رکود کرونایی در بازار گوشت

علی‌اصغر ملکی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: بازار گوشت قرمز در رکود کامل به سر می‌برد و تقاضا بسیار ضعیف است. وی این رکود را ناشی از این مساله دانست که مردم در همان هفته اول ماه رمضان مایحتاج گوشت خود را تامین می‌کنند. از طرف دیگر تعطیلی کافه‌ها و رستوران‌ها نیز در این روند رکودی اثرگذار بوده است. 

ملکی ادامه داد: رستوران‌های جاده‌ای و رستوران‌های اطراف تهران مصرف گوشت بالاتری داشتند، اما الان به‌دلیل بسته شدن و شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و همین شرایط موجب رکود در بازار گوشت شده است. رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی افزود: درحال‌حاضر به‌دلیل بارش‌هایی که با آن مواجه بودیم و وجود علوفه رایگان، در شهرستان‌ها قیمت دام تغییری نکرده و دامدار الزامی به فروش دام خود ندارد. وی گفت: به‌رغم کاهش تقاضا، اما به‌دلیل کاهش نیافتن قیمت دام، قیمت گوشت قرمز تغییر زیادی نداشته است. ملکی با بیان اینکه از شب عید تاکنون میانگین قیمت حدود ۱۵ هزار تومان کاهش یافته است، تصریح کرد: در ایام عید هر کیلوگرم شقه گوسفندی با قیمت ۱۱۰ هزار تومان به واحد‌های صنفی تحویل داده می‌شد، اما درحال‌حاضر این قیمت بسته به کیفیت گوشت بین ۹۰ تا ۹۳ هزار تومان است که با قیمت ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان به دست مشتری می‌رسد. رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی درباره اینکه دامداران معتقدند دام با قیمت ارزان از آنها خریداری می‌شود، بیان کرد: قطعا دام‌هایی که به‌صورت طبیعی پرورش یابند خواهان کمتری در بازار دارند، طبیعتا قیمت آنها نسبت به دام‌های هورمونی کمتر است. وی درباره قیمت دام زنده گفت: قیمت هر کیلوگرم دام زنده در میادین حدود ۴۵ هزار تومان است.

 نظم بازار، دستخوش صادرات دام زنده 

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه بازار گوشت رونقی ندارد، گفت: از هفته گذشته با توجه به واریز حقوق‌های کارمندان و کارگران و یارانه معیشتی تا حدودی تقاضا در بازار برای گوشت افزایش یافته است. ملکی ادامه داد: سازمان دامپزشکی در صدور مجوز حمل دام از استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی و شرقی به تهران کند عمل می‌کند، درحالی‌که تسریع در صدور مجوز حمل در کاهش قیمت اثرگذار است.  او درباره آخرین وضعیت قاچاق دام گفت: با توجه به گسترش ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، قاچاق دام منتفی است. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پایان با بیان اینکه صادرات دام زنده منجر به برهم زدن نظم بازار می‌شود، تصریح کرد: اگرچه منافع صادرکنندگان آن سوی مرزهاست، اما ما معتقدیم که دام نباید از کشور خارج شود و مسوولان برای کاهش انباشت دام در واحد‌ها مکلف به خرید و ذخیره‌سازی دام سبک و سنگین هستند.

 پیش بینی دقیقی برای بازار گوشت نداریم

ملکی درباره آینده بازار گوشت در ماه رمضان گفت: با توجه به رکود و کسادی بازار پیش‌بینی دقیقی برای بازار گوشت نمی‌توان داشت، اما استمرار این روند مشکلات متعددی برای واحد‌های صنفی و دامداران ایجاد خواهد کرد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه جابه‌جایی دام به سبب ضوابط و مقررات بهداشتی به کندی در حال انجام است، بیان کرد: سازمان دامپزشکی در صدور مجوز ورود دام از غرب به تهران مقداری کند عمل می‌کند، به همین خاطر تقاضا داریم این روند را سرعت ببخشند تا خللی در عرضه ایجاد نشود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پایان با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام نداریم، تصریح کرد: با توجه به بارش‌های مناسب و وضعیت مطلوب مراتع، عرضه بره‌های نو به مرور در حال انجام است که با این وجود مشکلی در عرضه دام نخواهیم داشت.

 قیمت منطقی، ۸۰ هزار تومان

از طرفی رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور در مورد قیمت گوشت گوسفندی می‌گوید: قیمت منطقی هر کیلو گوشت در خرده‌فروشی‌ها ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان است. منصور پوریان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه بازار دام زنده در رکود به سر می‌برد، اظهار کرد: با وجود ازدیاد عرضه دام سنگین در واحدهای پرواربندی بزرگ و نبود تقاضا، آینده کسب‌وکار دامداران نامشخص است. 

به گفته وی با افزایش جمعیت دامی، احتمال شیوع بیماری بسیار بالاست، اما تاکنون به سبب عملکرد مناسب سازمان دامپزشکی این امر رخ نداده است.