای این صنعت در معرض دید قرار گیرد.