نوسازی روستاهای ری با وام 4 درصد

دنیای اقتصاد، شهرری، روح‌الله حسین‌زاده: شهرستان ری دارای ۹۶ روستا است که برای ۶۰روستای آن طرح هادی روستایی تهیه شده و در ۱۲ روستا نیز به‌دلیل داشتن جمعیت زیر ۲۰خانوار، امکان تهیه طرح وجود ندارد. به گفته مهدی نخعی، مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان‌های ری و اسلامشهر در ۱۹ روستای دارای طرح شهرستان ری بهسازی معابر انجام شده است. در سال‌های اخیر نیز ۱۷ روستا جزو بافت شهری قرار گرفته و از امکانات شهرداری برخوردار شده‌اند که صادق آباد، قلعه شیخ و مهدی‌آباد در بخش کهریزک از جمله این روستاها هستند. وی در ادامه گفت: ۳۹ روستا دارای دهیاری بوده و ۵ روستا نیز در حال نقشه‌برداری برای تصویب طرح هادی هستند که مراحل پایانی را می‌گذرانند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ری با اشاره به ضرورت بازنگری طرح هادی در روستاها پس از گذشت ۱۰ سال افزود: طبق قانون، در صورت افزایش جمعیت یا تکمیل بافت مسکونی در روستاها در یک افق ۱۰ ساله، طرح هادی در روستا بازنگری می‌شود. ملاک بنیاد مسکن، بررسی وضعیت کاربری‌های پیشنهادی و بخشنامه‌های ابلاغی و آمار نفوس مسکن و نیز آمار جمعیتی خانه‌های بهداشت روستایی است که براساس آن نرخ رشد جمعیت مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

نخعی اعتبار اجرای طرح‌های هادی در روستاهای ری در سال ۱۳۹۳ را مبلغ یک‌میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: سال گذشته با اعتبار تخصیص یافته، طرح هادی روستاهای سنگتراشان، طالب‌آباد، قلعه نوچمن و خیرآباد اجرا شد. وی افزود: در سال جاری نیز برای اجرا و تکمیل طرح هادی در روستاهای چهلقز، مجیدآباد و اندرمان، سنگتراشان و طالب‌آباد ۲ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. وی همچنین از بازنگری طرح‌های هادی روستاهای چهلقز، زیوان، قیصرآباد، لپه‌زنک، قلعه‌نوچمن، اسماعیل‌آباد، قمی‌آباد، عباس‌آباد علاقبند، چالطرخان، کنارگردپایین و عشق آباد در سال جاری توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ری خبر داد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ری همچنین با اشاره به اعطای تسهیلات مقاوم‌سازی به واحدهای مسکونی روستایی این شهرستان ادامه داد: از سال ۱۳۸۴ و با شروع برنامه چهارم توسعه، ۵ میلیون تومان وام مقاوم‌سازی با رشد سالانه ۱۵ درصد پرداخت شد که این مبلغ در سال ۱۳۹۳ به ۱۵ میلیون تومان رسید. تاکنون با پرداخت حدود ۵۰ میلیارد تومان وام ۴ درصد ۶۱۰۰ واحد مسکونی در روستاها از این تسهیلات برخوردار شده‌اند. به گفته نخعی، شهرستان ری رتبه اول استفاده از تسهیلات مقاوم‌سازی روستایی را دارا بوده و در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پس از موافقت دولت، شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت هم از این تسهیلات برخوردار شدند.

وی به صدور اسناد مالکیت روستایی نیز اشاره کرد و گفت: طبق برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه، صدور اسناد مالکیت به بنیاد مسکن واگذار شده که تاکنون توانسته‌ایم برای ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی، سند مالکیت صادر کنیم. نخعی با اشاره به تلاش دولت به‌منظور احیای روستاها و روند معکوس مهاجرت گفت: با احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و روال قانونی و منظم برای تامین اعتبارات مورد نیاز، اقدام‌های خوبی به‌منظور توسعه و عمران روستاها برداشته شده است که این اقدام دولت، تولید و اشتغال را در روستاها به تکاپو می‌اندازد. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پایان با اشاره به ساخت ۹ طرح مسکن مهر و خانه‌دار شدن ۳۲۸۷ خانوار در ری اظهار کرد: ۶ طرح مسکن مهر بخش فشافویه و یک طرح مسکن مهر بخش مرکزی تحویل متقاضیان شده و تا پایان سال ۹۵ هم طرح‌های مسکن مهر بخش کهریزک به متقاضیان واگذار خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص وضعیت مسکن مهر روستای گلحصار گفت: طرح ۳۴۴ واحدی مسکن مهر لاله تنها طرح مسکن مهر شهرستان ری بود که وضعیت آن نامشخص بود و با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های انجام شده با شورای تامین شهرستان و فرماندار و حکم رئیس دادگاه عمومی بخش کهریزک و همکاری کلانتری ۱۷۲۳ شهرری، کارگاه ساختمانی تصرف و تحویل تعاونی مسکن مهر ۱۱ شهرستان شد و با هماهنگی شورای مسکن مهر ری، پیمانکار جدید برای آن تعیین شد. وی افزود: تا پایان ماه جاری عملیات اجرایی این طرح آغاز و تا پایان سال آینده به متقاضیان ساماندهی شده تحویل خواهد شد. نخعی همچنین از تلاش‌های معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری و معاونان وی و همچنین همراهی اعضای شوراهای اسلامی بخش و روستاها و دهیاران شهرستان قدردانی کرد.