دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های آذربایجان غربی از برنامه‌های در حال اجرا برای توسعه بخش حمل‌ونقل جاده‌ای و پایانه‌های مرزی استان خبر داد. عبدالحسین علی‌اکبری افزود: نزدیک به ۳۴ هزار نفر در بخش بار و ۵۴۰۰ نفر نیز در بخش مسافری استان به عنوان راننده فعالیت دارند و تعداد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کالا و مسافر نیز به ترتیب ۱۸۶۴۵ و ۴۵۷۸ عدد است. وی با بیان اینکه ۹۲ درصد از اتوبوس‌های مسافربری آذربایجان غربی را ناوگان VIP تشکیل می‌دهد، اضافه کرد: در تلاش برای افزایش سرویس‌های VIP در مسیرهای زیر ۳۰۰ کیلومتر استان نیز هستیم و به‌منظور افزایش سطح خدمات، ارائه اینترنت رایگان، گسترش خدمات فروش اینترنتی بلیت و خارج از پایانه شرکت‌ها و موسسات مسافربری و تعمیم آن به سایر شهرستان‌ها نیز در حال انجام است.

علی‌اکبری از کاهش ۱۰ درصدی تلفات ناشی از سوانح رانندگی در سال جاری خبر داد و افزود: برای افزایش ایمنی سفرهای جاده‌ای ۷ مرکز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین و ۳ مرکز امداد خودروی جاده‌ای در استان فعالیت دارند و بازرسان و کارشناسان اداره کل نیز نسبت به بازدیدهای دوره‌ای و نامحسوس از وضعیت ایمنی و فنی ناوگان عمومی اقدام می‌کنند. این مقام مسوول، مرکز مدیریت راه‌های اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های آذربایجان غربی را از مهم‌ترین بخش‌های اداره کل دانست و گفت: تعداد تردد شمارهای آنلاین این مرکز از ۳۸ دستگاه در سال ۹۳ به ۶۲ دستگاه و دوربین نظارت تصویری نیز از ۳۱ دستگاه در سال ۹۳ به ۳۶ دستگاه در سال جاری افزایش یافته است. به گفته مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های آذربایجان غربی تصاویر دوربین‌های نظارت تصویری به اداره‌های راه وشهرسازی، پلیس راه و هلال احمر ارسال می‌شود که در کنترل‌های جاده‌ای و عملکرد مناسب در زمان‌های اضطراری، تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه سرعت غیرمجاز بیشترین تخلفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: مجموع تخلفات در محورهای ارتباطی استان در سال جاری ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد که باید برای استمرار این روند نسبت به برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و نظارتی بیش از پیش اقدام شود. علی‌اکبری از کسب رتبه‌های برتر پایانه مرزی بازرگان در ترانزیت کالا خبر داد و گفت: مرز بازرگان مهم‌ترین مرز زمینی کشور و دروازه ورود به اروپا است و روزانه به‌طور متوسط ۸۰۰دستگاه کامیون در این مرز تردد می‌کنند. مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات عمرانی در حال انجام در پایانه‌های مرزی اظهار کرد: به‌منظور افزایش ظرفیت، روانسازی تردد و تسهیل در عبور و مرور، مسیرهای ورود و خروج کامیونی با ۳ میلیارد ریال دولاینه می‌شوند. وی ادامه داد: پیگیری تملک ۵/ ۱۳ هکتار زمین برای اجرای طرح جامع پایانه مرزی رازی در حال انجام است و مشاور برای انجام مطالعات فاز یک و دو طرح جامع و ساخت سالن‌های تجاری، مسافری و پارکینگ‌های مربوطه انتخاب شده است.