790 میلیون تن ذخایر معدنی در خراسان شمالی

دنیای اقتصاد، بجنورد، فاطمه برزگر: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای تجهیز معادن استان به ماشین‌آلات پیشرفته، ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات نیاز است.

محمد صمدی گفت: خراسان شمالی با ۷۹۰ میلیون تن ذخایر زیرزمینی می‌تواند به قطب معدنی شرق کشور تبدیل شود، این در حالی است که بهره‌گیری از ظرفیت‌های معدنی استان تاکنون در حد قابل‌توجهی نبوده است و سالانه تنها ۷ میلیون تن مواد معدنی در استان استخراج می‌شود.

صمدی اظهار کرد: اکنون ذخایر معدنی گچ، سنگ لاشه، آهک و مارون، مرمریت، کلسیت، ماسه سیلیسی، مس، آهن و خاک صنعتی، در خراسان شمالی به‌دلیل نبود امکانات فرآوری و هزینه‌های بالای حمل، بلا استفاده باقی مانده و سازمان زمین‌شناسی نیز با تصور اینکه خاک این منطقه آهکی است، تاکنون در رابطه با استعدادیابی در منطقه اقدامی نکرده است.

وی ادامه داد: درحالی‌که به نظر می‌رسد معدنکاران استان شرایط مناسب‌تری برای فعالیت در این بخش داشته باشند، اما حمایت‌های ضعیف در این بخش، باعث ناشناخته ماندن ظرفیت‌های معدنی استان شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی استان، میزان کل ذخایر معدنی استان را ۷۹۰ میلیون تن اعلام کرد.

صمدی با بیان اینکه تاکنون ۴۳۰ فقره پروانه اکتشاف معدنی در استان صادر شده است، خاطرنشان کرد: ۱۸۰ ماده معدنی در استان کشف و گواهی کشف آن صادر شده است.

وی تصریح کرد: ۱۵۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۶۶۶ میلیارد ریال در استان وجود دارد.

صمدی در ادامه از اشتغال‌زایی ۱۷۵۰ نفر در معادن استان خبرداد و گفت: در شرایط فعلی، مراحل اولیه فرآوری مواد معدنی در داخل استان انجام می‌شود اما برخی از مواد معدنی به‌دلیل نبود صنایع معدنی پیشرفته به استان‌های دیگر حمل می‌شود. وی گفت: از آنجا که ماشین‌آلات استیجاری و با کارآیی نامناسب، افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده محصول را موجب می‌شود، برای تجهیز معادن به ماشین‌آلات جدید و پیشرفته، حدود ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات نیاز است.

حمید علیداد از معدنکاران استان که از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را دراین بخش شروع کرده‌اند، گفت: در خراسان شمالی، عناصر معدنی زیادی وجود دارد که هنوز برای اکتشاف و استخراج آنها اقدامی نشده است. وی متذکر شد: تاکنون دست‌اندرکاران تصور می‌کردند خراسان شمالی، عناصر فلزی معدنی ندارد و بیشتر آن آهکی است اما با اقدامات معدنکاران، وجود عناصر فلزی و معدنی بسیار زیادی در منطقه اثبات شد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه عنصر مس به مقدار زیادی در استان وجود دارد، اما تاکنون در این زمینه فعالیت علمی و عملی انجام نشده است. این معدنکار که در دو معدن هماتیت و گچ فعالیت دارد، قوانین دست و پاگیر منابع طبیعی و آبخیزداری استان را مانع اصلی فعالیت معدنکاران خراسان شمالی اعلام و خاطرنشان کرد: با قوانین منابع طبیعی، معدنکاران برای فعالیت، ناگزیر به ابطال پروانه چرا می‌شوند که این امر بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران را موجب می‌شود.

علیداد اظهار کرد: در حال حاضر به‌دلیل نبود اتحادیه معدنکاران افراد به صورت فردی اقدام به فعالیت معدنی می‌کنند و هماهنگی‌های لازم در این بخش وجود ندارد، در نتیجه به درخواست‌های معدنکاران استان پاسخی داده نمی‌شود.

وی نبود متولی اکتشاف، نیروی فعال، تسهیلات اکتشاف به معدنکاران، فرآوری مواد معدنی و کمبود نقدینگی را از مشکلات معدنی استان اعلام کرد. اعلمی پور از سرمایه‌گذاران بخش معدن استان نیز با بیان اینکه خراسان شمالی معادن بالقوه زیادی دارد، گفت: اگر سرمایه‌گذاری در این بخش، مطابق با اصول و برنامه‌ریزی خاص انجام شود، با وجود این ظرفیت‌های معدنی می‌توانیم در سطح بین‌المللی مطرح باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه کم لطفی‌های مسوولان و بانک‌ها، معدنکاران را در وضعیتی قرار داده است که گاهی ناگزیر به ترک کار می‌شوند یا کار را بسیار ضعیف ادامه می‌دهند.

وی بهبود فعالیت در این بخش را مستلزم برنامه‌ریزی اساسی توسط دولت و دست‌اندرکاران استانی دانست و تصریح کرد: خراسان شمالی استانی غنی و سرشار از معادن زیرزمینی است.

علی‌اصغر رحمانی یکی دیگر از بهره‌برداران معادن استان نیز عمده‌ترین مشکلات معدنکاران استان را نبود نقدینگی، نبود سرمایه در گردش و بالا رفتن حقوق دولتی از سوی سازمان صنعت، معدن وتجارت اعلام کرد و گفت: متاسفانه هیچ گونه حمایتی از تولیدکنندگان و معدنکاران استان نمی‌شود.

وی از دیگر مشکلات عمده معدنکاران را همکاری نکردن بانک‌ها در ارائه تسهیلات مناسب دانست و گفت: این مشکلات موجب شده ۵۰درصد معادن استان در تعطیلی به سر ببرند.