برپایی نمایشگاه کشاورزی ارگانیک در کرمانشاه

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، احسان اکبری: نخستین نمایشگاه ملی عرضه محصولات کشاورزی ارگانیک، سالم و طبیعی با حضور معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری در محل نمایشگاه دائمی کرمانشاه برپا شد.

اطهره نژادی، معاون برنامه‌ریزی امور بانوان و خانواده رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: به کشاورزی ارگانیک به‌عنوان یک فرآیند جدید در حوزه کشاورزی ایران باید بیش‌ازپیش پرداخته شود.

وی خواستار تشکیل شبکه تخصصی ارگانیک به‌منظور گرایش و ترویج فرهنگ مصرف کشاورزی ارگانیک در کشور شد.

در بازدید از غرفه محصولات ارگانیک بخش شیلات، سید فرزاد افضلی، مدیرکل شیلات کرمانشاه وضعیت شیلات استان، ظرفیت‌های آبزی پروری و نیز تولیدات پاک و سالم ماهیان دریاچه پشت سدهای مخزنی استان را تشریح و طرح‌های شاخص و در حال اجرای شیلات استان را معرفی کرد.

الهام اکبری، رئیس هیات مدیره تعاونی مهر ۱۶ دالاهو نیز درباره فعالیت‌های این تعاونی گفت: تعاونی مهر ۱۶ دالاهو فعالیت خود را ازسال ۹۲ آغاز کرد و اکنون به عنوان تنها نماینده شیلات در نمایشگاه ملی ارگانیک حضور دارد.

اکبری اظهار کرد: گوشت ماهی ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و نه‌تنها از گوشت‌های دیگر سریع‌تر هضم می شود، بلکه دارای مقادیر قابل‌توجهی اسیدهای آمینه ضروری همچون لیزین و متونین است.

وی فقرآهن را اساسی‌ترین مشکل سبد غذایی خانواده‌ها برشمرد و اعلام کرد: ماهی از منابع خوب آهن است.

اکبری گفت: این تعاونی انواع بچه ماهیان گرمابی همچون کپور، بیگ هد و فیتو فاگ را از مراکز دارای مجوز تولید و تکثیر استاندارد و دارنده گواهی‌نامه از سازمان شیلات ایران در شمال کشور تهیه و خریداری کرده وتاکنون در چند مرحله اقدام به رهاسازی ۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی کرده است.

رئیس هیات‌مدیره تعاونی مهر ۱۶ دالاهو خاطرنشان کرد: تغذیه ماهیان رهاسازی شده به روش طبیعی و از زنجیره موجود بین فیتوپلانگتن‌ها و زئوپلانگتن‌ها است، از این رو طول پرورش این بچه ماهیان از زمان رهاسازی تا رسیدن به وزن قابل عرضه در بازار سه تا چهار سال با توجه به غنی بودن کاسه سد از نظر موادغذایی طبیعی به طول می انجامد.

وی تصریح کرد: ماهی تولید شده با این روش کاملا طبیعی و فاقد هر گونه عنصر شیمیایی و بیماری شایع آبزیان است و می‌توان آن را ارگانیک یا سالم نامید.

وی افزود: بخش قابل توجهی از تولید آبزی‌پروری در بسیاری از کشورهای در حال توسعه در سطحی وسیع و بدون به کارگیری موادی چون کودهای غیر آلی، غذاهای فرموله شده با مواد شیمیایی و هورمون‌ها تولید می‌شود.

رئیس هیات مدیره تعاونی مهر ۱۶ دالاهو افزود: با کمی اصلاح ساختار مزارع و روش کِشت، این مزارع توانایی گرفتن گواهی ارگانیک از موسسه‌های معتبر گواهی‌دهنده را خواهند داشت، اگرچه گرفتن این گواهی هزینه‌بر است ولی برای ورود محصول به بازارهای هدف، ضروری است. مزارع گواهی شده، صلاحیت صدور محصول خود و تامین بخشی از تقاضای بازار محصولات آبزی پروری ارگانیک را خواهند داشت.

وی اظهار کرد: محصولات ارگانیک دارای گواهی، ضمن افزایش درآمد پرورش‌دهندگان، مشکلات مربوط به تجارت محصولات شیلاتی را به‌دلیل عدم حضور مواد آلاینده در این محصولات ندارند.