گره‌گشایی از صنایع آذربایجان شرقی

دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: در نشست اختصاصی مدیرعامل بانک صنعت و معدن با نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس و تشکل‌های صنعتی استان در تبریز، مشکلات صنایع آذربایجان شرقی بررسی شد.

علی اشرف افخمی، مدیرعامل بانک صنعت و معدن ایران در این نشست گفت: در آذربایجان شرقی ۱۰۷۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخته‌ایم، این در حالی است که کل سپرده‌های صنعتگران استان ۴۰ میلیارد تومان بوده است، به عبارت دیگر ۲۵ برابر سپرده‌های بانکی وام پرداخت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بانک نیز مانند واحدهای صنعتی یک بنگاه اقتصادی است که باید سرمایه خود را به گردش درآورد و سودآوری کند، افزود: یکی از راه‌های توسعه منابع بانکی از محل جذب سپرده‌ها است.

افخمی تاکید کرد: انتظار از صنعتگران آذربایجان شرقی این است که در کنار سپرده‌گذاری، امور بانکی خود را با بانک صنعت و معدن که از آن تسهیلات دریافت کرده‌اند انجام دهند.

افخمی کمبود نقدینگی را از مشکلات جدی بانکداری دانست و گفت: با وجود محدودیت‌های فراوان تلاش می‌شود تا منابع مالی صنایع کوچک و متوسط تامین شود و به‌منظور تامین منابع ارزی آمادگی داریم تا در حداقل زمان و بدون محدودیت، منابع لازم را تامین

کنیم. وی اظهار کرد: در زمینه منابع ریالی محدودیت داریم، اما تا حد ممکن منابع برای آذربایجان شرقی فراهم خواهد شد تا گره از کار صنعتگران پس از تایید مدیران استانی گشوده شود.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن بر توسعه زیرساخت‌های ریلی و حمل‌ونقل کشور تاکید کرد و گفت: یکی از این موارد، توسعه راه‌آهن است و همان‌گونه که برای قطار اصفهان - قم و تهران گشایش اعتبار شد، آماده‌ایم این اقدام را برای آذربایجان شرقی نیز انجام دهیم تا حمل‌ونقل سریع‌تر میان تبریز و تهران انجام شود و مسیر تبریز به تهران در ۳ ساعت طی شود.

ارسلان فتحی پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست گفت: برخی واحدهای کوچک صنعتی را فراموش کرده‌ایم و باعث رکود و تعطیلی آنها شده‌ایم اما واحدهای بزرگ و کوچک صنعتی هر کدام باید به نوبه خود مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه صنعت و معدن در رشد اقتصادی منفی سهم بالایی دارد، گفت: در سال ۸۶ ارزش افزوده بخش صنعت ۳/ ۷ درصد بود که در سال ۹۰ به ۱/ ۱ درصد رسید و در سال ۹۱ به منفی ۹/ ۵ رسیده است.

فتحی‌پور در ادامه با اشاره به رشد اقتصادی کشور گفت: در سال۹۲ رشد اقتصادی ۳ درصد و در سال ۹۴ پیش‌بینی رشد اقتصادی ۵ درصدی را داریم و این میزان در سال ۹۵ به ۸ درصد خواهد رسید.

فتحی‌پور با بیان اینکه آذربایجان شرقی شناسنامه صنعت ایران است، گفت: این استان بهترین موقعیت را در توسعه بخش صنعت دارد و عواملی همچون منطقه جغرافیایی، نیروی کار ماهر و بخش خصوصی قوی این ظرفیت را بیشتر کرده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم جبران رشد اقتصادی سال‌های گذشته را داشته باشیم باید به تبریز توجه ویژه کنیم.

محمدعلی مددی، نماینده میانه در مجلس نیز در ادامه این نشست گفت: رویکرد فعلی به صنعت مناسب اما دیرهنگام است و نمی‌توان از یک بانک انتظار داشت تا کار دولت و حاکمیت را انجام دهد. درحالی که صنعتگران در ۳دهه گذشته با مشکلات بسیاری مواجه بودند، امیدواریم در شرایط پساتحریم نیز حمایت حساب شده‌ای از صنایع بشود.

نماینده میانه در مجلس با گلایه از عملکرد کمیسیون اقتصادی و صنایع مجلس گفت: باید این دو کمیسیون همراهی لازم را با یکدیگر در مصوب کردن قوانین داشته باشند و با همکاری دولت موانع را حل و فصل کنند.

رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: وعده رئیس‌جمهوری در سفر به آذربایجان شرقی در زمینه اعطای ۳هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای صنعتی این استان محقق نشده است و امیدواریم با همکاری بانک‌ها از جمله بانک صنعت و معدن این وعده محقق شود.

وی گفت: بیشترین مشکل واحدهای تولیدی کافی نبودن منابع مالی و نبود گردش مالی مناسب است و بانک‌ها باید بتوانند به این منظور همکاری کنند. وی با بیان اینکه تقویت سرمایه بانک‌ها در قانون رفع موانع تولید پیش‌بینی شده است، اظهار امیدواری کرد: این قانون هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.

وی حمایت بانک صنعت و معدن از صنعتگران در شرایط فعلی را ارزشمند دانست و گفت: در شرایطی که کمبود منابع مالی وجود دارد بانک صنعت و معدن درخشش خوبی داشته که حضور هیات عالی‌رتبه این بانک در آذربایجان شرقی نشان‌دهنده توجه خاص به این استان است.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های صنایع استان گفت: این صنایع نه تنها در سطح استانی، بلکه گاهی در سطح کشوری ایفای نقش می‌کنند و در زمینه توجه دستگاه‌های دولتی نیز باید همراهی بیشتری با این واحدها انجام شود.

در ادامه این نشست غلامحسین شیری، رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی گفت: شرایط پس از تحریم شمشیر دولبه است و اگر مرزهای کشور را به سوی کالاهای خارجی باز کرده و کالاهای خارجی را بی‌حد و مرز وارد کنیم، موجبات صدمه به اقتصاد، تولید و اشتغال داخلی را فراهم کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: باید همه متولیان امر اشتغال و تولید در بخش‌های مختلف همچون مجلس، دولت، بخش خصوصی و بانک‌ها دست در دست هم به فکر رفع مشکلات صنایع باشند، در غیر این صورت مشکلات مرتفع نخواهد شد.

یونس ژائله، عضو هیات‌مدیره اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه خواستار تحقق وعده رئیس‌جمهوری در سفر به آذربایجان شرقی در زمینه اعطای تسهیلات بانکی شد.

وی یادآور شد: در زمینه حمایت‌های بیمه‌ای و نیز حضور یک موسسه بانکی قوی در فعالیت‌های تجاری داخلی و خارجی، بانک صنعت و معدن می‌تواند ایفاگر نقش موثری باشد.

عضو هیات‌مدیره اتاق بازرگانی تبریز افزود: اگر قرار است واحدهای تولیدی رشد مناسبی داشته و از رونق کافی برخوردار شوند باید زمینه صادرات مطلوب آنان نیز فراهم شود. ناصر امجد، نایب‌رئیس انجمن مدیران صنایع آذربایجان شرقی نیز در این جلسه از افزایش سود بانکی اظهار نارضایتی کرد و گفت: انتظار داشتیم با کاهش نرخ تورم سود بانکی نیز کاهش یابد. در ادامه حسین نجاتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تولید فولاد آلیاژی یکی از هسته‌های توسعه استان است، پیشنهاد همکاری در زمینه تولید فولاد آلیاژی را مطرح کرد. به گفته وی در این نشست در زمینه امضای تفاهم‌نامه همکاری بانک صنعت و معدن در پروژه راه‌آهن تبریز - میانه در ۲ مرحله اجرای روساخت و راه‌اندازی قطار سریع‌السیر، توافق اولیه حاصل شد.