کارنامه حمل‌ونقل عمومی همدان

دنیای اقتصاد، همدان، مجید ملکیان: مدیرکل حمل‌ونقل پایانه‏های همدان با اشاره به اینکه ستون فقرات بخش حمل‌ونقل عمومی را رانندگان تشکیل می‏دهند، گفت: به‌منظور ارتقای دانش ترافیکی و حمل‌ونقلی رانندگان، ۳۲۰۰ راننده در کلاس‏های بدو خدمت شرکت کردند. نصرت‏الله حیدری با بیان اینکه تا سال آینده تمام شبکه راه‏های شریانی استان تحت پوشش دوربین کنترل سرعت قرار می‏گیرند، گفت: ۱۱ دوربین ثبت تخلف سرعت در محورهای استان نصب شده است و در ۸ ماه امسال ۱۵۴ هزار تخلف سرعت ثبت و برای اعمال قانون به پلیس راهور ناجا ارسال شده است.

وی افزود: هزینه نصب هر دوربین ۵۰۰ میلیون تومان است. وی در ادامه با اشاره به پوشش ترافیک جاده‏ای استان به طریق آنلاین اعلام کرد: ۵۹ دستگاه تردد شمار ترافیکی در راه‏های اصلی و فرعی همدان نصب شده است که در ۸ ماه امسال ۶۲ میلیون تردد در شبکه راه‏های استان را به ثبت رسانده‌اند. حیدری همچنین از نصب «سیستم هوشمند توزین در حال حرکت» در پلیس راه همدان- تهران خبر داد و گفت: امسال نیز سیستم هوشمند توزین در حال حرکت پیشرفته‏تری با صرف ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار در پلیس راه همدان- کرمانشاه نصب شده است که به‌طور آزمایشی فعالیت می‌کند.

وی افزود: با نصب این سیستم هوشمند از توقف بی‏مورد خودروها در پلیس راه‏ها جلوگیری می‏شود و میزان اضافه‏بار کامیون‏ها نیز حین حرکت از سطح هوشمند ثبت می‏شود. مدیرکل حمل‌ونقل پایانه‏های همدان به آمار جابه‌جایی بار و مسافر اشاره کرد و گفت: در ۸ ماه امسال، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی برون شهری استان جابه‏جا شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد افزایش داشته است. وی افزود: همچنین در این مدت ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن جابه‏جایی بار در محورهای همدان به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش نشان می‌دهد. حیدری با بیان اینکه در ایجاد ایمنی حمل‌ونقل، نیازمند آگاه‏سازی، فرهنگ‏سازی و مشارکت مردم هستیم، اعلام کرد: جمعیت طرفداران ایمنی راه‏ها در استان به‌منظور کاهش تلفات و تصادفات جاده‏ای با رویکرد فرهنگ‏سازی راه‏اندازی شده است.

مدیرکل حمل‌ونقل پایانه‏های همدان همچنین از فعالیت ۲۰ مجتمع خدمات رفاهی در محورهای استان خبر داد و گفت: ۱۴ مجتمع نیز در حال ساخت و مرحله صدور مجوز قرار دارند. وی با اشاره به اینکه ۱۲۰ مسیر پرتردد روستایی برای پوشش حمل‌ونقل در استان شناسایی شده است، تصریح کرد: اکنون ۴ هزار وسیله نقلیه شخصی در زمینه حمل‌ونقل روستایی فعالیت می‌کنند که با پایشی که انجام شده قرار است ۲۶۰ وسیله نقلیه برای پوشش حمل‌ونقل روستایی جذب شود. حیدری با بیان اینکه از ابتدای مهر امسال طرح ملی اختصاص سوخت گازوئیل بر اساس پیمایش اجرا شده است، گفت: در ۲ ماه اجرای این طرح ۳ میلیون لیتر سوخت گازوئیل صرفه‏جویی شده است و نیاز واقعی بخش حمل‌ونقل مشخص شد.وی همچنین از صدور ۱۲۴۰۰ کارت هوشمند سوخت برای کامیون‏های فعال استان خبر داد و افزود: با اجرای طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش ۳ هزار دستگاه کامیون بدون هیچ‏گونه فعالیت بارنامه در استان شناسایی شد.

مدیرکل حمل‌ونقل پایانه‏های همدان تاکید کرد: با اجرای این طرح از هدر رفت و قاچاق سوخت جلوگیری به عمل آمد و بهینه‏سازی مصرف سوخت محقق شد. مدیرکل حمل‌ونقل پایانه‏های استان در ادامه افزود: نوسازی حمل‌ونقل باری و مسافری استان با پرداخت تسهیلات ویژه در حال اجرا است. در این طرح ۸۰ درصد قیمت اولیه ناوگان با تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‏شود.

وی اعلام کرد: امسال در بخش خرید ناوگان در حوزه کامیون، اتوبوس و سواری تسهیلات ویژه‏ای با سود ۸ تا ۱۲ درصد پرداخت می‏شود. وی تصریح کرد: عمر متوسط کامیون در همدان ۲۴ سال، اتوبوس ۹ سال، مینی‏بوس ۲۰ سال و سواری۷ سال است که در ناوگان کامیون از متوسط کشوری بالاتر و در سواری از متوسط کشوری پایین‏تر قرار داریم. حیدری با بیان اینکه کمبود ناوگان در استان نداریم و عرضه وسایل نقلیه عمومی بیشتر از تقاضا است، افزود: به‌منظور افزایش بهره‏وری در سیستم حمل‌ونقل باید ضریب اشغال ناوگان مسافری و ضریب حرکت کامیون‏ها را ارتقا دهیم.