چتر ایمن تعرفه برای صنایع الکترونیکی

دنیای اقتصاد: «هنوز به ما اثبات نشده که بازار کالای دیجیتال داخلی از بالا رفتن تعرفه واردات کالاهای دیجیتال در حال ضربه خوردن است. اگر این امر به نمایندگان مجلس اثبات شود سریعا از وزیر بازرگانی می‌خواهیم تا با حضور در مجلس نسبت به این وضعیت توضیح دهد.» این گفته‌های رمضانعلی سبحانی‌فر، یک عضو نماینده مجلس در کمیسیون صنایع معادن کشور است. بیش از یک ماه از آخرین تصمیم هیات وزیران در خصوص افزایش تعرفه کالاهای دیجیتال می‌گذرد؛ افزایشی که بیش از همه در کالای بیشتر مورد استفاده کاربران یعنی نوت‌بوک تاثیر گذاشته و با رسیدن رقم ۱۵ درصد افزایش تعرفه واردات فشاری را که از گذشته وجود داشت به واردکنندگان کالا افزایش داده است.

فروشندگان و واردکنندگان کالاهای دیجیتال در سال گذشته بیش از همه از بالا رفتن نرخ تعرفه‌های گمرکی اعلام نارضایتی می‌کردند. همچنین بررسی‌های اخیر در مورد وضعیت آنها نشان از بی‌ثباتی شغلی این دسته از بازاریان داشته و بسیاری با تغییر شغل دست از ادامه کار کشیده‌اند. اما موضوعی که دولت با اعمال این دست از تصمیم‌گیری‌ها بر آن پافشاری دارد، حمایت از تولیدکننده داخلی است.

این درحالی است که تولیدات داخل در صنایع دیجیتالی ایران بسیار محدود است و به‌دلیل پیشرفته نبودن تجهیزات هیچ تولید داخلی در زمینه کامپیوتر و لپ‌تاپ و نوت‌بوک صورت نمی‌گیرد.از سویی دیگر بالا رفتن نرخ تعرفه‌های گمرکی، بازاری موازی را پدید آورده تا در آن واردات غیر قانونی که طبیعتا شامل هیچ تعرفه‌ای نمی‌شوند، شدت بگیرد و به گفته فعالان بازار، حتی دولت هم در این زمینه متضرر و از درآمدهای رسمی‌اش

محروم شود.

اما آخرین صحبت‌های نمایندگان مجلس با وزیر صنایع مربوط به قول‌هایی بود که وزیر درباره حمایت از صنایع داخلی به‌ویژه در بحث صنعت فناوری دیجیتال داد و اعلام کرد با وضع مقررات و اتخاذ تصمیم‌هایی جدید از تولیدکنندگان داخل حمایت کند.

مباحثی که نشان می‌دهد روی خط فکری و تمایل نمایندگان برنامه‌ریزی شده است. سبحانی‌فر در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در این زمینه می‌گوید: «یکی از مباحثی که مجموعه دولت به دنبال حمایت از آن است ایجاد چتر ایمن برای صنایع الکترونیک در داخل کشور است؛ چراکه ما در گذشته موفقیت‌های چشمگیری را از تولیدات داخلی شاهد نبودیم.

بنابراین خواسته نمایندگان مجلس هم این بود که برای جبران کاستی‌ها در چند سال گذشته حمایت وزارت صنایع از این صنعت بیشتر شود. براساس همین امر بناست در سال جدید یکی از محورهایی که مورد اهمیت قرار گیرد همین موضوع باشد و دولت با گسترده کردن چتر حمایتی‌اش از واردات کالای مشابه جلوگیری کند و تعرفه کالاهای خارجی را هم افزایش دهد.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه تاکنون نرخ تعرفه واردات کالاهای دیجیتال را که در ابتدای سال توسط هیات وزیران تصویب شد، ندیده است، ادامه می‌دهد: «بحث اصلی و همیشگی در این موضوع حمایت از تولیدات داخلی با توجه به حمایت از مصرف‌کننده داخلی است و در این زمینه دولت موظف است تا نظرات اتاق بازرگانی را لحاظ کند و بازار هم مبتنی بر حمایت از مصرف‌کننده تنظیم شود.»

او درباره نحوه تعاملاش با مردم به عنوان یک نماینده حوزه صنایع که باید در جریان تمامی اتفاقات در این زمینه باشد، می‌گوید:« سال گذشته جلسات مختلفی با مجموعه صنفی رایانه‌ای و صنعتکاران حوزه دیجیتال داشتیم که با شنیدن خواسته‌های آنان از وزیر خواسته شد تا به مجلس بیایند و در این باره توضیحاتی ارائه دهند. از وزیر خواسته شد تا درباره اینکه سهم تولیدات داخل در بازار دیجیتال به چه اندازه است و چه نظارت‌هایی در این باب انجام می‌شود، توضیح بدهد.»

به گفته او، وزیر در ۴ محور اصلی توضیحاتی ارائه کرد که در سیاست‌های اجرایی سال ۹۴ قول داد نظارت‌هایی اعمال شود که یکی از آنها مباحث تنظیم بازار و حمایت از حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده بود.

او اما در واکنش به اینکه افزایش نرخ تعرفه واردات در زمانی که بازار داخل خالی از تولید تجهیزات کاربردی چون نوت‌بوک است، می‌گوید: «اگر جایی ببینیم که حرکت وزارتخانه به‌گونه‌ای بوده که تولیدات داخلی وجود نداشته و عملا ضربه به بازار مصرف وارد شده است و بازار در مسیر انحرافی در حال حرکت است، از وزیر مربوطه خواهیم خواست تا به مجلس بیاید و درباره تصمیمات اخیر و اینکه تعرفه واردات کدام کالاها افزایش داشته است، توضیح بدهد.»