دنیای اقتصاد، زنجان: مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های زنجان گفت: فرهنگ‌سازی، کاهش تلفات جاده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

ایرج دست ‌نشان در همایش طرح‌های۷ ‌گانه ارتقای ایمنی که در اداره‌کل حمل‌ونقل و پایانه‌های زنجان برگزار شد، حمل‌ونقل را از شاخص‌های مهم سنجش توسعه اقتصادی کشورها دانست و افزود: مطابق آمار سهم ارزش افزوده بخش حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به سایر خطوط حمل‌ونقل قابل‌توجه بوده و به بیش از ۹۰ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: این اطلاعات گویای این واقعیت است که دولت باید نگاه ویژه‌ای به حمل‌ونقل جاده‌ای کشور داشته باشد.

دست‌نشان حوادث رانندگی را از چالش‌های بین‌المللی دانست و تاکید کرد: حوادث رانندگی با جان افراد در ارتباط است. افزایش تعداد وسایل نقلیه در کشور و همچنین تاثیر بخش‌های دیگر، حساسیت نگاه مسوولان به حوادث رانندگی را افزایش داده است.

دست نشان ادامه داد: کم بودن میزان توجه مردم به قوانین و مقررات حوزه راهنمایی و رانندگی و کمرنگ بودن نقش فرهنگ‌سازی در این زمینه باعث شده تا ایران یکی از رتبه‌های بالای قربانیان ناشی از تصادفات را به خود اختصاص دهد.

وی یادآورشد: پارسال در کشور۱۷ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که این موضوع بیانگر شش کشته به ازای هر۱۰ هزار وسیله نقلیه است.

وی به نقش نوسازی ناوگان، کنترل محسوس و نامحسوس در کاهش حوادث رانندگی اشاره و اظهار کرد: آهنگ کاهش تلفات جاده‌ای نشان می‌دهد که تقویت عنصر فرهنگ و روحیه خودایمنی بیش از پیش ضروری است.

جواد رحمتی، معاون امور عمرانی استاندار زنجان نیز در این همایش با بیان اینکه خطای انسانی تاثیر زیادی در بروز تصادفات دارد و باید در این بخش با جدیت اقدام کرد، افزود: کاهش تلفات جاده‌ای در سال‌های اخیر نشان دهنده اقدامات موثر مسوولان در این زمینه بوده است. رئیس پلیس راه زنجان نیز گفت: آمار ۵ماه نخست امسال نشان می‌دهد که ۱۶ درصد تصادفات مربوط به موتورسیکلت بوده است.

سرهنگ علی‌اصغر شیرمحمدی افزود: عدم‌استفاده از کلاه ایمنی دلیل عمده فوت راکبان موتورسیکلت است.

وی ادامه داد: ۱۱ درصد تصادف‌ها نیز مربوط به وانت‌بارها است. ۱۵ درصد تلفات جاده‌ای مربوط به عابران پیاده است که عمدتا به‌دلیل عدم‌استفاده از پل‌های عابر پیاده و عدم‌رعایت مقررات دیگر همچون عبور از خطوط عابر پیاده بوده است.

شیرمحمدی با اعلام اینکه ۴۰ درصد فوتی‌ها نیز مربوط به سرنشین‌های وسایل نقلیه بوده، خاطر نشان کرد: این میزان آمار به‌دلیل به نبستن کمربند رخ داده است.