کمبود آب، چالش کشاورزان کردستان

دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: بحران آب و اختصاص ندادن سهمیه آب به بخش کشاورزی از محورهای اصلی نشست اعضای تشکل‌های کشاورزی استان کردستان با استاندار بود. کشاورزان انتظار حمایت نماینده عالی دولت از بخشی که قرار است محور توسعه استان باشد را دارند اما استان نیز با بحران کم‌آبی مواجه است.

عبدالمحمد زاهدی در نشستی به دغدغه‌ها و درد دل‌های اعضای تشکل‌های کشاورزی استان گوش داد و قول مساعد داد آن دسته از مشکلات را که در کردستان راهکار داشته باشد حل کند و بقیه را از طریق تهران پیگیری کند.

در این نشست ابتدا عبدالله فرجی، رئیس نظام کشاورزی کردستان گفت: اگرچه دولت اعتبارات زیادی را برای توسعه بخش کشاورزی صرف کرده است اما توسعه این بخش تنها در گرو مشارکت مسوولانه کشاورزان و اعضای تشکل‌های این بخش است.

او همچنین از اینکه مجوزهای صادره از سوی نظام صنفی کشاورزی که برای ۲۳ شغل در این حوزه پروانه فعالیت صادر می‌کند در مراجع قانونی و بانک‌ها اعتبار ندارد گلایه کرد و افزود: مجوزهای تمام صنوف در مراجع قانونی معتبر است اما مجوزهای نظام صنفی کشاورزی فاقد اعتبار است. یکی از اعضای تشکل سیب‌زمینی‌کاران کردستان نیز بحران کم آبی را منجر به خسارات زیاد به بخش کشاورزی دانست و گفت: درخواست ما تسریع در انتقال آب سدهای در دست احداث است.

صالح محمدی همچنین خواستار تجهیز مزارع استان به سیستم آبیاری تحت فشار شد و افزود: با استفاده از تکنولوژی روز می‌توان از کمترین میزان آب، بیشترین بهره را در امر کشاورزی برد.

مسوول نظام صنفی کشاورزی شهرستان بیجار نیز با اشاره به کم آبی در سطح کشور و استان کردستان خواستار توجه بیشتر به کشاورزی دیم شد و گفت: در کنار این مهم مسوولان باید طرح یکپارچه سازی اراضی را با در اختیار قرار دادن تسهیلات ارزان‌قیمت به کشاورزان اجرا کنند.

وی گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، روح تازه‌ای به کالبد بی جان حوزه کشاورزی و تولید دمیده شده و فعالان این بخش به آینده تولید امیدوار شدند. شفیعی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران کردستان نیز خواستار ایجاد بسترهای لازم برای صادرات مرغ از استان شد و گفت: اکنون سالانه ۸۷ هزار تن در کردستان گوشت مرغ تولید می‌شود که ۳۷ هزار تن آن در استان مصرف می‌شود ولی هزاران تن مازاد داریم که باید برای جلوگیری از ضرر و زیان به مرغداران، آن را صادر کنیم.

مهران محمدی، مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کردستان نیز با اشاره به اینکه این حوزه برای سه‌هزار و ۴۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است خواستار اختصاص تسهیلات صندوق توسعه ملی به زنبورداران شد و گفت: کردستان ظرفیت بسیار خوبی برای پرورش زنبور عسل دارد.

نماینده بهره‌برداران حوزه آبزیان نیز در این نشست خواستار ایجاد بسترهای لازم برای صادرات ماهی به کردستان عراق شد و گفت: اکنون تنها ۱۰درصد نیاز آبزیان اقلیم کردستان عراق توسط خود آنها تامین می‌شود و می‌توان ۹۰ درصد دیگر را از استان کردستان صادر کرد.

عبدالله نعیمی همچنین بر بیمه مزارع پرورش ماهی نیز تاکید کرد و افزود: پرورش ماهی ریسک بالایی دارد و از این رو نیازمند حمایت‌های بیمه‌ای و تسهیلات است.

عثمان کریمی، مدیرعامل اتحادیه مرتعداران سراب قامیش سنندج نیز خواستار تعیین تکلیف وضعیت کشاورزی و باغات پایین سد قشلاق سنندج از سوی وزارت نیرو شد و گفت: یا باید آب این اراضی و باغات را تامین کنند یا خسارات کشاورزان و باغداران را بپردازند.

دبیر اجرایی خانه کشاورز کردستان نیز در این نشست بی‌برنامگی دولت‌ها را در ارتباط با حوزه کشاورزی، یکی از مشکلات اساسی این حوزه دانست و گفت: دولت باید برنامه‌های خود را در ارتباط با توسعه این حوزه اعلام و اجرا کند تا کشاورزی به توسعه پایدار برسد.

سعید احمدپناه اعتبارات بخش کشاورزی را ناچیز دانست و افزود: کشاورزی نیاز به اعتبارات بیشتر و سیستم‌های نوین و استفاده از تکنولوژی روز برای کارآمدی و بهره‌وری بیشتری دارد.

فایق رحیمی، نماینده باغداران سنندج نیز از نابودی ۱۹۲۰ هکتار از باغات پایین دست قشلاق به عنوان باغات الگو انتقاد کرد و گفت: جای تاسف دارد که در بین چهار سد محصور هستیم اما آب نداریم. وی کم آبی را منجر به نابودی بخش کشاورزی و باغداری دانست و افزود: مسوولان باید راهکار اساسی برای تامین آب کشاورزی اتخاذ کنند، در غیر این صورت شاهد مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها خواهیم بود. مرادی، نماینده کشاورزان کامیاران نیز خواستار رعایت عدالت در اختصاص آب سدها شد و گفت: از محل این سدها ابتدا باید آب مورد نیاز مردم کردستان و اراضی پایین دست سدها تامین شود بعد به استان‌های دیگر منتقل شود که اکنون برعکس است.

استان کردستان حدود ۱۱۳هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی دارد و براساس آمارهای سازمان جهاد کشاورزی سالانه بیش از ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول در بخش‌های زراعت، باغبانی، دام، طیور، زنبورداری و شیلات در استان تولید می‌شود.