صعود 9 پله‌ای کرمان در رتبه‌بندی فضای کسب‌وکار

دنیای اقتصاد، کرمان، مرجان ضیایی: کرمان در سالی که گذشت یکی از مقاطع به یاد ماندنی در تاریخ تعامل دولت و بخش خصوصی در استان را تجربه کرد. برگزاری هشت نشست استانی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در این سال، حکایت از اراده جدی برای هم‌افزایی در جهت توسعه استان دارد؛ راهی که البته به سال ۹۳ محدود نشد و در روزهای بهاری سال ۹۴ باز هم در پیش گرفته شد تا از رهگذر تعامل بیشتر ارکان حاکمیت با بخش خصوصی استان، باری از دوش و سنگی از پیش پای فعالان و بنگاه‌های اقتصادی برداشته شود. در نشست اخیر شورای گفت‌وگو در استان، خبرهای خوشی از کاهش موانع کسب‌وکار و تسهیل فعالیت اقتصادی در استان داده شد.

رفع قوانین محدود کننده

استاندار کرمان در این نشست گفت: مجمع نمایندگان به‌عنوان پارلمان استان عمل کند. علیرضا رزم‌حسینی افزود: لازم است نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نقش فعال‌تری برای رفع موانع اقتصادی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مورد توجه ویژه قرار گرفته تا برای رفع قوانین محدود کننده سرمایه‌گذاری اقتصادی بکوشد.

استاندار کرمان به موضوع واگذاری اختیارات به استان‌ها اشاره کرد و افزود: همیشه گفته‌ایم که این اختیارات را استاندار نمی‌خواهد بلکه وزارتخانه‌ها به دستگاه‌های مربوطه خود در استان‌ها واگذار کنند.

وی گفت: امیدواریم این اختیارات را برای دستگاه‌های متولی بگیریم و در راستای آن بخشی از موانع کنونی را برطرف کنیم.

ارتقای 9 پله‌ای

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز گفت: رتبه استان کرمان از نظر فضای کسب و کار در یکسال‌ونیم گذشته حدود ۹ پله ارتقا داشته است. محسن جلال‌پور در این نشست افزود: امیدواریم با توجه به اقدامات خوبی که در استان صورت گرفته است این رتبه باز هم ارتقا پیدا کند.

وی یکی از مشکلات مربوط به فعالیت اقتصادی در استان کرمان را اخذ زمین دانست و خاطرنشان کرد: باید این قبیل مشکلات به‌صورت پیوسته مورد بررسی قرار گیرند تا هرچه زودتر رفع شوند.

نگاه مثبت مجلس به افزایش اختیارات استانی

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مجلس با نگاهی که برای افزایش اختیارات استانداران و مدیران در استان کرمان صورت گرفته، موافق است. محمدرضا پور ابراهیمی افزود: خوشبختانه نشست استانداران جنوب شرق به میزبانی استاندار کرمان موجب شد بخش‌های احصا شده اختیارات بررسی و تبدیل به نامه نمایندگان جنوب شرق شود و مورد پیگیری قرار گیرد. وی گفت: در این نامه اشاره شده است که کرمان به‌عنوان استان پایلوت در زمینه تفویض اختیارات مطرح شود.

وی اضافه کرد: در کل کشور ۱۲ استان شورای گفت‌وگو دارند و کرمان یکی از استان‌های پیشگام در این زمینه است.

استعلام از 15 دستگاه برای واگذاری زمین

در این نشست، سیدمهدی طبیب‌زاده، دبیر اجرایی شورای گفت‌وگوی استانی دولت و بخش خصوصی در استان کرمان نیز گفت: رسالت شورای گفت‌وگو تسهیل فضای کسب و کار استان است و جایگاه استان کرمان در این زمینه در کشور رتبه مناسبی نیست.

وی افزود: دریافت زمین یکی از موضوع‌های اصلی است و در مراحل مختلف به آن پرداخته‌ایم و ارباب رجوع برای دریافت زمین باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارد و در برخی شهرستان‌ها مراجعه‌های مکرر انجام شده، اما واگذاری زمین صورت نگرفته است.

طبیب‌زاده تصریح کرد: به اقتضای شرایط، قوانینی مصوب شده که در حال حاضر برخی از آنها با هم در تضاد هستند به‌عنوان مثال ارباب رجوع باید برای دریافت یک قطعه زمین از ۱۵ دستگاه اجرایی استعلام بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در شهرک‌های صنعتی نیز محدودیت‌هایی وجود دارد، گفت: درخواست می‌کنیم از سرجمع اعتبارات استان به شهرک‌های صنعتی نیز اختصاص داده شود تا بخشی از نیازهای این شهرک‌ها رفع شود.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: اجرای طرح آمایش سرزمین، تشکیل کارگروه در منابع طبیعی برای تدوین دستورالعمل واحد واگذاری زمین برای تسهیل روند فعلی و تخصیص اعتبار لازم به شهرک‌های صنعتی در دستور کار قرار گیرد.