دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: امسال در مجموع ۳ میلیون تن مواد معدنی از معادن استان استخراج شده است.

اکبر طاهری ظرفیت کل معادن استان را ۱۶ میلیون تن برشمرد و اظهار کرد: اکنون ۴۲۹ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در استان وجود دارد. وی با بیان اینکه ۱۹۵ محدوده در استان دارای پروانه اکتشاف مواد معدنی هستند، اعلام کرد: در بخش فرآوری مواد معدنی ۸۰۷ کانی غیرفلزی در استان شناسایی شده است.

طاهری با اعلام اینکه آذربایجان غربی رتبه سوم کشوری از لحاظ تنوع مواد معدنی را دارا است، گفت: همچنین معادن استان رتبه دوازدهم را از لحاظ میزان تولید مواد معدنی در کشور به خود اختصاص داده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی افزود: استان با اشتغال‌زایی ۹ هزار نفر در حوزه معدن رتبه پنجم کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

طاهری ساخت راه‌های ارتباطی شمال استان به طول ۲۳ کیلومتر با اعتبار ۱۰۰میلیارد ریال، آسفالت راه ارتباطی معادن مهاباد با طول ۱۰ کیلومتر و با اعتبار ۲۹ میلیارد ریال، آسفالت راه اختصاصی معدن طلای زره شوران تکاب به طول هفت کیلومتر و همچنین طرح برق‌رسانی به معادن از محل ایجاد زیربناهای معدنی را از اقدامات این سازمان به‌منظور توسعه زیرساخت‌های مربوط به معادن اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تولیدات معادن استان مربوط به سنگ‌های تزئینی است، گفت: در استان ۲۰۶ معدن در زمینه سنگ‌های تزئینی فعالیت می‌کنند که سالانه از این معادن ۶۰۰ هزارتن سنگ استخراج می‌شود. معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه ارزش تولیدات معادن سنگ‌های تزئینی استان بیش از ۶۰۰میلیاردریال برآورد می‌شود، افزود: مرمر، تراورتن، گرانیت، گرافیت و مرمریت از سنگ‌های تزئینی ارزشمند استان هستند.

طاهری با اشاره به اینکه ذخیره معادن استان یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تن برآورد می‌شود، گفت: آذربایجان غربی از استان‌های با ظرفیت معدنی مطلوب در کشور است که می‌توان از این ظرفیت برای رونق اقتصادی استان استفاده کرد.