دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مشاور استاندار خوزستان در امور آب گفت: شوری آب در سد گتوند یک مشکل واقعی است که بر خروجی آب سد تاثیر منفی گذاشته و گنبدهای نمکی در سد، شوری را به میزان زیادی بالا برده است.

مهدی قمشی با بیان اینکه بحرانی که سد گتوند برای خوزستان دارد کاملا ثابت شده است، اظهار کرد: مطالعات دانشکده علوم آب دانشگاه تهران نشان داده که گنبدهای نمکی موجود در این سد عامل شوری آب روخانه کارون شده است.

وی افزود: دانشگاه تهران راهکارهایی برای کاهش صدمه به کارون در اثر سد گتوند ارائه داده که یکی از این موارد انتقال آب یا شورابه‌ها از قسمت پایین سد به حوضچه‌های تبخیری است و مورد دوم انتقال به خلیج‌فارس با خط لوله است.

قمشی تصریح کرد: راهکار سوم مدیریت مصرف است؛ یعنی بهره‌برداری از سد طوری باشد که به آب کارون کمتر ضرر بزند. همچنین منحرف کردن سازند گچساران به پایین دست نیز مورد چهارم است که از سوی کارشناسان دانشگاه تهران پیشنهاد شده است. مشاور استاندار خوزستان در امور آب اعلام کرد: به نظر می‌رسد مدیریت مصرف با کنترل پساب‌های کشاورزی حد فاصل گتوند تا اهواز محقق شود، به این معنا که شوری کنترل شود و پساب‌هایی که تاکنون وارد کارون شده را با صرف هزینه‌هایی کنترل و به این ترتیب میزان EC کارون را کنترل کنند؛ این روش کم هزینه‌تر از روش‌های دیگر است اما نمی‌تواند اثرات منفی سد گتوند را از بین ببرد و مشکل شوری رودخانه کارون را حل کند. وی افزود: اگر انتقال آب شور مخزن سد به مکان مطمئن و دفع و کنترل پساب‌ها از گتوند تا اهواز همزمان اجرا شود، قطعا مشکل شوری کارون حل خواهد شد اما اجرای هر کدام از این روش‌ها به تنهایی نمی‌تواند وضعیت کارون را بهبود ببخشد. قمشی گفت: اکنون دولت بر روش کنترل پساب‌های پایین دست متمرکز است که اجرای آن به تنهایی جوابگو نیست.