دنیای اقتصاد، همدان، محبوبه یادگاری: رئیس هیات‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور گفت: ایران در میان پنج کشور ناامن در حوزه شبکه‌های حمل و نقل درون‎شهری و برون‌شهری است.

محمد بخارایی در نخستین گردهمایی همپیمانان طرفداران ایمنی راه‌ها و افتتاح دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در همدان با بیان اینکه در زمینه آمار تصادفات ۴۰ درصد از متوسط جهانی عقب‌تر هستیم، خاطرنشان کرد: کشور ما یک درصد جمعیت جهان را در خود جای داده که با توجه به میزان جمعیت تعداد مجروحان و فوتی‎ها در تصادفات زیاد است.

وی تصادف و پیامدهای این اتفاق را فاجعه ملی دانست و گفت: رفع این مشکل نیازمند عزم ملی است و به جرات باید گفت که حوزه حمل و نقل و ترافیک نیازمند اقدام جهادی است.

بخارایی خاطرنشان کرد: ایمنی یکی از شاخص‌های فرهنگ در جهان محسوب می‌شود و به همین دلیل باید سعی کنیم تا روزهای بدون حادثه را تجربه کنیم.

وی در ادامه گفت: در سال ۸۴ آمار کشته‎شدگان در تصادفات ۲۸ هزار نفر بوده که این رقم در سال ۹۳ به ۱۷ هزار نفر رسیده است. وی گفت: ۲۳ درصد از کشته‌شدگان در تصادفات موتورسواران و ۲۳ درصد نیز عابران پیاده هستند.

رئیس هیات‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور با اشاره به سرعت زیاد و رعایت نکردن قوانین رانندگی از سوی برخی از افراد افزود: باید کاری کرد تا رعایت نکردن قوانین رانندگی به ضدارزش تبدیل شود. بخارایی عامل ۷۰ درصد تصادفات را انسانی دانست و گفت: با ایجاد راه‌ها و خودروی مناسب و ایمن باز هم عامل انسانی نقشی اساسی در بروز تصادف دارد.

وی راه‌اندازی پیشاهنگ ایمنی در جمعیت طرفداران ایمنی راه را از اقدامات مهم این جمعیت دانست و افزود: این عضوگیری از دانش‌آموزان و جوانان انجام شده است.