دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: نخستین کارخانه قندگیری از ملاس خاورمیانه به روش کروماتوگرافی با حضور استاندار آذربایجان غربی در ارومیه به بهره‌برداری رسید.

این کارخانه که مجهز به تکنولوژی روز دنیا است و با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد ریال ساخته شده است دارای ظرفیت روزانه مصرف ۱۱۰ تن ملاس بوده و محصول تولیدی فاز نخست آن شکر قهوه‌ای با راندمان استحصال شکر بالای ۹۰درصد است. در حال حاضر به این فناوری تنها ۱۸ کشور جهان دسترسی دارند.

ملاس اصلی‌ترین محصول جانبی کارخانه‌های چغندر به‌شمار می‌رود و از آن به‌عنوان ماده اولیه صنایع تخمیری، تولید الکل و مکمل خوراک دام استفاده می‌شود.

۴ تا ۵ درصد چغندر مصرفی کارخانه‌های قند در فرآیند تولید شکر به ملاس تبدیل می‌شود و در این باره ملاس دارای ۴۵ تا ۵۰ درصد ساکارز است که به روش‌های معمول در کارخانه‌های قند قابل استحصال نیست. کارخانه قند ارومیه به‌عنوان نخستین واحد در خاورمیانه با استفاده از فناوری روز دنیا اقدام به نصب و راه‌اندازی واحد قندگیری از ملاس به روش کروماتوگرافی کرده است.

با راه‌اندازی این کارخانه که از سال ۹۱ کلنگ‌‌زنی آن آغاز شده بود برای ۵۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی شده است. از مزایای این کارخانه، مصرف کم آب، نداشتن فاضلاب، استحصال حداکثری، تنوع محصولات، دوستدار محیط زیست، ایجاد ماکزیمم ارزش افزوده است.

استاندار آذربایجان غربی در مراسم آغاز به‌کار این کارخانه با بیان اینکه برای پیشرفت استان در ابعاد مختلف به تکنولوژی‌های روز دنیا نیاز داریم، افزود: دولت تلاش دارد روش‌ها و تکنولوژی‌های مدرن را جایگزین سیستم‌های ناکارآمد گذشته در بخش‌های مختلف کند تا شاهد رونق بیش از پیش بخش‌هایی مانند صنعت و کشاورزی باشیم.

قربانعلی سعادت با تاکید بر مدیریت مصرف آب در کاشت محصولاتی چون چغندر قند گفت: واردات بی رویه محصولات غذایی در گذشته، کشاورزان و صنتعگران را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده و باید برای کاهش واردات مواد غذایی تدابیر جدی اندیشیده شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم با بیان اینکه اکنون ۳۵ درصد تولیدات صنعت قند کشور متعلق به آذربایجان‌غربی است، افزود: امیدواریم با تغییر رویکرد در افزایش راندمان تولید، کاهش هزینه‌ها و نیز سودآور کردن واحدهای تولیدی بتوانیم گام‌های مهمی

برداریم.

جعفرصادق اسکندری با بیان اینکه توجه به فعال‌سازی واحدهای تولیدی و صنعتی راکد از اولویت‌های اصلی این سازمان است، اعلام کرد: یکی از این اقدامات در حوزه کارآفرینی و اشتغال، اصلاح رویه‌ تولیدات به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد مشکلات واحدهای تولیدی استان به‌دلیل فرسوده بودن ماشین‌آلات و از دست دادن بازار به خاطر افزایش هزینه‌‌های تولید است، افزود: به این منظور با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای دولت سازمان مبانی بهره‌وری را در اولویت قرار داده و از سال گذشته ۳۵۰۰ نفر ساعت کلاس آموزشی آغاز و اجرایی شده است.