در شرایط خاص اقتصادی کشور که هم تحت فشار مضاعف تحریم‌ها و هم محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا هستیم باید از ۳ میلیون واحد صنفی کشور تشکر کرد که در زمینه تولید، خدمات فنی و توزیعی مشغول خدمت‌رسانی بی‌وقفه به ملت ایران هستند.

اصناف ما در این مصاف جدید خوش درخشیدند. کسبه کشور هم در دوره دو ماهه آغاز بیماری کرونا در واحدهایی که باید به فعالیت خود ادامه می‌دادند مردانه و شجاعانه در سنگر خدمات ماندند تا اقتصاد کشور احساس کمبود نکند و هم در دوره بازگشایی، همکاری جدی و صمیمانه‌ای در رعایت دستورالعمل‌ها و ضوابط بهداشتی داشتند.

این مساله سبب شد تا بتوانیم رویکرد جامعه‌نگری در مقابله با بیماری کرونا دنبال کنیم و همزمان به سلامت و معیشت مردم بیندیشیم و هم با بیماری و هم با بیکاری مبارزه کنیم. اصناف ما در این مصاف حضور فعال و درخشانی داشتند.

اما در عین حال، کرونا نقش کسب و کارهای نوین و تجارت الکترونیکی را به ما یادآوری کرد. متاسفانه برخی از اتحادیه‌های صنفی یا واحدهای عضو، پیش از این تصور می‌کردند با مقاومت در برابر تحولات می‌توان سهم خود را در بازار حفظ کرد و استارت‌آپ‌ها دشمن آنها هستند که باید از طریق لابیگری با نهادهای مختلف حاکمیتی و برجسته‌سازی برخی حواشی کاری، جلوی کار آنها را بگیرند و محدودشان کنند. اما کرونا باعث شد که خود اصناف، تلاش‌های موثری برای همسویی با تحولات داشته باشند و تجربه‌های خوبی هم کسب کردند.

آینده اصناف کشور در نوگرایی و استفاده از ابزارهای نوین است استفاده از ابزارهای اقتصاد الکترونیکی نقش اصناف را بر خلاف تصور در آینده اقتصاد ما افزایش خواهد داد که نشانه‌های آن به خوبی پیداست.

برای رسیدن به این هدف باید افزون بر تجارت الکترونیک، خوشه‌سازی‌ها نیز گسترش یابد و تجمیع طولی و عرضی ایجاد شود که نسل نو اصناف ما به خوبی آمادگی و علاقه خود را برای استفاده از این ابزارهای جدید نشان داده است و امیدواریم از این طریق ارزش افزوده را بالا ببریم و از صرفه‌های مقیاس استفاده کنیم و بین تولید، توزیع و خدمات پیوند دوسویه ایجاد کرده و فعالان اقتصادی و سیاست‌گذاران را به هم نزدیک کنیم.