تشدید بحران آب در خوزستان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: آنقدر در مساله خشکسالی در استان با تنگنا مواجه شده‌ایم که حتی برای تامین آب شرب دام‌ها هم کمبود آب داریم.

احمد سیاحی با بیان اینکه در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۳۷ درصد کاهش بارندگی مواجه بوده‌ایم، افزود: البته ۱۳ سال است که کشور با مساله خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و تمامی بخش‌ها به‌ویژه کشاورزی، آب شرب و صنعت استان باید آمادگی مقابله با این خشکسالی پیش‌آمده را داشته باشند.

سیاحی با بیان اینکه کشت تابستانه امسال در حوضه کرخه، مارون و زهره ممنوع شده درحالی‌که تنها منبع درآمد بسیاری از مردم خوزستان از طریق کشاورزی است، افزود: تامین خسارت ممنوعیت کشاورزی باید به‌صورت جدی پیگیری شود.

سیاحی یادآور شد: در زمینه تامین آب دام در خوزستان با مشکل روبه‌رو هستیم و آب موردنیاز بسیاری از دام‌های این استان از طریق تانکر حمل می‌شود. اراضی دیم و آبی خوزستان نیز تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته‌اند.

سقط جنین دام‌ها در خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز از افزایش سقط جنین دام‌ها در این استان به علت خشکسالی و نبود آب خبرداد.

کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: در سال زراعی گذشته ۱۵۰ هزار هکتار اراضی دیم را از دست داده و متاسفانه در ۴۰ هزار هکتار اراضی آبی هم هیچ محصولی برداشت نشده است.

وی افزود: برداشت محصولات در ۸۲ هزار هکتار از اراضی پای آب با کاهش مواجه شده و برداشت زیر ۵/ ۱ تن در هر هکتار را شاهد بودیم. در فصل کشت گذشته، ۱۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزی خوزستان وارد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: در یک سال گذشته شاهد قطع کامل جریان آب در رودخانه زهره بودیم. متاسفانه شوری آب، بالای ۱۱ هزار میکرو موس را در هندیجان داشتیم درحالی‌که آستانه تحمل گندم تا چهار هزار میکروموس است. در برخی مقاطع شوری آب حتی تا ۱۷ هزار میکروموس هم رسید.

چنگلوایی بیان کرد: مزارع کلزا به‌دلیل بی‌آبی و کم‌آبی در دشت آزادگان از بین رفت. این خشکسالی در بخش دام هم اثراتی داشته و به‌دلیل اینکه منابع آبی خشک‌شده در نهایت شاهد کاهش منابع علوفه‌ای هم بودیم. از مرتع‌ها چیزی باقی نمانده و این مساله منجر به کوچ اجباری دامداران شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد:‌ اگر در حوضه مارون، کرخه و زهره هیچ کشتی انجام نشود به غیر از بحث درآمد اقتصادی، با توجه به تبخیر و گرمای بی‌سابقه در استان، شور شدن اراضی نیز اتفاق می‌افتد. کشاورزان نیز برای کشت پاییزه، محصولات دائمی و تک‌کشتی دچار مشکل شده و قادر به پرداخت اقساط بانک‌ها نخواهند بود.

چنگلوایی تاکید کرد: امسال باید ۶۸ هزار هکتار از سطح زیر کشت خود را کاهش دهیم و در واقع این یک‌سوم سطح زیر کشت سال‌های گذشته می‌شود. خسارت ناشی از این کاهش با احتساب کمترین بها ۷۵ میلیارد تومان خواهد بود. همچنین ۶۷۰ هزار تن تولید را از دست می‌دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سد کوثر ۴۵۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد، گفت: مسوولان اعلام می‌کنند که این ذخیره فقط برای آب شرب است. درحالی‌که میزان آب شرب برای درازمدت ۱۰۰ میلیون مترمکعب پیش‌بینی شده و تنها ۵۲ میلیون مترمکعب آن برای آب شرب استفاده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: سهمیه آب صنعت از سد کوثر ۲۲ میلیون مترمکعب بود که آن را به ۳۹ میلیون مترمکعب افزایش دادند. با این آمار حداقل ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در سد کوثر باقی می‌ماند که اگر ۱۰۰ میلیون مترمکعب آن را به کشاورزی اختصاص دهند بخشی از مشکلات کشاورزی استان حل‌شدنی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: انتظار داریم وقتی که آب تعیین‌شده به کشاورزان اختصاص داده نمی‌شود به همان میزان تخفیفی در آب‌بها برای آنها در نظر گرفته شود.