پرداخت وام بلاعوض مسکن به معلولان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: خانواده‌هایی که معلول دارند حداقل ۶ تا ۱۸ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان تسهیلات بانکی با کارمزد پنج درصد دریافت می‌کنند.

خانی نوذری افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در زمینه پرداخت تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن به مددجویان بهزیستی سهمیه‌ای اختصاص داده است. این تسهیلات فقط برای ساخت مسکن پرداخت می‌شود و نماینده بهزیستی هم می‌تواند تا مرحله دریافت تسهیلات اقدامات لازم را انجام دهد.

وی گفت: متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن معلولان به بهزیستی شهرستان‌های خود مراجعه کنند. خانی نوذری افزود: افراد تحت پوشش کمیته امداد برای دریافت تسهیلات در اولویت هستند ولی کمک بلاعوض از سوی ما به آنها پرداخت نمی‌شود مگر اینکه خود کمیته‌امداد پرداخت کند.

وی در ادامه تعداد خانوارهای روستایی استان را ۲۹۴ هزار و ۳۱۰ خانوار اعلام کرد و گفت: تعداد واحدهای مسکونی در روستاهای استان نیز ۲۴۵ هزار و ۳۵۴ واحد است. از این آمار ۲۱۰ هزار و ۲۵۲ واحد کم‌دوام و بی‌دوام بوده و نیاز به نوسازی و مقاوم‌سازی دارند.

خانی نوذری یادآور شد: از سال ۶۲ که بهسازی واحدهای روستایی شروع شد، این بنیاد از طریق اولین بانک عامل یعنی صادرات اقدام به پرداخت تسهیلات برای بهسازی واحدهای مسکونی در روستا کرده است.

وی اعلام کرد: تاکنون حدود ۵۰ درصد واحدها مقاوم‌سازی و بهسازی شده‌اند.

پرداخت وام‌های ۱۵ میلیون تومانی

وی در ادامه گفت: امسال بهسازی و مقاوم‌سازی ۱۰ هزار و ۶۰۰ واحد در برنامه است که تاکنون ۵۱۲۱ واحد به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان اظهار کرد: امسال از محل اعتبارات حوادث ۱۰۰۰ واحد مسکونی در روستاها بازسازی خواهد شد. متاسفانه در برخی از روستاها به ویژه در مناطق شمالی شاهد وقوع سیل و در برخی هم شاهد زلزله بودیم.

خانی نوذری افزود: امسال ۱۵۰۰ واحد مسکونی که از طریق حوادث آسیب دیدند، برای تعمیرات تسهیلات لازم را دریافت می‌کنند. سرجمع امسال از محل اعتبارات مقاوم‌سازی و بازسازی ۱۲ هزار واحد مسکونی در روستاها بازسازی و نوسازی می‌شوند.

وی یادآور شد: موضوعی که امسال بعد از چند سال رونق گرفت پرداخت وام مقاوم سازی ۱۵ میلیون تومانی با کارمزد پنج درصد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است.

دو وام مسکن برای زوج‌های روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان تاکید کرد: زوج‌های روستایی به شرط ساخت دو واحد مسکونی امکان دریافت دو وام ۱۵ میلیون تومانی را دارند. در واقع دولت به منظور رعایت ضوابط ساخت و ساز و همچنین اخذ پروانه ساختمان از سوی روستاییان این تسهیلات را پرداخت می‌کند.

خانی‌نوذری بیان کرد: با توجه به میزان درآمد روستاییان افزایش میزان وام به صلاح نیست. بخش مسکن ۴۰۰ شغل به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند، از این رو اگر ساخت و ساز در روستاها رونق بگیرد اشتغال‌زایی نیز ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به وجود روستاهای پردرآمد در شمال استان و لزوم استفاده از ظرفیت چنین روستاهایی اعلام کرد: دولت برای بهداشت سلامت و به‌طور ویژه ساخت حمام و سرویس بهداشتی تسهیلات دو میلیون تومانی پرداخت می‌کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان اعلام کرد: ۳۹۵ ناظر نظام مهندسی روستایی برای ساخت واحدهای مسکونی در روستا با این بنیاد همکاری دارند. همچنین ۸۸ دفتر طراحی در بخش‌ها و روستاهای بزرگ استان فعال بوده و طراحی واحدهای مسکونی که برای مقاوم‌سازی وام و تسهیلات می‌گیرند را انجام می‌دهند.

تسهیلات بلاعوض به روستاییان آبادان و خرمشهر

خانی‌نوذری تاکید کرد: در زمینه مسکن روستایی بین بنیاد مسکن، بنیاد برکت و منطقه آزاد اروند برای شهرهای آبادان و خرمشهر تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد.

بر اساس این تفاهم نامه بنیاد مسکن و منطقه آزاد با همکاری یکدیگر اقدام به ساخت ۲۲۰۰واحد روستایی در این دو شهر کرده است. در واقع در این زمینه وام‌های ۱۵ میلیون تومانی به روستاییان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: البته این بنیاد با همکاری بنیاد برکت ۲۷۰۰ واحد در روستاهای آبادان و خرمشهر احداث می‌کنند. به هر کدام از اهالی روستاهای این دو شهر ۱۵ میلیون تومان تسهیلات بانکی و ۵میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود.