دستور ویژه برای تکمیل راه‌آهن

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرکل راه‌آهن جنوب گفت: اکنون هفت هزار میلیارد ریال طرح عمرانی در این بخش در حال اجرا است. عبدالکریم درویش‌زاده افزود: اعتبارات طرح‌های عمرانی راه‌آهن جنوب معادل کل اعتبارات عمرانی خوزستان است.وی دو خطه کردن مسیر راه‌آهن اندیمشک - اهواز به طول ۱۴۰ کیلومتر با سه هزار میلیارد ریال و ۶۵ درصد پیشرفت، دو خطه کردن خط ریلی بندر امام - اهواز با پیشرفت ۸۰ درصد و با اعتبار یک هزار میلیارد ریال و بهسازی خطوط موجود با ۲۰۰ میلیارد ریال از مهمترین طرح‌های راه‌آهن جنوب است.وی گفت: براساس برنامه‌ریزی به عمل آمده طرح دوخطه کردن راه‌آهن بندر امام - میاندشت به طول ۸۱کیلومتر نیز دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.مدیرکل راه‌آهن جنوب با اشاره به افزایش سرعت قطارها در خطوط ریلی استان طی سال‌جاری افزود: در مسیر اهواز- اندیمشک و اهواز- بندر امام به‌عنوان دو خط اصلی سرعت قطار به ۱۴۰کیلومتر در ساعت افزایش یافته است واین جهش خوبی است.

افزایش 34 درصدی حمل‌ونقل ریلی

مدیرکل راه‌آهن جنوب در ادامه گفت: در ۹ ماه امسال پنج میلیون و ۴۰۰هزار تن بار توسط حمل‌ونقل ریلی جابه‌جا شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴درصد رشد نشان می‌دهد. درویش‌زاده افزود: با وجود افزایش حمل‌ونقل ریلی در استان، هنوز ظرفیت خالی در این بخش وجود دارد. وی گفت: در ایام اربعین حسینی طی ۱۶ روز ۱۰۰ هزار زائر در مسیر خرمشهر - شلمچه به‌طور رایگان جابه‌جا شدند. درویش‌زاده افزود: تعداد زیادی از زائران اربعین حسینی از طریق راه‌آهن اهواز -خرمشهر نیز جابه‌جا شدند که تلاش می‌شود از سال آینده تدارک بهتری برای جابه‌جایی زائران اربعین دیده شود.

ضرورت شتاب اجرای طرح شلمچه - بصره

مدیرکل راه‌آهن جنوب بر ضرورت شتاب اجرای طرح راه‌آهن شلمچه - بصره با هدف اتصال خط راه‌آهن ایران به کشورهای شرق مدیترانه تاکید کرد. وی گفت: اجرای ۳۴ کیلومتر از خط آهن شلمچه - بصره برعهده طرف عراقی است و ساخت پل متحرک در این مسیر که روی اروندرود ساخته می‌شود، برعهده ایران است. درویش‌زاده افزود: به‌تازگی رئیس‌جمهوری بر شتاب بخشیدن به این طرح مهم تاکید داشته ولی این طرف عراقی است که باید این طرح را در اولویت قرار دهد. مدیرکل راه‌آهن جنوب اظهار امیدواری کرد: خط ریلی شلمچه- بصره در ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد تا امکان جابه‌جایی کالا، ترانزیت و جابه‌جایی زائران عتبات عالیات فراهم شود.

پیگیری خط آهن اهواز- ایذه - اصفهان

مدیرکل راه‌آهن جنوب در ادامه گفت: موضوع احداث خط آهن اهواز- رامهرمز- ایذه - اصفهان پیگیری می‌شود، ولی مهمترین چالش این طرح تامین اعتبار آن است. وی برآورد اجرای این طرح را ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: برای اجرای این طرح باید اعتبارات ملی تخصیص یابد و وزارت راه و شهرسازی پیگیر باشد. وی گفت: اجرای این طرح ملی می‌تواند ارتباط ریلی خوزستان با استان‌های مرکزی را تسهیل و تحولی در صنعت حمل‌ونقل ریلی استان ایجاد کند.

بازسازی ایستگاه راه‌آهن اهواز در اولویت

مدیرکل راه‌آهن جنوب گفت: بازسازی و توسعه ایستگاه راه‌آهن مرکزی اهواز در اولویت این اداره کل قرار دارد. وی گفت: با توجه به اینکه سالانه ۷۰۰ هزار زائر عراقی از طریق خوزستان راهی مشهد مقدس می‌شوند ضرورت دارد ایستگاه راه‌آهن اهواز که قدیمی و متناسب با جمعیت اهواز نیست نوسازی شود. درویش‌زاده افزود: فضای داخلی ایستگاه فعلی راه‌آهن اهواز بسیار کوچک است. وی همچنین از برنامه این اداره کل برای زیباسازی و توسعه فضای سبز در ایستگاه‌ها و خطوط ریلی خبر داد.