دنیای اقتصاد، رشت: گروه‌های بازرسی در استان گیلان برای جلوگیری از بروز تخلفات در حوزه آب، گشت‌زنی می‌کنند.

سیف الله آقابیگی، مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با اعلام این خبر گفت: برای جلوگیری از تخلفات حوزه آب در گیلان ۲۲ گروه گشت و بازرسی تشکیل شد که به‌دلیل اهمیت موضوع در سال‌جاری چهار گروه دیگر اضافه شد و در حال حاضر ۲۶ گروه بازرسی در استان نظارت می‌کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه گیلان ۷ میلیارد متر مکعب منابع آب تجدیدپذیر دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ۴۷ درصد این منابع استفاده می‌کنیم و برنامه داریم طبق سند چشم‌انداز تا سال ۱۴۰۲ این میزان بهره‌وری را به ۷۱ درصد برسانیم. آقابیگی از انسداد ۱۸۸۳ حلقه چاه در سال گذشته و توقف ۲۷ دستگاه حفاری غیرمجاز در استان خبر داد. این در حالی است که استاندار گیلان با اشاره به کمبود شدید آب در شالیزارها، از وضعیت حساس آب کشاورزی در استان خبر داد و اعلام کرد: در صورت نبود مدیریت، امکان گسترش کم آبی در شالیزارها وجود دارد.

نجفی با اشاره به وضعیت بحرانی موجود در بخش تامین آب شالیزارهای استان گفت: به‌رغم تلاش‌های دستگاه‌های متولی در مدیریت مصرف آب زراعی استان و وضعیت خاص موجود در این بخش، به‌منظور حضور قوی مدیران استان در مدیریت مشکل آب، مرخصی‌های فرمانداران، بخشداران، مدیران دستگاه‌های متولی و افراد ذی‌ربط لغو شده است.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب استان به تغییر نگاه دولت نسبت به وضعیت آب استان اشاره کرد و افزود: با تلاش همه‌جانبه حساسیت دولت برای تامین آب محقق شده و طی جلسه‌ای که در خصوص حوضه آبریز سد سفیدرود با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و ۷ استاندار تشکیل می‌شود، بحران موجود به صورت دقیق مطرح خواهد شد تا شرایط بهره‌مندی از این سد برای گیلان مشخص شود.