بازنگری در طرح جامع شهر تبریز

دنیای اقتصاد، تبریز، سیما نیک‌رفتار: طرح جامع شهر تبریز که سال‌های اخیر توسط مهندسان مشاور در حال بررسی و تهیه است در کمیسیون شهرسازی و معماری با حضور نمایندگان دستگاه‌های کمیسیون ماده ۵ استان مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه بابایی اقدم، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز با اشاره به اهمیت این طرح و نیز مطالباتی که مردم از نمایندگان خود در شورای شهر دارند، از مهندسان مشاور طرح خواست تا گزارشی از طرح پیشنهادی خود ارائه کنند. تغییر خطوط حریم و محدوه قانونی شهر از مهمترین محورهای طرح پیشنهادی طرح جامع جدید بود، همان خطوطی که در طرح تفصیلی تازه مصوب تبریز اساس کار قرار گرفته است این بار باید تغییر بیشتری کند.

طبق اظهارات اعضای کمیسیون و مسوولان، این تغییر در عمل شهرداری را با اقدامات زیادی در خدمات‌رسانی مواجه می‌کند که این موضوع نظر نمایندگان مردم در شورای شهر را نیز به خود جلب کرده است.

این طرح شامل خارج از محدوده و بلااستفاده ماندن اراضی شهرک صیاد شیرازی به‌عنوان یکی از شهرک‌های تازه تاسیس تبریز، بلاتکلیفی اراضی کارگاهی مایان، شهرک مبل، شهرک موبایل و شهرک خودرو که توسط شهرداری ساخته شده‌اند، گسترش آتی شهر به سمت جنوب و جنوب غرب تبریز و همچنین کاستن از چند کیلومتر مربع از اراضی تبریز که در طرح تفضیلی جزو حریم و محدوده تبریز لحاظ شده بودند و خدمات‌رسانی منفصل به روستاهای حریم و پیرامون شهر است.

پس از اتمام بررسی طرح جامع تبریز بابایی‌اقدم گفت: بر اساس بند ۳۴ ماده ۷۱ قانون وظایف شوراها، طرح جامع هر شهری پس از تایید شورای همان شهر می‌تواند به تصویب مراجع ذیربط قانونی برسد، ولی متاسفانه شاهد این هستیم که نظرات نمایندگان مردم در شورای شهر اصلا در تهیه طرح‌ها لحاظ نمی‌شود که این موضوع باعث به وجود آمدن مشکلات جدی در شهر شده و ما به عنوان نماینده مردم تمام سعی خود را بر حفظ حقوق مردم به عمل خواهیم آورد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا تصریح کرد: در طرح جامع درباره سناریوهای مختلفی بحث شده است و در نهایت الگوی توسعه شهر- منطقه‌ای پیشنهاد شده ولی در عمل از این هدف دوری شده است.

بابایی اقدم اعلام کرد: طرح پیشنهادی مشاور اصلا توجهی به منطقه شمال و شمال غرب شهر ندارد. استاد برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز اظهار کرد: در هیچ‌کدام از شهرهای جهان ندیدم که خدمات‌رسانی به روستاهای مجاور شهر به صورت منفصل از مرکز صورت بگیرد و برای حدفاصل این روستاها اصلا برنامه‌ای نداشته باشند. وی اظهار کرد: باید طرح جامع با طرح تفصیلی مصوب هم‌خوانی داشته باشد.

حاجی‌پور، عضو کمیسیون شهرسازی نیز گفت: برای حل مشکلات تبریز باید اتوبان بین‌المللی شمال تبریز و روستاهای حریم فعلی شهر به تبریز الحاق شود که متاسفانه این موضوع در طرح پیشنهادی لحاظ نشده است.

وی با اشاره به سابقه مدیریتی و اجرایی خود خاطرنشان کرد: باید برای محدوده حد فاصل روستاهایی که به صورت منفصل پیشنهاد شده‌اند برنامه خاص عمرانی تعریف شود تا این اراضی حیف نشوند. البته مهندسان مشاور نیز در جواب پرسش‌های این دو عضو کمیسیون اعلام کردند که در منطقه شمال و شمال غرب کاربری‌هایی همچون پادگان و شهرک صنعتی داریم که طبق قانون شهر نمی‌تواند در حوالی این مناطق گسترش یابد.

هر چند معاون شهرسازی شهرداری تبریز در پاسخ به این موضوع گفت: در زمان ریاست قبلی استان قسمت‌هایی از حریم شهر که مغایر با قانون تقسیمات سیاسی کشور بود اصلاح شد.

وی گفت: طبق موادی از قانون تعریف محدوده و حریم، فرماندار شهر می‌تواند در صورت نیاز روستاهای با جمعیت ۳۵۰۰ نفر و بالا را به عنوان شهر تعریف و به تایید مراجع بالا برساند که این روستاها در حریم شهر تبریز کم نیستند.

حاجی‌پور نیز به این ابهام این گونه پاسخ داد: به‌جای اینکه از حریم شهر حذف کنید بهتر است صنایع مزاحم را نقل مکان بدهید یا پیشنهاد اصلاحی دیگری ارائه کنید.

عضو کمیسیون شهرسازی با تاکید بر اینکه به‌عنوان نماینده مردم حق داریم تا نظرات آنها را که در عمل با آنها مواجه هستیم در این طرح پیشنهاد دهیم، خواستار برگزاری جلسه اختصاصی مهندسان مشاور با اعضای شورای شهر و جلب نظرات اعضا شد.