دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه دولت تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان در بخش آب استان سرمایه‌گذاری کرده است، افزود: اگر به‌عنوان کالای اقتصادی به آب نگاه شود، مردم توجه بیشتری به مصرف بهینه آن خواهند کرد و ضروری است از طریق دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها مردم متوجه صرف هزینه‌های بسیار تامین آب شوند.

شانظری تعداد سدهای در حال اجرای استان را ۱۰ سد اعلام و اظهار کرد: تاکنون ۷۰۰ میلیون متر مکعب از آب‌های سطحی استان استحصال شده است و در نتیجه طرح‌های در حال اجرا و طرح‌های مطالعاتی که در آینده اجرا می‌شود حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب دیگر به این ظرفیت اضافه می‌شود که در نهایت در چشم‌انداز کمتر از ۱۰ سال ۲ میلیارد متر مکعب از روان آبهای استان استحصال خواهد شد.

وی اجرای سدها را زمانبر و پرهزینه دانست و افزود: خوشبختانه بیشتر سدهای در دست اجرا در حال اتمام است.

وی همچنین گفت: ۹ طرح آبیاری و زهکشی نیز در حال اجرا است که آب را می‌توان از محل این سدها به اراضی پایین دست انتقال داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان درباره میزان مصرف آب در سه بخش شرب، کشاورزی و صنعت استان گفت: ۹۰درصد مصارف آب استان در بخش کشاورزی است که بیشترین مصرف را به خود اختصاص داده است و تنها ۱۰ درصد مصارف مربوط به بخش شرب و صنعت است.

وی تصریح کرد: کشاورزان می‌توانند با بهبود روش‌های آبیاری و الگوی کشت ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف آب فعلی را کاهش و در کنار آن راندمان تولید و محصول خود را افزایش دهند.

وی با یادآوری اجرای طرح تأمین آب اضطراری در سد قشلاق در سال‌جاری برای تامین آب شرب مردم سنندج و جلوگیری از قطع و جیره بندی آن گفت: ۷ طرح اجرایی و مطالعاتی تامین آب شرب شهرهای استان برای افق دراز مدت از محل سدها، نیز در حال اجرا است که طرح سنندج در سفر رئیس جمهوری افتتاح شده و طرح‌های آبرسانی به سقز و بانه نیز در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به اینکه کردستان در گذشته با دارا بودن ۱۴ میلیارد متر مکعب نزولات جوی و ۵ میلیارد متر مکعب روان آب، از استان‌های پرآب کشور به شمار می‌رفت، افزود: متاسفانه در چند سال اخیر میزان روان‌آب‌های استان به علت کاهش بارش به کمترین مقدار خود رسیده است از این رو از مردم استان انتظار می‌رود در سالی که با نام همدلی و همزبانی دولت و ملت نام‌گذاری شده است الگوی صحیح و بهینه مصرف آب را رعایت کرده و آب را درست مصرف کنند.