ترانزیت دو برابری نفت از‌هرمزگان

دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری ۳۵میلیون تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر تجاری این استان از ابتدای سال تا ابتدای شهریور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی گفت: اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان بیش از ۷۰بندر بزرگ و کوچک را مدیریت می‌کند که بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر، قشم و بندر لنگه از مهم‌ترین بنادر تجاری این استان است.

وی با تشریح عملکرد مجموعه کل این بنادر طی پنج ماه نخست سال جاری اظهار کرد: در مدت یاد شده، ۳۴ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۵۷۵ تن کالای نفتی و غیر نفتی از طریق بنادر تجاری استان تخلیه و بارگیری شده است.

ایدنی افزود: از مجموع عملیات انجام شده در این بنادر، ۲۱ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۴۹۶ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۱۲ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۷۹ تن نیز به مواد نفتی اختصاص دارد.

رشد 116 درصدی ترانزیت نفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از ترانزیت ۴۷۳ هزار و ۷۸ تن انواع مشتقات و فرآورده‌های نفتی از طریق پایانه‌های بنادر این استان با رشد ۱۱۶ درصدی و همچنین صادرات ۴ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۸۱ تن از این نوع کالاها به خارج از کشور از ابتدای سال تاکنون خبر داد.

وی حجم کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) این کالاها در پنج ماه سال‌جاری را ۷ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۵۴۵ تن اعلام کرد و گفت: در این مدت ۶۷۳ هزار و ۸۰۳ تن مواد نفتی از طریق بنادر این استان، وارد کشور شد.

صدور 5/ 9 میلیون تن کالای غیرنفتی

عالی‌ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان در ادامه حجم ترانزیت این کالاها در پنج ماه نخست سال جاری را یک میلیون و ۸۷۰ هزار و ۲۶۲ تن اعلام کرد و از صادرات ۹ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۱۶۱تن کالای غیرنفتی به خارج از کشور طی این مدت خبر داد.

ایدنی حجم کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) کالاهای غیرنفتی را ۴ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۱۶۱ تن اعلام کرد.

کاهش 14 درصدی واردات غیرنفتی

وی همچنین گفت: از ابتدای سال تاکنون، ۴میلیون و ۳۳۴ هزار و ۵۶ تن کالای غیر نفتی از طریق بنادر هرمزگان وارد کشور شده که این رقم نشانگر کاهش ۱۴ درصدی این بخش از عملیات بندری است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اضافه کرد: طی مدت یاد شده، ۵۲۹ هزار و ۲۲۰ تن کالای غیرنفتی از طریق بنادر تجاری این استان ترانشیپ شد.

تخلیه و بارگیری 530 هزارTEU کانتینر

ایدنی در ادامه بیان کرد: در مدت یاد شده، ۶۸۱ هزار و ۹۳ TEU کانتینر در پایانه‌های کانتینری بنادر تجاری استان تخلیه و بارگیری شد.

ثبت 8 میلیون نفر- سفر دریایی

وی با اشاره به اهمیت ویژه این استان به عنوان پایتخت مسافرت‌های دریایی کشور گفت: در مدت یاد شده، ۸ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۹۴۱ نفر- سفر جابه‌جایی مسافران در بنادر مسافری و چند منظوره این استان به ثبت رسید که رشد ۳ درصدی داشته است.

رونق تردد کشتی‌ها

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه تعداد شناورهای ورودی به بنادر تجاری این استان در پنج ماه نخست سال جاری را ۱۳۰۹۳ فروند اعلام کرد و افزود: از این میزان، ۲۰۴۸ فروند شناور بالای هزار تن و ۱۱۰۴۵ فروند از کشتی‌های پهلو گرفته در بنادر تجاری هرمزگان، زیر هزار تن وزن داشته‌اند.

ایدنی ضمن اشاره به رونق تردد شناورها به بنادر تجاری این استان گفت: پهلوگیری کشتی‌ها در این مدت، در مجموع ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.