افتتاح فازاول قطار شهری کرمانشاه تا سه سال دیگر

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: استاندار کرمانشاه با همراهی فرماندار و شهردار کرمانشاه و جمعی از مسوولان استان از طرح قطار سبک شهری کرمانشاه دیدن کرد.

اسدالله رازانی در این دیدار از قطار شهری به عنوان یکی از طرح‌های اصلی استان یاد کرد و گفت: پیشرفت سریع این طرح در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار دارد.

وی افزود: قطار شهری اکنون نزدیک به ۲۰ درصد پیشرفت دارد و برای تسریع در روند اجرای این طرح نیازمند جذب اعتبارات بیشتر هستیم زیرا اگر به همین منوال پیش برویم تکمیل آن سال‌ها طول می‌کشد.

استاندار در ادامه از قول مساعد رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به‌منظور تکمیل این طرح که بزرگ‌ترین طرح درون شهری غرب کشور محسوب می‌شود خبر داد و گفت: در سفر رئیس جمهوری نیز این طرح به عنوان یکی از اولویت‌های استان برای جذب اعتبارات بیشتر مطرح خواهد شد.

رازانی درباره زمان اتمام طرح قطار شهری کرمانشاه اظهار کرد: در صورت اختصاص بودجه مناسب روند تکمیل این طرح با سرعت پیش خواهد رفت.

استاندار کرمانشاه گفت: توسعه و رونق کرمانشاه به عنوان یک مرکز منطقه‌ای و استانی که بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان در آن ساکن هستند، بسیار بااهمیت است زیرا بدون یک مرکز شهری توسعه یافته، استانی توسعه یافته نخواهیم داشت.

مجتبی نیک‌کردار، معاون عمرانی استاندار کرمانشاه نیز با اشاره به مشخصات فنی طرح گفت: تلاش بسیاری صورت گرفت تا طرح مونوریل کرمانشاه که به لحاظ فنی و اجرایی با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود به قطار سبک شهری(LRT) تغییر پیدا کند. عبدالرضا شعبانی، شهردار کرمانشاه نیز اظهار کرد: شهرداری تمام تلاش خود را برای تسریع در اجرای این طرح به‌کار خواهد گرفت تا هرچه زودتر مردم کلانشهر کرمانشاه بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. وی با اشاره به اعتبارات طرح گفت: شهرداری به عنوان تامین‌کننده نیمی از اعتبارات طرح درتلاش است تا نسبت به تامین اعتبار از طریق واگذاری املاک تعیین شده در مراکز ایستگاهی اقدام کند ضمن اینکه بحث فروش اوراق مشارکت را نیز به جد دنبال می‌کنیم.

سعید سلیم‌ساسانی، سرپرست سازمان قطار شهری کرمانشاه نیز در این بازدید گفت: مشاوران به‌کار گرفته شده برای این طرح از توانمندترین مشاوران کشور هستند، ضمن اینکه از مشاوران خارجی نیز برای اجرای این طرح بهره گرفته شده است.

وی در ادامه با اشاره به بحث بصری طرح گفت: برای تغییر چشم‌انداز بصری مسیر روگذر طرح در حال انتخاب مشاور هستیم تا بتوانیم به یک ترکیب مناسب برای نماسازی و تغییر چهره بصری دست یابیم. سرپرست سازمان قطار شهری کرمانشاه زیباسازی، نورپردازی، ایجاد فضای سبز و نصب اقلام تبلیغاتی را از برنامه‌های پیش‌بینی شده به‌منظور تغییر نمای مسیر روگذر طرح اعلام کرد. وی در ادامه گفت: در صورت تامین اعتبار از منابع متنوع همچون فروش اوراق مشارکت، فروش املاک شهرداری و اعتبارات دولتی امکان بهره‌برداری از فاز اول طرح به طول هشت کیلومتر تا سه سال آینده وجود دارد.