دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری ۲۵ میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران طی پنج ماه نخست سال‌جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی گفت: در این مدت، در مجموع ۲۵ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۴۴۳ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد.

وی ادامه داد: از مجموع عملیات انجام شده در این بندر طی ۵ ماه اول سال‌جاری، ۱۵میلیون و ۶۳۲ هزار و ۱۸۸تن به کالاهای غیر نفتی و ۹ میلیون و ۷۳۵هزار و ۲۵۵ تن به مواد نفتی اختصاص دارد. مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ادامه افزود: از ابتدای سال، ۴۶۹ هزار و ۸۶۷ تن انواع فرآورده‌های نفتی از طریق این بندر به کشورهای مختلف ترانزیت شد که افزایش ۱۱۵ درصدی را در این زمینه شاهد بودیم. ایدنی همچنین از واردات ۶۷۳ هزار و ۷۵۰ تن انواع فرآورده‌های نفتی از طریق بندر خلیج‌فارس طی سال جاری خبر داد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان حجم کابوتاژ کالاهای نفتی در این بندر طی مدت یادشده را ۶ میلیون و ۱۸۱هزار و ۸۳۰ تن اعلام کرد. مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با اشاره به فعالیت‌های بندری مربوط به تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی طی پنج ماه نخست سال جاری گفت: چهار میلیون و ۱۳۴هزار و ۲۳۹تن از چنین کالاهایی وارد بندر شهید رجایی شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۳درصدی نشان می‌دهد.

ایدنی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری، ترانشیپ بیش از ۵۲۵ هزار تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر به‌منظور تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، به ثبت رسید. وی خاطرنشان کرد: طی پنج ماه اخیر، ترانزیت یک میلیون و ۷۶۱هزار و ۹۹۸تن کالای غیرنفتی از طریق این بندر به انجام رسید.

وی حجم کابوتاژ کالاهای غیرنفتی در این مدت را ۱۵۵ هزار و ۶۵۴ تن با رشد ۲۷ درصدی اعلام کرد و افزود: در این مدت، همچنین هشت میلیون و ۵۱۰هزار و ۷۴۲ تن از این کالاها به خارج از کشور صادر شد.