بازدهی مطلوب موسسات اقتصادی آستان قدس رضوی مزارع شرکت کشت و صنعت انابد

دنیای اقتصاد، مشهد، احسان صابر: قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی از نرخ مطلوب متوسط بازدهی موسسات اقتصادی آستان قدس رضوی در سال‌های اخیر به‌رغم وضعیت بازار نامناسب تولید و رکود حاکم خبر داد.

مهدی عزیزیان در جلسه معارفه فرهاد قبادی به عنوان مدیرعامل جدید سازمان اقتصادی رضوی گفت: در یک دوره ۵ساله با برنامه‌‌ریزی و تدبیر صورت گرفته، روند رو به رشدی در موسسات تولیدی آستان قدس رضوی حاکم و این موضوع موجب شد میزان متوسط بازدهی عملکرد در این موسسات تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

عزیزیان با بیان اینکه موفقیت به دست آمده، حاصل تلاش مدیران عامل و کارکنان موسسات بوده است، گفت: روزی که در سازمان اقتصادی رضوی به عنوان مدیرعامل منصوب شدم، علاوه‌بر بدهی ۴۰ میلیاردی، با چالش‌هایی جدی همچون تحریم‌ها، تورم، بحران سرمایه در گردش، مشکلات ناشی از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، کمبود منابع آبی و نوسانات آب و هوایی و محدودیت‌های بودجه عمرانی دولت روبه‌رو بودیم که ادامه کار را سخت می‌کرد.

مدیرعامل سابق سازمان اقتصادی رضوی افزود: در چنین شرایطی با جدیت وارد شدیم و مجامع شرکت‌ها را به صورت منسجم برگزار کردیم و با برنامه‌ریزی و تدبیر موفق شدیم برخی شرکت‌های در حال رکود و ورشکستگی را به رونق رسانده و سایر شرکت‌ها را قوی‌تر اداره کنیم.

افزایش فروش تجمیعی شرکت‌ها

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: اکنون وضعیت سوددهی، توسعه و رقابتی موسسات اقتصادی آستان قدس رضوی در ابعاد مختلف بسیار خوب و قابل دفاع است و از نگاه آمار می‌توان به دستاوردهایی همچون افزایش فروش تجمیعی شرکت‌ها به دو برابر، افزایش سود خالص تجمیعی به بیش از چهار برابر، ارتقای سود تقسیم شده شرکت‌ها به ۵/ ۲برابر و بازدهی شرکت‌ها به دو برابر یعنی به ۳۰ درصد اشاره کرد.

عزیزیان ادامه داد: یک اقدام بسیار مهم، تعدیل نیروهای موسسات وابسته بود که که از ۸۵۰۰نفر به ۶هزار نفر کاهش یافت. همچنین مبلغ۴۰ میلیارد تومان طلب سنواتی این سازمان در سال‌های دورتر که وصول آن با مشکل مواجه و به فراموشی سپرده شده بود، با پیگیری بخش حقوقی به ۱۳ میلیارد تومان تقلیل یافت که این روند همچنان در حال پیگیری است.

بحران‌ها را پشت‌سر گذاشتیم

رئیس هیات‌مدیره سازمان اقتصادی رضوی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های کشاورزی و بحران ‌آب گفت: با برنامه‌ریزی برای استفاده از سیستم‌های پیشرفته آبیاری و تجهیز ۸۵درصد مزارع و باغ‌ها به سیستم مکانیزه آبیاری، امروز از بسیاری موسسات مشابه جلوتر هستیم. همچنین رسیدگی و بازسازی باغ‌های پسته و زیتون، اجرای الگوی کشت، توسعه کشت گلخانه‌ای و مکانیزه‌سازی تولید و راه‌اندازی بزرگ‌ترین سایت تولید نشاء در کشور از اقدامات مهمی بوده که به انجام رسیده است.

عزیزیان با بیان اینکه تلاش شد در هیات‌مدیره‌ها و مدیران عامل از افراد خبره استفاده شود، به تغییرات برنامه‌ریزی شده هیات‌مدیره‌ها و مدیران این سازمان اشاره کرد و گفت: با تلاش‌های به عمل آمده، شرکت‌های زیان‌ده از جمله کشت و صنعت‌های سرخس، سمنان و اسفراین با همان امکاناتی که داشته‌اند، به شرکت‌های سود ده تبدیل شدند.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی افزایش بازدهی در موسسات دامپروری و کشاورزی را حاصل برنامه‌ریزی علمی دانست و افزود: با توجه به ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گوجه فرنگی در مزرعه نمونه در سال اخیر ۱۱۴ تن محصول از هر هکتار برداشت کرده‌ایم و افزایش متوسط شیر تولیدی از ۳۲ کیلو به ۳۴ کیلو برای هر رأس دام در ۶ ماه نخست سال جاری و تولید روزانه حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن شیر باکیفیت بالا از جمله موفقیت‌های این بخش است.

عزیزیان با بیان اینکه به‌دلیل کمبود بودجه‌های عمرانی دولت‌ در سال‌های اخیر در عرصه ساخت‌وساز در کشور شاهد رکود هستیم، بیان کرد: اینکه شرکت‌های ساختمانی با این وضعیت بتوانند نفس بکشند، شبیه معجزه است، اما شرکت‌های عمرانی آستان قدس‌رضوی اقدامات مهمی انجام داده‌اند و به لحاظ سابقه و تجربه‌ای که دارند، از سوی سایر نهادها طرح‌هایی به این شرکت‌ها واگذار می‌شود که نشان از ظرفیت، جایگاه و توانایی آنها است. وی افزود: شاخص‌ترین موضوع در این رابطه، واگذاری طرح راه‌آهن گرگان - بجنورد - مشهد است که در دولت قبلی به سازمان واگذار شد.

وضعیت کارخانه‌های قند خوب نیست

رئیس هیات‌مدیره سازمان اقتصادی رضوی با اشاره به مشکلات پیش روی تولید قند و شکر گفت: قیمت تمام شده شکر تولیدی در کارخانه قند تربت حیدریه که مجهز به ماشین‌آلات جدید است، حدود ۲۴۰۰ تومان است، درحالی‌که قیمت فروش شکر ۲۳۰۰ است. در این زمینه با هیچ منطقی نمی‌شود ادامه کار داد. قراردادهایی که با کشاورزها بسته شده، پیش پرداخت‌ها، وام‌های بانکی همه و همه در گرو سوددهی محصول است که متأسفانه محقق نمی‌شود. عزیزیان با تاکید بر اینکه برای تکمیل، تجهیز و توسعه سیستم تولید اقتصادی مجموعه آستان قدس رضوی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌ایم، گفت: به‌طور مثال در سال‌های گذشته شرکت‌های نخ‌ریسی مشکلات عدیده داشته‌اند که با تدابیر اندیشیده شده، مشکلات شرکت نخ‌ریسی و نساجی خسروی حل شده و اکنون این صنعت به سوددهی قابل توجهی رسیده است.

کمباین‌سازی به سوددهی رسید

رئیس هیات‌مدیره سازمان اقتصادی رضوی درباره شرکت‌های زیان‌ده آستان قدس رضوی گفت: شرکت کمباین از جمله شرکت‌های تحویلی دولت بابت بدهی به آستان قدس رضوی در دو دهه قبل بوده است که به‌دلیل مشکلات مدیریتی در حال ورشکستگی کامل بود، اما با تغییراتی که صورت گرفت، به تدریج به شرایط تولید و سودآوری بازگشت. در شرایطی که خرید کمباین به‌دلیل قطع تسهیلات بانکی از سوی دولت تقریبا به صفر رسیده بود، افزایش سرمایه دادیم و شرایط شرکت در بورس را بهبود بخشیدیم. در نهایت، سهام شرکت از ۲۶ تومان به ۱۳۸ تومان رسید و با ریسک‌هایی که در تولید شد، توانستیم سهام را به حدود ۱۷۶ تومان برسانیم و سهام آستان قدس رضوی را نیز به حدود ۷۵ درصد افزایش بدهیم. سپس با قیمت‌گذاری جدید کمباین، شرکت به سوددهی مناسب دست یافت.

تولید 50 هزار ویال فاکتور 8

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: در بخش داروسازی نیز طرح‌های خوبی برنامه‌ریزی شده است. شرکت داروسازی ثامن قبلا فقط در تولید سرم و چند قلم دارو به‌طور محدود فعالیت‌ می‌کرد، اما با برنامه‌ریزی صورت گرفته، تولیدات داروسازی در شاخه‌های مختلف توسعه یافت که مهم‌ترین آنها فاکتور هشت است که اکنون از خارج وارد می‌شود.

وی گفت: مراحل مطالعات بالینی و آزمایشگاهی تولید این دارو پایان یافته و سهمیه تولید۵۰ هزار ویال برای سال ۹۴ به هلدینگ داروسازی ثامن واگذار شده است. وی همچنین به تغییرات انجام شده در بخش صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: در شرکت‌های تولیدی خمیرمایه، آرد، لبنی، نان، فرآورده‌های غذایی، تغییرات زیادی انجام و طرح‌های نوسازی اجرا شده است که از جمله آنها خط تولید جدید شرکت لبنی رضوی است که به‌زودی افتتاح خواهد شد. رئیس هیات‌مدیره سازمان اقتصادی رضوی در پایان ضمن آرزوی توفیق برای فرهاد قبادی، از رحیم مهدیزاده، سرپرست سازمان اقتصادی رضوی تقدیر کرد. فرهاد قبادی نیز ضمن خرسندی از فرصت خدمت در آستان مقدس رضوی اظهار امیدواری کرد: بتواند در طول خدمت، تجربیات خود را برای شکوفایی بیش از پیش مجموعه اقتصادی آستان قدس رضوی به‌کار گیرد.