وضع نامطلوب شاخص‌های اقتصادی در کرمانشاه

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: یکی از اولویت‌های مهم دولت، بهبود فضای کسب‌وکار است که با تحقق آن شاهد افزایش مشارکت بخش خصوصی خواهیم بود. علی طیب‌نیا در جمع مدیران ادارات تابعه وزارت اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه افزود: اگر خواهان تقویت بخش خصوصی و کاستن از بار اقتصاد دولتی هستیم ناگزیر باید برنامه بهبود فضای کسب‌وکار را به شکل جدی در دستور کار قرار دهیم. وی در ادامه عنوان کرد: با اجرای این برنامه مودیان غیر از پرداخت مالیات، هزینه دیگری نمی‌پردازند و بانک‌ها نیز باید زمینه دسترسی آسان فعالان بخش خصوصی به تسهیلات را فراهم کنند.

این مدیر ارشد اقتصادی در دولت تدبیر و امید همچنین تاکید کرد: اصلاح نظام مالیاتی کشور از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت اقتصاد است؛ زیرا باعث کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی خواهد شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه اظهار کرد: این وزارتخانه تنها مجموعه در کشور است که برنامه‌ای جامع، مدون و با قابلیت اجرایی برای ساماندهی اقتصاد کشور تدارک دیده و از این حیث در میان همه وزارتخانه‌ها پیشرو است. وی اعلام کرد: به‌منظور سیاست‌های کلی نظام ۷ اولویت مهم از جمله تقویت توان تولید و ثروت آفرینی کشور، ایجاد انضباط مالی و اداری، تامین منابع مالی پایدار برای دولت و.. را در این برنامه در دستور کار قرار داده‌ایم و سعی کرده‌ایم برای رسیدن به این اهداف به برنامه‌ای قابل عملیاتی شدن و دارای شاخص‌های کمی و زمانبندی برسیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از وجود ۸ پروژه در دست اجرای این وزارتخانه همزمان با برنامه جامعی که تدوین شده است خبر داد و گفت: یکی از این طرح‌ها اجرای طرح نظام جامع مالیاتی است که استان کرمانشاه به عنوان پایلوت اجرای آن مشخص شده است. طیب نیا گفت: این وزارتخانه همچنین پروژه‌ای برای روزآمد کردن و متوازن سازی نظام مالیاتی و اصلاح شاخص‌هایی چون نظام بانکی، بهبود و ارتقای بازار سرمایه کشور و... در دست اجرا دارد تا از چالش‌های جدی که در نظام مالی کشور با آن مواجه هستیم، کاسته شود.

استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری

در ادامه استاندار کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه از ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و بازرگانی بسیار ارزشمندی برخوردار است که از آنها برای توسعه استان بهره خواهیم گرفت. ابراهیم رضایی بابادی افزود: کرمانشاه با وجود تمامی پتانسیل‌های ارزشمند و متنوع در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، منابع طبیعی و گردشگری متأسفانه در زمینه شاخص‌های اقتصادی در شرایط مطلوبی قرار ندارد و فاصله معناداری با شاخص‌های کشوری دارد. وی اظهار کرد: نرخ بیکاری استان در پاییز سال گذشته ۱۵ درصد بود و دارای بالاترین رتبه بیکاری در کشور بوده‌ایم که البته این وضعیت سابقه‌ای ۳۰ ساله در استان دارد و مربوط به چند سال اخیر نیست.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: تلاش‌های زیادی برای برون‌رفت از این وضعیت انجام شده است که یکی از آنها توسعه تجارت، بازرگانی و خدمات است که با توجه به مطالعات صورت گرفته در سند توسعه استان به‌عنوان محور اصلی توسعه انتخاب شده‌اند. رضایی بابادی در ادامه به تشریح پتانسیل‌های تجاری استان پرداخت و عنوان کرد: کرمانشاه از قدیم‌ از پتانسیل‌های تجاری و بازرگانی بسیار ارزشمندی برخوردار بوده و اکنون نیز به‌دلیل وجود مرزهای رسمی «پرویزخان» و «خسروی» و پنج بازارچه فعال همچنان دارای موقعیت ممتازی است.

این مدیر ارشد استان افزود: سال گذشته با تلاش‌های فراوان موفق شدیم بعد از ۴۹ سال مرز «سومار» را بازگشایی کنیم که این مرز به‌دلیل نزدیکی به مناطق عربی و شهر بغداد می‌تواند در آینده جایگاه ممتازی در زمینه ترانزیت کالا ایفا کند. وی ادامه داد: برخی مرزهای ما از جمله مرز رسمی پرویزخان در زمینه ترانزیت با مشکلاتی مواجه است که امیدواریم با مساعدت وزیر اقتصاد این مشکلات مرتفع شود.

درخواست برای ایجاد منطقه آزاد تجاری قصر شیرین

فتح‌الله حسینی اظهار کرد: کرمانشاه در هشت سال جنگ تحمیلی به‌صورت مستقیم درگیر بود و همه زیرساخت‌های اقتصادی‌اش را از دست داد.

وی گفت: در دورانی که این استان درگیر جنگ بود، اعتبارات توسعه‌ای برای این استان پیش‌بینی نشد درحالی‌که سایر استان‌ها با بهره‌گیری از اعتبارات به روند توسعه و ایجاد زیرساخت‌های خود ادامه می‌دادند. حسینی گفت: بیکاری در این استان از مرز خطر گذشته و رقم بیکاران این دیار افزون بر ۴۰ درصد شده‌ است از این رو از دولت تدبیر و امید و به‌خصوص وزیر امور اقتصادی و دارایی درخواست توجه بیشتر به این استان را داریم به‌خصوص اگر در زمینه احداث منطقه آزاد تجاری قصرشیرین بتوانند کمک کنند، اقدامی موثر و اشتغالزا خواهد بود.

تمرکزگرایی رو به افزایش است

عبدالرضا مصری، نماینده کرمانشاه در مجلس نیز با انتقاد از اینکه یک تمرکزگرایی بدون چارچوب در کشور در حال پیشرفت است، گفت: مجموعه سیاست‌ها و برنامه‌ها و آنچه ماحصل همه نظام است موجب به میل تمرکزگرایی در کشور شده و آن را افزایش داده است و اقتصاد نیز دارد به سمت تمرکز می‌رود که باعث بالا رفتن فاصله نابرابری‌ها می‌شود.

وی افزود: شاید از دید عمومی مهم نباشد، اما آسیب‌هایی که در نتیجه این تمرکزگرایی‌ها به اقتصاد وارده شده را نمی‌توان معالجه کرد و این جریان زنگ خطری را در کشور ما به صدا درآورده است. نماینده کرمانشاه در مجلس گفت: هم‌اکنون ۶۰ درصد منابع برای ۱۰ درصد جمعیت تهران در آنجا تمرکز یافته و به سمتی می‌رود که امور خدماتی درآمدی بیش از تولید دارد و این برای کشور مناسب نیست. وی با بیان اینکه مشکلات استان کرمانشاه شاهنامه شده و هر بار نقالش فرق می‌کند، گفت: وقتی نظام‌های کشوری راهی برای حل این فاصله‌ها در اختیار ما قرار نمی‌دهند خدا می‌داند که با تمام وجود مردن سهراب‌ها در کرمانشاه را حس می‌کنیم.

مصری افزود: ما شاهد موج لیسانس‌ها و فوق‌لیسانس‌های بیکار در کرمانشاه هستیم و نمی‌دانیم که تا کی باید به اینها بگوییم صبر کنید و من اعتقادی به حل مشکل آنها ندارم، چرا که جریان تمرکز در کشور رو به افزایش است.

وی عدم توان پرداخت تسهیلات در استان را از دیگر مشکلات استان کرمانشاه برشمرد و گفت: بانک‌های هر استان تنها با توجه به نقدینگی موجود در استان می‌توانند هزینه کنند و برون رفت از معضل بیکاری با این ابزارهایی که در اختیار ماست ممکن نیست. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس، اقتصادهای استان را اقتصادهای کوچک عنوان کرد و گفت: در این استان اقتصاد بزرگ نداریم و اقتصادها کوچک هستند که بیشتر آسیب‌پذیر است تا سود رسان.

سود تسهیلات بانکی روی ۱۸ درصد

کیوان کاشفی نیز در نشست اعضای شورای اداری و فعالان بخش خصوصی استان با وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در دولت یازدهم اقدامات عقلایی در اقتصاد کشور انجام شده که نتیجه دادن آنها به زمان نیاز دارد، اظهار کرد: در همین مدت کوتاه هم شاهد آرامش در بازار هستیم و نرخ رشد اقتصادی کشور سیر صعودی پیدا کرده که همه اینها فعالان اقتصادی را امیدوار کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از رکود به عنوان بزرگ‌ترین مشکل فعلی اقتصاد کشور یاد کرد و با بیان اینکه دولت باید با شجاعت و سرعت بیشتری به تصمیم‌گیری در خصوص برخی مسائل بپردازد، گفت: چند ماه است در خصوص کاهش نرخ سود بانکی گفته می‌شود، اما هنوز عملیاتی نشده است. وی افزود: ما معتقدیم نرخ سود بانکی باید روی ۱۸ درصد بسته شود. کاشفی در ادامه با انتقاد از پایین بودن نرخ بهره‌وری در کشور و بوروکراسی شدید اداری گفت: باید به رونق فضای کسب و کار سرعت بدهیم. وی همچنین با بیان اینکه فقدان اعتماد بزرگ‌ترین مشکل سیستم مالیات‌ستانی کشور است، گفت: درآمدهای مالیاتی باید افزایش یابد، اما شیوه آن باید اصلاح شود و به سمت شناسایی منابع جدید و اخذ مالیات از افرادی که مالیات نمی‌دهند، برویم. وی همچنین با بیان اینکه در مالیات بر ارزش افزوده بیشترین فشار روی بخش تولید است، گفت: بخش عمده درآمد تولیدکنندگان نقدی نیست، درحالی‌که باید مالیات بر ارزش افزوده را در موعد مقرر خود پرداخت کنند، وگرنه مشمول جریمه می‌شود که این فشار زیادی به بخش تولید تحمیل کرده و باید اصلاح شود.

درخواست معافیت مالیاتی

وی با تاکید بر لزوم افزایش اختیار گمرک در استان‌های مرزی، خواستار واگذاری مدیریت مرز پرویزخان به گمرک و توجه با مرز سومار شد.

مشوق سرمایه‌گذاری

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه نیز با انتقاد از عدم توجه و سرمایه‌گذاری کافی در استان کرمانشاه، خواستار توجه ویژه به این استان شد.

معراج محرابی خواستار برقراری معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در استان‌های کمتر برخوردار شد. وی افزود: همچنین می‌توان با کاهش سود بانکی به‌صورت مقطعی به رونق سرمایه‌گذاری در این استان‌ها کمک کرد تا فاصله بین توسعه استان‌ها کمتر شود. وی خواستار تخصیص سهم مناسبی از منابع صندوق توسعه ملی به استان کرمانشاه شد.

لزوم فعال کردن صنایع راکد

شهریار گراوندی، مدیرعامل شرکت سیمان سامان نیز با اشاره به وجود واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل فراوان در استان، خواستار تلاش برای احیای آنها شد و گفت: در صورت احیای این واحدها شاهد جهش در اقتصاد استان خواهیم بود. وی بر لزوم توسعه زیرساخت در مرزهای استان نیز تاکید کرد و این امر را موجب توسعه تجارت دانست. وی همچنین با بیان اینکه بازپرداخت تسهیلات ارزی فشار زیادی بر تولیدکنندگان وارد کرده است، گفت: پس از جهش نرخ ارز در سال‌های ۹۱ و ۹۲ سیاست‌های مختلفی برای بازپرداخت تسهیلات ارزی عنوان شد که هنوز نهایی نشده است. ولی اگر بازپرداخت تسهیلات براساس نرخ مبادله‌ای باشد اکثر واحدها ورشکست می‌شوند.

واگذاری مدیریت بازار پولی به استان‌ها

سهراب دل انگیزان، کارشناس مسائل اقتصادی نیز با بیان اینکه استان‌ها در حوزه پولی هیچ استقلالی ندارند و دچار بحران رهاشدگی بازار پول هستند، پیشنهاد داد برای بازار پولی استان‌ها متولی مشخصی در نظر گرفته شود و به رسمیت شناخته شود. وی همچنین با انتقاد از بالا بودن تعداد شعب بانک‌ها گفت: به‌عنوان نمونه در یک فاصله ۴۰۰متری در شهر کرمانشاه بیش از ۳۰ شعبه بانکی وجود دارد که ارزش ساختمان‌های آنها بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان است، درحالی‌که سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی استان حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است.