ایجاد خط مسافری جاسک- عمان

دنیای اقتصاد، بندرعباس: معاون عملیات دریایی و بندری اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از عزم جدی مسوولان بنادر و دریانوردی هرمزگان برای توسعه اقتصادی منطقه شرق استان و سواحل مکران به‌ویژه در زمینه گردشگری و تجارت دریایی خبر داد. قاسم عسکری نسب اظهار کرد: در بندر تیاب ۹۰ فروند شناور و در بندر چندمنظوره سیریک نیز حدود ۷۰ فروند شناور فعالیت دارند که اغلب آنها موتورلنج و تعدادی نیز شناورهای بارج حامل شن و ماسه است که مقصد آنها عمدتا بنادر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس از جمله امارات و عمان است. عسکری نسب افزود: در بندر جاسک که از قدیمی‌ترین بنادر استان است، هم شناور چندمنظوره سنتی تجاری و هم شناور فلزی برای جابه‌جایی محموله‌ها فعالیت می‌کنند.

لایروبی بندر جاسک

معاون عملیات دریایی و بندری اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر با اعلام خبر فراهم شدن زیرساخت‌های مسافری همچون ترمینال مسافری و انبار توشه در بندر جاسک، خاطرنشان کرد: در حال پیگیری و رایزنی با شرکت‌های بخش خصوصی هستیم تا خط مسافری جاسک به عمان را فعال کنیم.

وی بیان کرد: از سوی دیگر، لایروبی بندر جاسک برای پذیرش کشتی‌های بزرگ‌تر و ارتقای وضعیت حمل و نقل دریایی از حالت شناورهای سنتی و لنج‌های چوبی به شناورهای فلزی نیز در دستور کار قرار دارد.

افزایش بازرسی ایمنی و فنی شناورها

عسکری نسب ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته برای اعمال حاکمیت سازمان بنادر در زمینه تردد شناورهای سنتی در منطقه شرق هرمزگان، از افزایش بازرسی ایمنی و فنی از شناورهای متردد در این منطقه را از جمله برنامه‌های سال جاری عنوان کرد.

این مقام مسوول در این رابطه توضیح داد: در بنادری که افسر ایمنی نداشتیم، نیروهایمان را مستقر کردیم؛ به‌عنوان مثال در بندر سیریک یک نماینده مستقر کرده‌ایم که هم کار حاکمیتی و هم کار بازرسی شناورها را انجام می‌دهد.

وی گفت: در بندر جاسک نیز تعداد نیروهای فنی و بازرسی را به سه نفر افزایش داده‌ایم. همچنین سامانه جامع دریایی را به‌منظور رصد آمار و ارقام شناورها و ترددهای دریایی فعال کرده‌ایم.

راه‌اندازی کلوب‌های همیار ناجی

معاون عملیات دریایی و بندری اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از آماده بودن زیرساخت‌های گردشگری در بنادر شرق هرمزگان سخن به میان آورد و گفت: به‌عنوان مثال، ۲۰۰ هزار نفر گردشگر طی تعطیلات نوروزی سال ۹۴ از جاذبه‌های ساحلی شهرستان سیریک بازدید

کردند. وی اضافه کرد: زیرساخت‌هایی در حال آماده‌سازی است تا کلوب‌های همیار ناجی برای استفاده از نیروهای مردمی در عملیات جست‌وجو و نجات دریایی نیز در سواحل این منطقه راه‌اندازی شود.

تلاش برای رونق گردشگری

عسکری نسب در پایان گفت: با تشکیل جلساتی مشترک با مسوولان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان طی سال‌جاری تلاش خواهیم کرد تا با راه‌اندازی کمیته‌های مختلفی، گردشگری ساحلی و دریایی را در سواحل مکران رونق دهیم.

اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر هر چند که در بندرعباس واقع شده است، اما کار نظارت و مدیریت بر بنادر مسافری این شهر و بنادر تحت‌نظر سازمان بنادر واقع در شرق هرمزگان را به‌عهده دارد. بنادر جاسک، سیریک، کوهستک، تیاب، هرمز و بندر شهید حقانی در کنار بندر شهید باهنر از جمله بنادر مهم تحت مدیریت اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر است.