دنیای اقتصاد، مشهد، فاطمه رافع: قائم‌مقام وزیر خارجه سوئیس با اشاره به اینکه تحریم‎‏ها علیه ایران علاوه‌بر اقتصاد بر مباحث فرهنگی و سیاسی نیز تاثیر گذاشت، گفت: لازم است نگاه غلطی که نسبت به ایران در کشورهای غربی وجود دارد، اصلاح شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، ایو رسیه در دیدار با قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با ابراز امیدواری از اینکه با توافق هسته‎ای بین ایران و کشورهای غربی، سطح روابط بین کشورها توسعه پیدا کند و شاهد آشنایی بیشتر مردم اروپا با ایران باشیم، خاطرنشان کرد: تبادل فرهنگی و ارتباط با مردم ایران اسلامی اثبات می‌کند ایرانیان مردمانی بااصالت و دارای فرهنگ و تاریخی افتخارآمیز هستند.

قائم‌مقام وزیر خارجه سوئیس ادامه داد: آستان قدس رضوی نهادی بزرگ و تاثیرگذار است و امیدواریم زمینه همکاری‌های مشترک با این مجموعه فراهم شود.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در این دیدار با اشاره به تعاملات فرهنگی، هنری، اقتصادی و موزه‎ای و همچنین همکاری‎های ایران و سوئیس در زمینه سه دوره کنفرانس اشتراک ادیان در گذشته، اظهار کرد: برای همکاری دوجانبه و پرداختن به جاذبه‎های فرهنگی، مذهبی و گردشگری که در مجموعه آستان قدس رضوی وجود دارد، می‎توانیم سطح تعاملات را افزایش دهیم و ارتباطات فرهنگی را تقویت کنیم.

مهدی عزیزیان ابراز امیدواری کرد، سفر قائم‌مقام وزارت خارجه سوئیس به مشهد فصل جدیدی از روابط میان ایران، استان خراسان، آستان قدس رضوی و کشور سوئیس باشد و با اشاره به فرصت‎های بی‎نظیری که کشورهای اروپایی برای سرمایه‎گذاری در ایران طی سال‌های تحریم از دست داده‎اند، عنوان کرد: امیدواریم با نگاه واقع‎بینانه به توافق‌های انجام شده، زمینه توسعه تعاملات فرهنگی و اقتصادی و تبادلات تجاری بین ایران و سایر کشورها فراهم شود.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: شرکت‎های وابسته به آستان قدس رضوی در زمینه تولید اقلام دارویی، توسعه و ساخت نیروگاه‌های حرارتی، محصولات کشاورزی و همچنین اجرای پروژه‌هاى نفت و گاز و ریلى فعالیت دارند که فرصت‎های خوبی برای ارتقای سطح همکاری‎ها در این موارد فراهم است.

عزیزیان با بیان اینکه در برنامه استراتژیک اقتصادی آستان قدس رضوی، توسعه بیشتر در تولید کالاهای خاص و ساخت ماشین‎آلات و تجهیزات مورد نیاز کشور و منطقه دیده شده است، خاطرنشان کرد: ظرفیت فوق‎العاده‎ای در خراسان و مجموعه آستان قدس رضوی وجود دارد که شرکت‎های اروپایی می‌توانند به عنوان فرصت ویژه به آن نگاه کنند.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: سوئیس نیز در تولید تجهیزات صنعتی خاص و انواع داروها و همچنین در حوزه فعالیت‏های بانکی و بیمه‎ای تجارب ارزشمندی دارد که امیدواریم زمینه همکاری‎های مشترک برای تبادل اطلاعات علمی و صنعتی با جمهوری اسلامی ایران و آستان قدس رضوی فراهم شود.