دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی از بررسی طرح انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه و آغاز مطالعات این طرح خبر داد. هادی بهادری درباره آخرین اقدامات انجام گرفته توسط ستاد استانی احیای دریاچه ارومیه گفت: این طرح در مراحل بررسی الزام و شرایط انتقال است که امیدواریم بتوانیم به نتایج خوبی در این باره دست یابیم.

وی با ابراز گلایه از بی توجهی برخی مسوولان به‌خصوص نمایندگان مجلس نسبت به خشکی دریاچه ارومیه گفت: متاسفانه نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی بحران دریاچه ارومیه را جدی نگرفته‌اند و حتی در یک و نیم سال گذشته، یک گزارش در خصوص وضعیت و روند کاری دریاچه از من درخواست نکرده‌اند. معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی به تبعات خشکی دریاچه ارومیه اشاره و اظهار کرد: افزایش سرطان در آذربایجان‌غربی و آسم در کودکان زیر سه سال و نیز تلف شدن جنین حیوانات همه از آثار خشکی دریاچه است که امروز شاهد آن هستیم، سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد ریال خسارت در اثر سرمازدگی بر کشاورزی آذربایجان‌غربی وارد شد که این به‌دلیل خشکی دریاچه ارومیه است.

بهادری در ادامه از اختصاص ۱۹ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه در سال‌جاری از سوی دولت خبر داد و گفت: دولت اهتمام قابل‌توجهی برای احیای این دریاچه دارد و باید از تلاش‌های هیات دولت به‌ویژه رئیس‌جمهوری در این خصوص قدردانی کنیم.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با وجود اصرار ستاد احیا کار عملی در خصوص مطالعه پیامدهای خشک شدن دریاچه صورت نداده ولی با بررسی‌های صورت گرفته در صورت خشکی این دریاچه، بیماری‌هایی نظیر سرطان، آسم و تنگی نفس، سقط جنین، تولد نوزادهای ناقص به‌شدت شیوع می‌یابد و این نگران‌کننده است.

بهادری با اشاره به لزوم همراهی مردم به‌ویژه کشاورزان برای احیای این دریاچه افزود: برخی محصولات در حوضه آبریز این دریاچه کشت می‌شوند که هر کیلوگرم آنها هزاران لیتر آب مصرف می‌کند که این موضوع به هیچ‌وجه به صرفه نیست و باید اصلاح شود.