امکان‌سنجی انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه

دنیای اقتصاد، ارومیه: استاندار آذربایجان غربی گفت: راهکارهای پژوهشگران خارجی برای نجات دریاچه ارومیه مورد حمایت دولت قرار می‌گیرد؛ به همین منظور طرح انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه امکان سنجی می‌شود.

قربانعلی سعادت در دیدار با تعدادی از استادان دانشگاه زوریخ سوئیس گفت: مردم و دولت مصمم به اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه هستند. از این رو تلاش می‌شود با همدلی و همزبانی بتوانیم از این نقطه بحرانی عبور کنیم و شاهد بازگشت دریاچه به شرایط پرآبی باشیم.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه افزود: مطالعات علمی اولیه طرح انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه باید انجام شود تا در صورت مثبت بودن نتایج مطالعات، نسبت به برنامه‌ریزی برای اقدامات عملیاتی کوتاه‌مدت و میان‌مدت اقدام شود.

وی افزود: در یک سال اخیر مردم همکاری خوبی در مشارکت در برنامه‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه داشته‌اند، به‌طوری‌که در هفته دولت، با مشارکت جمعی از باغداران، ۱۳۵۷ هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه مجهز به سیستم آبیاری نوین شد.

سعادت گفت: کشت گیاه در حاشیه دریاچه ارومیه برای جلوگیری از بروز توفان‌های نمکی، تصفیه فاضلاب شهرهای اطراف و انتقال پساب آن به بدنه اصلی دریاچه، انتقال و هدایت آب رودخانه‌ها به دریاچه ارومیه و مدیریت بهینه مصرف آب در حوزه کشاورزی به همراه تغییر الگوهای آبیاری از سنتی به مدرن، در زمره برنامه‌ها و طرح‌هایی است که در این منطقه اجرا می‌شود.